Założenia ogólne
Już od najmłodszych lat dziecko przejawia naturalną potrzebę przekazywania innym swoich odczuć. W tym zakresie twórczość plastyczna jest działalnością niezbędną w procesie kształtowania się jego osobowości. Podstawową formą pracy ucznia podczas tych zajęć plastycznych jest jego zaangażowanie i celowa działalność plastyczna. Zdobywając coraz szerszy zasób wiedzy i doświadczeń, większą sprawność działań plastycznych, uczeń osiąga coraz większą swobodę twórczą. Wypowiadając się słowem uczeń opisuje i określa cechy przedmiotów, ich kształt, barwę natomiast wypowiadając się w formie plastycznej wyraża swoje spostrzeżenia korzystając z różnych technik plastycznych. Wzbogacając środki plastycznej wypowiedzi stosując różnorodne techniki można pobudzić wyobraźnię i talent dziecka.
Widząc talent i zainteresowanie niektórych moich uczniów plastyką postanowiłam opracować przedsięwzięcie pod hasłem „Spotkania z plastyką” i program zajęć plastycznych pod tym samym tytułem.
Cele ogólne: • Poznanie technik plastycznych (collage, frottage itp.) • Gromadzenie, układanie, wykorzystywanie materiału przyrodniczego w plastyce • Formowanie włóczki, sznurka, bibuły • Rysowanie świecą, ołówkiem, palcem, patykiem • Malowanie plakatówką, akwarelą, kredką • Wycinanie • Lepienie • Wykonywanie elementów dekorowania pomieszczeń (klasy, swojego pokoju) Program przeznaczony dla klasy I i II Liczebność grupy – 10 osób Osoba prowadząca zajęcia – nauczyciel nauczania zintegrowanego mgr E. Strzelecka Formy pracy: • Indywidualna • Zbiorowa • Metody: • Instruktaż • Zajęcia praktyczne • Pogadanka wprowadzająca Czas realizacji: Zajęcia będą odbywały się w terminie luty 2004 – czerwiec 2005, raz w tygodniu po zakończeniu zajęć edukacyjnych za pisemną zgodą rodziców, na terenie naszej szkoły
Tematyka zajęć Termin realizacji: 2004 – 2005
• Spotkanie wprowadzające – „Przedstaw się z pomocą akwareli” • Wykonywanie elementów dekoracji klasy na Dzień 8 marca • Mini – Marzanna – kukiełka z włóczki i patyczków • Przygotowanie elementów strojów do występu artystycznego „Nadejście wiosny” • Wiosenny stroik z zielonych gałązek i elementów z papieru kolorowego. • Pomysł na świąteczno-wielkanocną dekorację klasy • Bazie w wazonie - wycinanka • Plastyczne przedstawienie przysłowia „Kwiecień plecień po przeplata…” - plakatówka • Dekoracje na Święto 3 Maja • Kwiaty wiosny – akwarela + wycinanie elementów z papieru kolorowego • „Dlatego kocham Ją najbardziej” – kredka świecowa • Dekoracja klasy przed przygotowaniem uroczystości klasowej na dzień matki • Konkurs plastyczny na tkaninę dla mamy • Rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród • To widziałam na spacerze - collage • Tam chcę spędzić wakacje – marzenia – technika dowolna • Jesienny talerz pyszności – owoce i warzywa z masy solnej • Bukiet ze jesiennych liści – wycinanka ze ścinków tekstylnych • Jesienią, jesienią w sadzie się rumienią kolorowe owoce pomiędzy zielenią – plakatówka • Jesienny stroik – materiał przyrodniczy • Dekoracja klasy na dzień edukacji narodowej • Dywan z kolorowych liści - frottage • Szara cisza wokół – rysowanie ołówkiem • Zapadam w sen zimowy – lepienie postaci wybranego zwierzątka z plasteliny • Snują się nitki po ścierniskach – koniec jesieni bliski – wydzieranka na tekturze z tkanin • W kopalni pod ziemią – rysunek węglem • Pomysł na świąteczną dekorację klasy – Bożonarodzeniowy stroik • Zapada zimowy wieczór - malowanie palcem na ciemnej podmalówce • Tak wygląda Pani Zima – tworzenie postaci fantastycznej techniką dowolną • Maluję mróz na szybie – rysunek świecą lub solą • Projektuję strój na zabawę karnawałową – rysunek ołówkiem • Tam jadę na ferie zimowe – malowanie palcem i pastą do zębów • Kubuś Puchatek – wypełnienie wnętrza postaci na rysunku końcówką ołówka zanurzonego w farbie • Pisanki – wyklejanka na plastelinie ze skorupek jaj i malowanie • Wielkanocny koszyczek – plecionka ze sznurka i gałązek • Gdy będę dorosła to… - technika dowolna • Projektuję modę – collage • Mój czworonożny przyjaciel to… - lepienie z gliny i malowanie • Projektowanie dywanu do pokoju – przygotowanie stempli i odbijanie na kartonie • W zieleni łąka majowa – collage • Gdy zamykam oczy, widzę… - akwarela • Gdybym miała dużo pieniędzy to… - technika dowolna • Jadę w góry – wycinanka z gazet • Bukiet kwiatów i traw – frottage
Po zakończeniu każdego zajęcia każdy uczestnik próbuje dokonać oceny swojej pracy, przedstawia ją, uzasadnia dlaczego użył takich barw i czy jest zadowolony z jej wykonania.
Oczekiwane efekty pracy:
Po ukończeniu cyklu zajęć „Spotkania z Plastyką” uczeń powinien umieć: wykonać elementy dekoracji z papieru tkaniny i materiałów przyrodniczych, wykorzystywać różne techniki plastyczne, łączyć je, przygotować masę solną i ją formować, tworzyć nowe barwy ciepłe i zimne, współdziałać zgodnie w grupie oraz zachować estetykę wykonywanych prac.
opracowała mgr Ewa Strzelecka
|