|
Autorski program zajęć pozalekcyjnych z języka francuskiego
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5305 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Autorski program zajęć pozalekcyjnych z języka francuskiego dla klas maturalnych Liceum ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Iłży. Autor programu: mgr Waldemar Kosior- nauczyciel języka francuskiego 1. Wstęp Jest to program dobrowolnych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów LO w Iłży przygotowujących się do egzaminu maturalnego z języka francuskiego, jak również dla innych osób zainteresowanych pogłębieniem swych umiejętności językowych. Program, przewidziany do cyklicznej realizacji w wymiarze jednej pozalekcyjnej godziny zegarowej, jest zgodny z założeniami obowiązującej podstawy programowej dla języka francuskiego (kurs podstawowy, wariant B) zawierając pewne nowe elementy uzupełniające treści w/w podstawy. 2. Cele programu
- cele ogólne
- opanowanie umiejętnosci językowych w stopnniu umożliwiającym sprawną komunikację
- pomoc w przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego
- zapewnienie uczniom możliwości używania języka w praktyce
- rozwijanie wiedzy o cywilizacji i kulturze wybranych krajów frankofońskich przez dostęp do autentycznych materiałów
- nawiązanie kontaktów z młodzieżą frankojęzyczną
- wskazywanie nowoczesnych żródeł informacji w nauczaniu języka obcego
- rozwijanie umiejętności korzystania z komputera jako środka dydaktycznego ułatwiającego opanowanie jezyka obcego
- rozwijanie otwartości i tolerancji wobec szerokiego wachlarza zagadnień poru- szanych na zająciach
- cele szczegółowe
w zakresie słuchania
- uczeń rozumie sens prostych autentycznych wypowiedzi w różnych warunkach odbioru
- uczeń potrafi wyszukać informacje szczegółowe w wypowiedziach i dialogach
- uczeń potrafi wyselekcjonować informacje oraz sprawdzić ich prawdziwośc
w zakresie mówienia uczeń potrafi:
- uzyskiwać i udzielać informacji dotyczących życia codziennego
- relacjonować wydarzenia oraz wypowiedzi innych osób
- prowadzić proste negocjacje w sytuacjach codziennych
- zastosować odpowiednie środki językowe dla wyrażania intencji, uczuć, emocji
- wysławiać się z zastosowaniem regół poprawnej wymowy
- wyrazić swą opinię na różne tematy w formie zwięzłej a także bardziej rozbudowanej
w zakresie czytania
- uczeń płynnie czyta teksty w języku oficjalnym
- uczeń rozumie ogólny sens prostego tekstu przy czytaniu pobieżnym
- uczeń rozumie sens tekstu, który zawiera fragmenty niezrozumiałe
- uczeń potrafi wyszukać i wyselekcjonować informacje z cześciowo niezrozumiałego tekstu
- uczeń potrafi sprawdzić prawdziwość informacji na podstawie przeczytanego tekstu
w zakresie pisania uczeń potrafi:
- napisać prosty tekst użytkowy (list, ogłoszenie, przesłanie, życiorys, podanie, reklamację)
- napisać opowiadanie prostego tekstu stosując właściwe słownictwo oraz zasady ortografii
- napisać rozprawkę oraz recenzję sztuki teatralnej lub filmu
w zakresie zastosowania technologii komputerowej w nauce j. obcego
- uczeń zna podstawwowe programy komputerowe przydatne do nauki języka obcego
uczeń potrafi:
- korzystać z komunikatorów frankojęzycznych ( Messenger, ICQ)
- korzystać z poczty internetowej
- korzystać ze słowników internetowych
- obsługiwać multimedialny program do nauki j. Francuskiego „Profesor”
- korzystać z programu „Real Player”
- wyszukać potrzebne informacje korzystając z zasobów internetu
3. Metody
- Metoda komunikacyjna w postaci eklektycznej
- Metoda audiowizualna
- Community Language Learning
4. Formy pracy
- Praca w parach
- Praca w grupach
5. Techniki nauczania Pytania i odpowiedzi
- Drama
- Dyskusja
- Dialogi
- Wypracowanie
- Czat internetowy
- Poczta internetowa
- Piosenka
- Film
6. Pomoce dydaktyczne
W realizacji programu stosowany jest podręcznik „Cafe Creme”, Grażyny Migdalskiej a także moje własne mareriały uzyskane z prasy oraz internetu. Do ciągłej dyspozycji jest komputer będący na wyposażeniu klasopracowni języka francuskiego jak również radiomagnetofon z odtwarzaczem CD oraz słowniki i tablice pomocnicze. W razie potrzeby istnieje możliwość korzystania z pracowni informatycznej.
7. Materiał nauczania
- leksyka
1 2 3
Zakres tematyczny słownictwo sytuacje
dom słownictwo związane z po-szukiwaniem i wynajmo-waniem mieszkania rozmowa telefoniczna, list,korespondencja internetowa 1 2 3 szkoła wydarzenia z życia szkołysystem oświaty scenka przedstawiająca wizytę młodzieży z Francji praca rynek pracybezrobocie w biurze pośrednictwa pracyna kursie językowym Czas wolny zainteresowaniahobbywypoczynekwakacje rozmowa z francuskim kole-gąw agencji turystycznejw kiniew teatrze Zakupy i usługi słownictwo dotyczące rodzajów sklepów, zakupów,reklamacjisłownictwo związane z różnymi urzędami (pocztą, bankiem, zegarmistrzem, fryzjerem) wizyta w różnych rodzajach sklepóww biurze reklamacjina poczciew policjiw bankuu fryzjera Kultura i sztuka słownictwo dotyczące filmu,teatru, literatury, muzyki,malarstwa, sztuk plastycz-nych, książki, kultury maso-wej na koncercie, w bibliotece,debata internetowa zdrowie troska o zdrowiehigieniczny tryb życia u lekarzaw szpitaluw instytucji ubezpieczenio-wej ( list, rozmowa telef.dyskusja na temat treści tekstu, tłumaczenie ulotek informacyjnych) Nauka, technika, postęp rozwój technikiodkrycia naukowekomputeryzacja w muzeum technikidyskusja na temat artykułuprasowego Świat przyrody pogodaświat roślin i zwierzątochrona środowiska dyskusja na temat filmuw sklepie zoologicznym Państwo i społeczeństwo struktura państwaurzędyorganizacje międzynarodowekonflikty wewnętrzne i mię-dzynarodowe symulacja debaty politycznejudział we frankojęzycznej debacie internetowej 1 2 3 Życie rodzinne i towarzyskie okresy życia człowiekaczłonkowie rodzinyczynności życia codziennegoświęta i uroczystościstyl życia wizyta u rodzinyw restauracjipobyt w rodzinie francuskiejdyskusja na temat świątpozdrowienia i życzeniaświąteczne Zagrożenia współczesnego świata alkoholizmprzemocterroryzmwojnynarkotykiAIDSprzestępczośćwypadki w klubie dyskusyjnym( dyskusja na temat artykułu)wypowiedż pisemna na zadany temat człowiek uczuciaemocjecechy charakteru listopis postacicharakterystyka Elementy wiedzy o krajach frankofońskich cywilizacjakultura geografiamentalność Francuza QuizykonkursyfFilmy na video i DVDczat internetowypoczta internetowa
- Materiał gramatyczny
Rodzajnik
- Formy ściągnięte rodzajnika określonego z przyimkami „a” i „de”
- Rodzajnik cząstkowy
- Opuszczanie rodzajnika
Zaimek
- Zaimek przymiotny pytający
- Zaimek przymiotny nieokreślony ( chaque, tout, certain, different, plusieurs)
Rzeczownik
- Liczba mnoga rzeczowników zakończonych na –s, x, z, eaux, eux-
- Liczba mnoga najczęściej używanych rzeczowników złożonych -des grands-parents, des tire-bouchons
Przymiotnik
- Niektóre formy nieregularne rodzaju żeńskiego przymiotnika
- Miejsce przymiotnika w zdaniu
- Przymiotnik w podwójnej formie w rodzaju męskim
Zaimek
- Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego
- Zaimki pytające
- Zaimki rzeczowne nieokreślone
Przysłówek
- Przysłówki ograniczenia
- Przysłówki przeczenia
Czasownik
- Połączenie czasownika z przyimkiem
- Wieloznaczność czasownika
Tryby i czasy
- Plus-que-parfait
- Imperatif
- Subjonctif
8. Przewidywane formy ewaluacji
- Obserwacja
- Wypowiedzi ustne
- Testy
- Wypracowania
- Udział oraz wyniki osiągane na szkolnych konkursach i olimpiadach z języka francuskiego
- Wyniki osiągane na maturze
- Ewentualne kontakty z młodzieżą frankojęzyczną
- Podjęcie studiów na kierunku związanym z językiem francuskim
- Wyjazdy i praca w krajach frankojęzycznych
opracował: Waldemar Kosior
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|