KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH- Moja mama pracuje został przygotowany na zajęcia w szkole podstawowej dla uczniów klas I-III.
KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Data: 23.05.2005 r.
Tematyka tygodnia: Dzień Matki
Temat zajęć: Moja mama pracuje
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wypowiada się pełnymi zdaniami na dany temat
- czyta wiersz ze zrozumieniem tekstu
- wypowiada się z miłością i szacunkiem o matce
- stosuje i wyróżnia w tekście czasowniki
- przedstawia treść wiersza za pomocą ruchu
- poprawnie pisze zdania
- słucha czytanego tekstu
- projektuje i wykonuje pracę plastyczną na dany temat
Metody pracy:
pogadanka, zabawa dydaktyczna, giełda pomysłów, zabawa ruchowa przy muzyce, niedokończone zdania, elementy dramy, twórcza ekspresja, origami
Formy pracy z dziećmi:
praca z całą grupą, praca w małych grupach, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
rebus, tekst wiersza pocięty na fragmenty, plansze do uzupełniania, niedokończone zdania, materiały do pracy plastycznej, nagrania muzyczne
Przebieg zajęć :
1. Zaproszenie dzieci do zajęcia miejsc w kręgu. Przywitanie.
2. Rozwiązanie rebusu.
3. Krótka rozmowa z dziećmi o zbliżającym się Dniu Matki oraz o pracy jaką wykonują ich mamy.
4. Praca z tekstem wiersza Czesława Kuriata "Ile zawodów ma moja mama ?"
Rozdanie fragmentów wiersza, dzieci w małych grupach odczytują tekst i inscenizują zawody wykonywane przez mamy za pomocą pantomimy – pozostałe dzieci odgadują, nauczyciel zapisuje czynności i zawody na planszy.
5. Giełda pomysłów – "Jak możemy pomóc mamie ?"Uczniowie na przygotowanych kółkach zapisują propozycje pomocy mamie, nauczyciel przykleja je do planszy.
6. Ćwiczenia dramowe - zabawa przy muzyce i opowiadaniu nauczyciela. Nagranie: "Cztery pory roku – wiosna".
7. Niedokończone zdania – dzieci siedząc w kręgu kończą po kolei czytane przez nauczyciela zdania :
- Moja mama ma na imię...
- Moja mama jest...
- Z mamą najbardziej lubię...
- Gdy mama jest smutna, to ja...
- W domu mama najczęściej...
- Mama lubi najbardziej...
- Mama najczęściej śmieje się, gdy...
- Pomagam mamie w...
- Mama jest zdenerwowana, gdy...
- Chciałabym (chciałbym) ofiarować mojej mamie...
8. Praca plastyczna wykonana z wykorzystaniem systemu Edukacja Przez Ruch. Kreślenie rytmicznych pionowych kresek, na znak nauczyciela dzieci zmieniają się kredkami (tyle zmian, ile kolorów kredek), później następuje składanie papierowych kwiatów techniką origami płaskiego z koła.
9. Prezentacja i omówienie prac, zakończenie. Dzieci siedząc w kręgu wypowiadają się : co im się najbardziej podobało w czasie zajęć, co im sprawiło radość, a z czym miały trudności.
Opracowała Anna Wojtylak wych. świetlicy w szkole podstawowej.