Dostępnymi treściami historycznymi dla uczniów nauczania zintegrowanego są treści kultury naturalnej. Czynności: orać, walczyć, bronić wiążą się z osobami: rolnika, rycerza, wojownika. Uczniowie zdobywają wstępną orientacją dotyczącą oświetlania, podróżowania, ogrzewania mieszkań w dawnych czasach i współczesnych. Treści nauczania wzbogacają wiedzę ucznia o bohaterach narodowych, wielkich ludziach. Omawia się sylwetki wielkich Polaków ( Mikołaja Kopernika, Fryderyka Chopina itp.). Obrazy z życia tych ludzi rozwijają wśród uczniów poczucie dumy narodowej, stają się ich wzorami. Problematykę historyczną przybliżają symbole i znaki. Do symboliki narodowej zalicza się: godło, barwy państwowe, herby miast. Symbole te, posiadają bogatą treść, a jednocześnie przeszłość narodu. O pochodzeniu polskiego godła dowiadują się uczniowie na podstawie legend. Wprowadzane są także symbole w postaci herbów miast. To właśnie herb jest żywą tradycją przeszłości. Specyficzne symbole w postaci pomników upamiętniają ważne wydarzenia historyczne. Dzięki pomnikom bohaterów uczniowie zapoznają się z dziejami narodu. Baśnie, legendy dostarczają wiedzy o przeszłości Polski. Bohaterowie legend czynią wiele dobra dla narodu polskiego. Dzięki legendom i baśniom rozwija się wyobraźnia, fantazja oraz kształtuje się postawa patriotyczna. Nauczyciel przybliża uczniom nie tylko fakty z przeszłości, ale także historię ich własnej miejscowości i historię najbliższej okolicy. Istotnym elementem historii regionalnej są zabytki znajdujące się w miejscu zamieszkania. Innym źródłem są różnego rodzaju dokumenty: fotografie, portrety itp. To zdobywanie wiedzy na temat przeszłości własnej miejscowości jest formą myślenia historycznego uczniów. Wycieczki kształtują szacunek dla zabytków przeszłości, wywołują u uczniów przeżycia emocjonalne. Dzięki wycieczkom uczniowie mają możliwość obserwacji rzeczy w naturalnym środowisku (zamki, pałace, pomniki) oraz obserwację przedmiotów (broń, narzędzia, dokumenty). Uczniowie uczestniczą w wycieczkach do jakiejś dzielnicy własnego miasta, do muzeów. Wycieczki na cmentarze, na groby wywołują u nich emocjonalne przeżycia. W wykazach lektur dla klas I – III znajdują się książki o tematyce historycznej. Mają one ogromne znaczenie dla kształtowania uczuć patriotycznych. Dla przykładu można przytoczyć niektóre z nich ( "Kto ty jesteś? Polak mały", "Filip i jego załoga na kółkach"). W kształtowaniu wyobrażeń historycznych pomaga uczniom ich działalność techniczno – plastyczna. Dzięki tej działalności kształtuje się ich wyobraźnia, spostrzegawczość. Uczniowie chętnie zbierają znaczki, widokówki, wycinki z gazet, które jeszcze bardziej przyczyniają się do wzbogacania ich wyobrażeń o faktach historycznych.
Jolanta Jakubiak nauczyciel nauczania zintegrowanego w SP4 w Solcu Kujawskim
|