Przedstawiam Pańśtwu projekt dydaktyczny z zakresu matematyki. Projekt polega na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o wykorzystaniu matematyki na co dzień w życiu każdej rodziny.
MATEMATYKA W ŻYCIU MOJEJ RODZINY I. Cele projektu:
- Pokazanie życiowej użyteczności wiedzy i umiejętności matematycznych zdobytych w szkole.
- Przekonanie uczniów o potrzebie ciągłego uczenia się.
- Przygotowanie do życia w rodzinie.
- Kształcenie u uczniów umiejętności:
- współdziałania w zespole,
- poszukiwania źródeł informacji i korzystania z ich zasobów,
- wyrażania własnych opinii,
- słuchania i korzystania z opinii innych ludzi,
- podejmowania decyzji grupowych,
- poszukiwania kompromisu,
- dyskutowania,
- dzielenia się w grupie rolami i obowiązkami,
- planowania działań,
- poszukiwania sojuszników dla wsparcia relacji zadań,
- selekcji informacji,
- zapisywania i prezentowania zebranych materiałów,
- przygotowania i wygłaszania wystąpień publicznych.
II. Formy realizacji W projekcie mogą wziąć udział uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum. Zadanie powinno być wykonane przy jak największym udziale wszystkich uczniów. Spośród uczniów danej klasy należy wyłonić grupę dwuosobową, trzyosobową, lub czteroosobową odpowiedzialną za realizację zadania zawartego w projekcie. Grupa ta będzie również odpowiedzialna za prezentację zebranych materiałów. Dopuszcza się możliwość indywidualnej realizacji tego projektu przez chętnych uczniów. III. Harmonogram realizacji projektu
- Czas trwania projektu – trzy miesiące.
- Plan realizacji poszczególnych etapów projektu.
Lp. |
Zadania etapowe |
Termin wykonania |
Uwagi |
1. |
Wprowadzenie uczniów w zagadnienia związane z projektem ( instrukcja projektu, zasady prezentacji i oceniania ). |
ustala nauczyciel |
|
2. |
Opracowanie klasowego planu pracy związanego z projektem – wybór grupy liderów odpowiedzialnych za całość, ustalenie zasad udziału całej klasy w realizacji zadań, przydział obowiązków itp. |
ustala nauczyciel |
|
3. |
Poszukiwanie źródeł informacji i wykorzystanie ich do poznania przykładów pokazujących zastosowanie matematyki w życiu rodziny – rozmowy z rodzicami, dziadkami i innymi członkami rodziny, przegląd dokumentów ( rachunki, faktury, rozliczenia podatkowe, paragony, umowy, plany ), uroczystości według kalendarza, sposoby otrzymywania wynagrodzeń, zawody rodziców itp. |
ustala nauczyciel |
|
4. |
Wybór sposobów prezentowania zebranych wiadomości i materiałów ( albumy, gazetka, inscenizacja, pokaz, opis itp. ) |
ustala nauczyciel |
|
5. |
Praca związana z przygotowaniem prezentacji. |
ustala nauczyciel |
|
6. |
Ocena wewnątrzklasowa pracy uczniów w realizacji projektu i podsumowanie doświadczeń zdobytych w trakcie pracy nad projektem. |
ustala nauczyciel |
|
7. |
Prezentacja wyników prac poszczególnych klas. |
ustala nauczyciel |
| IV. Regulamin prezentacji wybranego projektu.
- Prezentacja może przybierać różne formy, np. album, plakat, inscenizacja, odczyt pracy pisemnej i inne.
- Jeden z zespół może wykorzystać jedną lub kilka form prezentacji.
- Każdy zespół ( lub indywidualnie uczeń ) ma 15 minut czasu na prezentację zebranych i opracowanych materiałów.
- Oprócz prezentacji każda grupa powinna opowiedzieć o sposobie pracy nad projektem ( podział zadań w grupie, źródła informacji, współdziałanie, samoocena itp. ).
- Prezentacja nastąpi w ustalonym terminie na spotkaniu, w którym wezmą udział:
- grupy oraz uczący matematyki w klasie,
- dyrektor szkoły,
- przedstawiciele samorządu szkolnego
- zaproszeni goście
- W czasie prezentacji zostanie ogłoszony konkurs dla wszystkich uczestników biorących udział w spotkaniu. Temat konkursu zostanie podany w czasie spotkania.
V. Zasady i formy oceniania wykonanego projektu.
- Ocenianie bieżące podczas konsultacji z nauczycielem uczącym:
- omówienie osiągniętych efektów,
- ukierunkowanie do dalszej pracy,
- samoocena pracy przez poszczególnych uczniów,
- ocena współpracy w grupie przez jej członków i nauczyciela.
- Ocena realizacji projektu w danej klasie dokonana przez końcową prezentację, przez nauczyciela uczącego.
- Wystawienie stopni z matematyki ( za aktywność, postawę twórczą, pracę dodatkową – proponuje się stopnie z zakresu od 3 do 6 ).
- Dopuszcza się możliwość wystawienia podobnego stopnia z innych przedmiotów (za zgodą nauczyciela tego przedmiotu) w przypadku, gdy uczeń wykazał się szczególnymi umiejętnościami z tego przedmiotu potrzebnymi przy realizacji projektu.
- Wpis do zeszytu wychowawczego pochwał uczniom, którzy najwięcej pracowali przy realizacji projektu.
Opracowała: Małgorzata Trzcińska - Wiatrzyk |