W gimnazjum uczeń zapoznaje się ze sztuką współczesną. Wazne jest by wprowadzić ucznia w świat sztuki nie tylko od strony widza, ale równiez rozbudzać w nim wrodzone umiejetności manualne.
Scenariusz lekcji plastyki w klasie II gimnazjum
Temat główny : Kubizm jako kierunek i środek ekspresji
Temat 1 lekcji: „ Autoportret widziany w rozbitym lustrze”- model jako źródło inspiracji; analiza formy.
Temat 2 lekcji : Kubizm- sztuka pierwszej połowy XX wieku.
Czas trwania : 2 godziny
Klasa II gimnazjum
Program nauczania: DKW-4014-153/99
Metody: podająca, poszukująca, praktyczna
Formy pracy : zespołowa , indywidualna praca uczniów
Techniki plastyczne : szkic, malowanie farbami
Środki dydaktyczne : podręcznik A.Stopczyk „Plastyka dla II gimnazjum”, reprodukcje dzieł Pabla Picassa i Georga Braqua
Narzędzia i przybory : farby plakatowe, pędzle, ołówek, blok A-3
Cel główny:
Zapoznanie uczniów z kierunkiem w sztuce XX wieku oraz rozwijanie własnej działalności kreacyjnej.
Cele dydaktyczno- wychowawcze:
Uczeń wie:
- czym charakteryzuje się portret,
- w jaki sposób dokonać deformacji rzeczywistych kształtów,
- czym charakteryzuje się kubizm analityczny,
- kto był przedstawicielem kubizmu.
Uczeń rozumie pojęcia: analiza, synteza,deformacja.
Uczeń potrafi:
- stworzyć portret analityczny, posługuje się deformacją podkreślającą jego cechy szczególne
- na podstawie wykonanych prac omówić fazy rozwoju kierunku
- na przykładzie dzieł Picassa i Braqua scharakteryzować fazę syntetyczną i analityczną kubizmu ( odrzucenie perspektywy zbieżnej, modelunku światłocieniowego ).
Uczeń doskonali :
- umiejętności manualne
- poczucie estetyki
- przeżywanie sztuki
Ogniwa lekcji 1
Część wstępna:
- Przygotowanie przez uczniów stanowisk pracy, odpowiednich materiałów i przyborów.
- Wprowadzenie do tematu – omówienie cech szczególnych autoportretu oraz pojęcia „ deformacja”.
- Przypomnienie uczniom na czym polega analiza i synteza.
Część główna
1. Podanie zadania plastycznego, wyjaśnienie sposobu wykonania.
2. Praca twórcza uczniów- wykonanie szkicu portretu analitycznego posługując się deformacją. Malowanie portretu dowolnie wybranymi przez siebie barwami.
3. Korekta nauczyciela- pomoc słowna uczniom mającym problemy plastyczne.
Część końcowa:
- Prezentacja wykonanych prac.
- Wspólna analiza i ocena wytworów z uwzględnieniem prawidłowości wykonania zadania.
- Czynności porządkowe.
- Informacja o temacie następnej lekcji.
Uwaga: W związku z tym że są to prace malarskie czas trwania lekcji można wydłużyć o 1 godzinę.
Ogniwa lekcji 2
Część wstępna:
- Przygotowanie przez uczniów stanowisk pracy ( podręczników oraz swoich prac z poprzednich lekcji).
- Swobodna rozmowa na temat pracy z poprzedniej lekcji oraz nawiązanie do kierunku w sztuce- kubizmu.
Część główna:
- Przeczytanie na głos informacji na temat kubizmu z podręcznika.
- Demonstracja reprodukcji dzieł Pabla Picassa i Georga Braqua.
- Omówienie na podstawie w/w dzieł fazy analitycznej i syntetycznej kierunku.
- Analiza własnych wytworów plastycznych uczniów oraz uchwycenie analogii z podstawowymi założeniami kubizmu.
Część końcowa:
- Rekapitulacja lekcji ( krótka powtórka wiadomości uzyskanych w toku zajęć). Ocena aktywności uczniów.
- Czynności porządkowe.
- Informacja o temacie następnej lekcji oraz niezbędnych przyborach.
Agnieszka Szostak