Poniższy system oceniania jest zgodny z rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz.2046 z dnia 13 września 2004r.). PSO jest zgodny z WSO. Wykaz umiejętności i wiadomości dla danego poziomu przedstawiony jest uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego poprzez omówienie programu nauczania w danej klasie z jednoczesnym wskazaniem na kierunek pracy, częstotliwość i sposób uzyskania oceny. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
JĘZYK POLSKI
Poniższy system oceniania jest zgodny z rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz.2046 z dnia 13 września 2004r.). PSO jest zgodny z WSO. Wykaz umiejętności i wiadomości dla danego poziomu przedstawiony jest uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego poprzez omówienie programu nauczania w danej klasie z jednoczesnym wskazaniem na kierunek pracy, częstotliwość i sposób uzyskania oceny. I. Cele edukacyjne:
- Pogłębienie umiejętności wyniesionych z kształcenia polonistycznego rozpoczętego w edukacji klas IV – VI szkoły podstawowej,
- Doskonalenie umiejętności rozumienia słowa mówionego i pisanego,
- Wyposażenie uczniów w niezbędne wiadomości o budowie i funkcjonowaniu języka jako narzędzia literatury i porozumiewania się,
- Ukazanie roli języka ( z omówieniem kultury języka) i jego funkcji użytkowej,
- Pobudzenie aktywności poznawczej, intelektualnej, społecznej, emocjonalnej oraz motywacyjnej uczniów,
- Kształcenie motywacji do czytania; dbałość o kontakt uczniów z literaturą wysoką, uwzględnienie aksjologii czytelniczej uczniów,
- Ukazanie świata tekstu i jego oddziaływanie na odbiorców, przyczynienie się do rozwijania wrażliwości humanistycznej i zdolności przeżywania,
- Przygotowanie do udziału w kulturze, wprowadzenie w tradycje narodu i języka ojczystego,
- Wzbogacanie wiedzy o człowieku, życiu i świecie z perspektywy współczesności, ale i z dbałością o zakorzenienie w tradycji.
II. Przedmiotem oceny ucznia są:
- Wiadomości i i umiejętności, których zakres jest określony programem.
- Wszelkie przejawy aktywności ucznia:
- praca na lekcjach,
- samodzielne wykonywanie ćwiczeń, rozwiązywanie problemów,
- korzystanie z różnych źródeł informacji,
- praca pozalekcyjna.
III. Formy sprawdzania osiągnięć ucznia: Sprawdziany (testy), prace klasowe, dyktanda, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność ucznia na lekcji, praca w grupach, prace dodatkowe, np. referaty, albumy, prezentacje multimedialne. IV. Kryteria ocen:
- Oceny uczniów dokonuje się zgodnie ze skalą ocen:
- celujący 6
- bardzo dobry 5
- dobry 4
- dostateczny 3
- dopuszczający 2
- niedostateczny 1
oraz stosuje się „+” i „-„ w ocenianiu śródrocznym.
- W klasach I – III gimnazjum uczniowie piszą cztery prace klasowe ( po dwie prace w semestrze); sprawdzające stopień opanowania dłuższych form wypowiedzi, związanych zżyciem codziennym, kulturalnym i lekturą oraz sprawdzające stopień opanowania sprawnościjęzykowych.
- W każdym semestrze obowiązuje jeden sprawdzian oceniający wiadomości i umiejętności z zakresu nauki o języku.
- W każdym semestrze obowiązuje jeden sprawdzian kompetencji czytelniczych i co najmniej dwa dyktanda.
- Prace kontrolne ( dyktanda, prace klasowe z literatury i nauki o języku) zapowiadane są co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i oddawane do poprawy w terminie dwutygodniowym. Ocenione prace opatrzone zostają recenzją.
- Bieżące sprawdzanie wiadomości ( kartkówki) nie są zapowiadane i obejmują materiał nie więcej niż z 3 ostatnich lekcji. Prace te będą oddawane w ciągu tygodnia, z komentarzem ustnym. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie.
- Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
- Prace kontrolne przechowywane są w szkole przez okres dwóch lat i mogą być udostępnione na żądanie rodziców.
- Dłuższe prace domowe z literatury, sprawdzające znajomość konkretnej formy wypowiedzi oceniane są co najmniej dwa razy w semestrze. Sprawdzona praca domowa musi być opatrzona recenzją, datą i podpisem nauczyciela.
- Punktacja testów, dyktand zgodna jest z WSO.
- Przy odpowiedzi ustnej ocenie podlega poprawność pod względem tematu i stylu.
- Dwa razy w semestrze uczeń może zgłosić brak przygotowania do lekcji ( brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi), nie dotyczy to zapowiadanych sprawdzianów, prac klasowych czy kartkówek.
- Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Zaległe sprawdziany uczeń napisze w późniejszym terminie ustalonym przez nauczyciela.
- Uczeń, który opuścił w semestrze więcej niż 50% lekcji danego przedmiotu , może nie byćklasyfikowany. Dla takiego ucznia przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.
- Prace pisemne (sprawdziany, testy) oceniane są zgodnie z przyjętą WSO punktacją: 91% - 100% punktów bardzo dobry
75% - 90% punktów dobry 51% - 74% punktów dostateczny 31% - 50% punktów dopuszczający 0% - 30% punktów niedostateczny
- Ocenę – celujący – otrzymuje uczeń, który:
- ze sprawdzianu zawierającego zadania o dużym stopniu trudności otrzymał powyżej 95% możliwych punktów do uzyskania lub
- posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza wiedzę podstawową i potwierdza je w toku pracy na lekcji, potrafi stosować wiadomości w sytuacjach problemowych, proponuje rozwiązania nietypowe, lub
- odnosi sukcesy w konkursach i olimpiadach ( finalista konkursu polonistycznego).
- Uczeń otrzymuje dwie oceny: śródroczną i roczną, które nie są średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych, lecz wynikiem postępów ucznia i przyrostem jego wiedzy.
- Za aktywną pracę na lekcji uczeń otrzymuje ocenę wyrażoną stopniem lub znakiem graficznym („+”, „—„), pochwałę na forum klasy.
- Oceniane są też dodatkowe, poza programowe prace ucznia. Wymagania przedstawiane są przez nauczyciela do konkretnej pracy. Prace dodatkowe mogą być oceniane na bieżąco ( odpowiedź ustna) lub w terminie dwóch tygodni.
- Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
V. Informacje o ocenach:
- Oceny cząstkowe, śródroczne i roczne są jawne.
- Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel ocenę uzasadnia.
- Formy informowania uczniów:
- informacja ustna;
- informacja pisemna – wpis do zeszytu ucznia lub zeszytu przedmiotowego;
- o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej uczeń informowany jest na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP w przypadku oceny niedostatecznej, a o pozostałych ocenach – na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP.
- Formy informowania rodziców:
- informacja ustna w trakcie rozmów indywidualnych;
- zapisy w zeszycie ucznia lub w zeszycie przedmiotowym;
- informacja pisemna – wykaz ocen na spotkaniach z wychowawcą;
- o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych rodzice są informowani:
- ocenach niedostatecznych na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP
- pozostałych ocenach na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP.
VI. Sposób poprawiania otrzymanych ocen:
- Prace klasowe uczeń pisze w określonym przez nauczyciela terminie.
- W razie nieobecności – sprawdziany z nauki o języku, sprawdziany kompetencji czytelniczych, wypracowania – uczeń może pisać w dodatkowym terminie (tydzień od powrotu do szkoły). Termin ustala nauczyciel.
- Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną ( z pracy domowej, z odpowiedzi ustnej, sprawdzianu z nauki o języku) w terminie jednego tygodnia. Termin ustala nauczyciel. Uczeń poprawia się tylko raz.
VII. Informacje końcowe:
- W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce uniemożliwiające sprostanie wymogom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania, potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej do tego jednostki – nauczyciel stosuje obniżenie wymagań, jednak są one nie mniejsze niż opisane wymagania na ocenę dopuszczającą.
- Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO z języka polskiego rozstrzygane będą zgodne z WSO oraz rozporządzeniem MENiS.
KRYTERIA OCEN OCENĘ CELUJĄCĄ -- otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto za:
- szczególnie oryginalne i twórcze osiągnięcia opierające się na gruntownej wiedzy wykraczającej poza wiedzę podstawową oraz za osiągnięcia w konkursach i olimpiadach
OCENĘ BARDZO DOBRĄ -- otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę dobrą, a ponadto za:
- poprawne budowanie wypowiedzi mówionej i pisanej,
- posługiwanie się różnymi odmianami polszczyzny ( mówionej i pisanej) w zależności od sytuacji,
- dokonywanie intersemiotycznego przekładu treści obrazowych i muzycznych na wypowiedzi ustne i pisemne,
- poszukiwanie informacji w różnych źródłach,
- posługiwanie się w sposób funkcjonalny poznanymi pojęciami i terminami literackimi,
- twórcze wykonywanie utworów w żywym słowie lub w formach teatralnych.
OCENĘ DOBRĄ -- otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę dostateczną, a ponadto za:
- rozpoznawanie i tworzenie wypowiedzi informujących, opisujących oraz służących wyrażaniu opinii, uzasadnianiu poglądów,
- rozpoznawanie i rozumienie założeń komunikacji oraz przewidywanie skutków wypowiedzi,
- dokumentowanie, notowanie, selekcjonowanie i przechowywanie informacji,
- dostrzeganie uniwersalności doświadczeń, przemyśleń, uczuć wpisanych w różnego rodzaju dzieła,
- omawianie i interpretowanie utworów.
OCENĘ DOSTATECZNĄ -- otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria na ocenę dopuszczającą, a ponadto za:
- dokonywanie zabiegów redakcyjnych w zakresie poprawiania tekstów własnych i cudzych,
- celowe i dwukierunkowe poprawianie wypowiedzi: zdanie – równoważnik zdania, zdanie pojedyncze – zdanie złożone,
- dostrzeganie i komunikowanie właściwości dzieła literackiego innych dzieł sztuki,
- porównywanie tworzywa literackiego i innych dzieł sztuki,
- rozpoznawanie i ocenianie wartości w utworach,
- dostrzeganie związku utworu z biografią twórców i czasem historycznym.
OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ -- otrzymuje uczeń za:
- operowanie strukturami gramatycznymi odpowiednio do sytuacji i kontekstu wypowiedzi,
- porównywanie tworzywa literackiego i innych dzieł sztuki,
- dostrzeganie i komunikowanie właściwości dzieła literackiego i innych dzieł sztuki,
- poprawne budowanie prostych form wypowiedzi.
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ -- otrzymuje uczeń, który nie opanuje materiału nauczania nawet w stopniu dopuszczającym. ORTOGRAFIA
- błąd podstawowy (1 p.)
- pisownia wyrazów z „ó – u”, „rz. – ż”, „ch –h”,
- pisownia wielkich liter,
- pisownia przeczenia „nie” z czasownikami.
- błąd drugorzędny (0,5 p.)
- pisownia przeczenia „nie” z innymi częściami mowy (oprócz imiesłowów),
- pisownia „i, j” po spółgłoskach,
- pisownia przedrostków,
- pisownia wyrażeń przyimkowych,
- pisownia głosek nosowych,
- użycie łącznika,
- mieszanie głosek dźwięcznych z bezdźwięcznymi.
- błąd trzeciorzędny (0,25 p.)
- pisownia przeczenia „nie” z imiesłowami,
- znaki interpunkcyjne,
- opuszczenie litery,
- wyrazy obcego pochodzenia
- 2 błędy drugorzędne – 1 błąd podstawowy,
- 4 błędy trzeciorzędne – 1 błąd podstawowy.
- Prace pisemne ucznia z dysortografią nauczyciel powinien oceniać pod k merytorycznym ( treść, kompozycja, styl), nie obniżając ocen za błędy ortograficzne i brzydkie pismo.
- Dyktanda uczniów z dysortografią powinny być oceniane jakościowo – jako ocena opisowa. Nauczyciel może podać ilość błędów, uczeń ma je odszukać i poprawić.
Beata Baranowska -- Graczyk |