Zbliża się czerwiec-ostatni miesiąc roku szkolnego, program mający na celu przygotowanie dzieci 6-letnich do podjęcia nauki w szkole jest już z reguły opanowany, a dzieci z wytęsknieniem czekają na wakacje. Nauczyciele pracujący w zerówkach często zastanawiają się, jakie treści umieścić w planie pracy na ten okres, aby były atrakcyjne. Oto moja propozycja. OŚRODKI ZAINTERESOWAŃ: 1. „Bez wody nie ma życia”. 2. „Uwaga ogień !”. 3. „Lato! Lato!”. 4. „Bezpieczne wakacje”.
OŚRODEK I - ZAJĘCIA EDUKACYJNE
1.Do czego zużywamy wodę?- wypowiedzi dzieci- uświadomienie dzieciom jak bardzo ważną rolę odgrywa w naszym życiu woda, dziecko rozumie konieczność oszczędzania wody. 2.Wszystko, co żyje, wodę pije-rozmowa przy ilustracjach- bogacenie wiadomości z zakresu przyrody, dziecko zna rolę wody w życiu roślin i zwierząt. 3.Nasze eksperymenty z wodą-przeprowadzenie doświadczeń- rozwijanie zainteresowań badawczych, dziecko wie, co najszybciej nasiąka wodą, co rozpuszcza się w wodzie, co unosi się na jej powierzchni. 4.Mini-test matematyczny-utrwalenie znaków: -,+,=,<,>, dziecko potrafi wpisać prawidłowy znak pomiędzy dwie cyfry. 5.Rozwiązujemy rebusy-utrwalenie poznanych liter, dziecko prawidłowo odczytuje rebusy, 6.Wodny świat- malowanie farbą akwarelową na niebieskim tle-rozwijanie wyobraźni twórczej, dziecko wie, jakie zwierzęta i rośliny może umieścić na danej pracy, bhp. 7.Kolorowe łódeczki- origami przestrzenne- rozwijanie sprawności manualnych i umiejętności prawidłowego i dokładnego składania papieru, dziecko potrafi złożyć papier wg wzoru. 8.Szanty-pieśni żeglarzy-słuchanie pieśni z płyty CD, rozmowa nt. utworów- pogłębianie doświadczeń muzycznych, dziecko próbuje nucić melodię, wyklaskiwać rytm. 9.Tor przeszkód wg własnego pomysłu-zabawy w terenie- podnoszenie sprawności organizmu, dziecko wie, ja bezpiecznie pokonać przeszkody. 10.Zestaw zabaw ruchowych wg Labana- doskonalenie płynności ruchów, dziecko potrafi dostosować ruch do rytmu.
INNA DZIAŁALNOŚĆ DZIECI 1.Zabawy matematyczne-utrwalenie cyfr 0-10 oraz znaków „+” „=” 2.Zabawa dydaktyczna „Co tu nie pasuje”- utrwalenie nazw zwierząt żyjących w wodzie. 3.Zabawy kołowe ze śpiewem wg propozycji dzieci. 4.Ćwiczenia ortofoniczne usprawniające narządy mowy- ćwiczenia oddechowe: dmuchanie kawałków waty, baloników. 5.Gry i zabawy stolikowe 6.Dowolne zabawy dzieci w kącikach zainteresowań 7.Zab.tematyczna „Marynarz” 8.Ćw poranne wg W. Gniewkowskiego i K. Wlaźnik
OŚRODEK II- ZAJĘCIA EDUKACYJNE 1.Niebezpieczne zabawy z ogniem-rozmowa przy ilustracjach-rozwijanie logicznego myślenia, dziecko potrafi przewidzieć finał niebezpiecznych zabaw. 2.Jak Wojtek został strażakiem-kształtowanie umiejętności oceniania czynów i zachowań ludzi na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego, dziecko wypowiada swoją opinię i potrafi ją uzasadnić. 3.Spotkanie z pracownikami straży pożarnej- poznanie pracy strażaka, dziecko wie, jak zachować się w czasie pożaru zna numer do straży pożarnej. 4.Zabawy matematyczne z zastosowaniem metody E.Gruszczyk- Kolczyńskiej- rozwijanie logicznego myślenia, dziecko rozwiązuje proste zadania tekstowe. 5.Zabawa w skojarzenia- bogacenie zasobu słów, dziecko próbuje znaleźć jak, najwięcej wyrazów pasujących do wyrazu podanego przez nauczyciela, np. strażak- pożar, wóz strażacki, itp. 6.Wóz strażacki- wyklejanie konturów papierem kolorowym- rozwijanie sprawności manualnych, dziecko dba o higienę pracy. 7.Jak Wojtek został strażakiem- wykonanie ilustracji do wysłuchanego opowiadania- rozwijanie wyobraźni twórczej, dziecko potrafi zaplanować swoją pracę. 8.998 to pożarna straż- nauka słów i melodii piosenki z repertuaru U. Pakuły-utrwalenie poprzez formę muzyczną numeru straży pożarnej, dziecko układa inscenizację do piosenki. 9.Obwód stacyjny-zabawy w terenie z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego- podnoszenie sprawności organizmu, dziecko zna zasady bezpiecznej zabawy, 10.Zestaw zabaw ruchowych wg W. Sherborne- doskonalenie zwinności, giętkości, gibkości, dziecko potrafi współdziałać z partnerem.
INNA DZIAŁALNOŚĆ DZIECI 1.Tworzenie rymowanek 2.Cwiczenia ortofoniczne-naśladowanie różnych odgłosów 3.Zabawa ruchowo-naśladowcza „Lustro” 4.Zabawy konstrukcyjne 5.Gra dydaktyczna „Duży-mały”- znajomość cech przeciwstawnych 6. „Dyktando matematyczne-dodawanie w zakresie 10 7.Zabawa tematyczna „Strażak” 8.Utrwalenie nauki czytania-łączenie sylab w wyrazy 9.Zabawa badawcza „Jakie cechy ma powietrze”- umiejętność wyciągania wniosków z obserwacji 10.Zabawy ruchowe na powietrzu
OŚRODEK III-ZAJĘCIA EDUKACYJNE 1.Lato, lato!- rozmowa z dziećmi na temat nowej pory roku z wykorzystaniem ilustracji- rozwijanie mowy komunikatywnej, dziecko stosuje poprawne formy gramatyczne, wypowiada się całymi zdaniami. 2.Rozwiązywanie zagadek o tematyce letniej-rozwijanie logicznego myślenia, dziecko potrafi kojarzyć fakty, wykorzystać zdobyte wiadomości. 3.Letnia krzyżówka- utrwalenie liter, rozwijanie logicznego myślenia, dziecko zna zasady rozwiązywania krzyżówek. 4.Lato w pełni- spacer do ogródków działkowych- obserwowanie przyrody, rozmowa z napotkanymi ludźmi nt prac w ogródkach, uprawianych roślin, itp.-rozwijanie zmysłu obserwacji, dziecko potrafi opowiedzieć o tym, co zaobserwowało. 5.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10-rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania, dziecko próbuje liczyć w pamięci. 6.Latawce-wykonanie latawców z kolorowego papieru, bibuły i słomek- pogłębianie doświadczeń plastyczno- konstrukcyjnych, dziecko zna kolejność wykonywania pracy. 7.Łąka-praca zbiorowa na dużym arkuszu z wykorzystaniem bibuły, papieru kolorowego, materiału, włóczki- collage- rozwijanie wyobraźni twórczej, dziecko potrafi pracować w grupie. 8.Czerwone jabłuszko-nauka elementów kujawiaka-rozwijanie poczucia rytmu, dziecko płynnie porusza się w rytm melodii, stara się odtworzyć prawidłowo podane kroki. 9.Aerobik- podnoszenie sprawności organizmu, dziecko wykonuje ćwiczenia w rytm melodii. 10.Zestaw zabaw ruchowych wg K. Wlaźnik nr 1- podnoszenie sprawności organizmu, dziecko jest zdyscyplinowane, szybko reaguje na polecenia.
INNA DZIAŁALNOŚĆ DZIECI 1. Zabawa”Kiedy płaczę, kiedy się śmieję”- rozpoznawanie uczuć 2. Ćwiczenia ortofoniczne-naśladowanie głosów ptaków w oparciu o wiersz J. Tuwima „Ptasie radio” 3. Zabawa integracyjna „Wywiad”- udzielanie konkretnych odpowiedzi na zadane pytania. 4. Zabawy ruchowo-naśladowcze: -kwiaty rosną -słońce świeci-deszcz pada 5. Zabawy konstrukcyjne 6. Zabawy słowne-dokończ zdanie 7. Zabawa dydaktyczna „Co się zmieniło”- ćwiczenie spostrzegawczości , pamięci wzrokowej 8. Zabawa tematyczna „Na pikniku” 9. Zabawa na orientację przestrzenną „Labirynt”
OŚRODEK IV- ZAJĘCIA EDUKACYJNE 1. Ulica nie jest do zabawy- rozmowa przy ilustracjach- przypomnienie zasad ruchu drogowego, dziecko wie, jakie niebezpieczeństwa wynikają z zabaw w pobliżu jezdni. 2.Wakacyjne wędrówki po kraju- swobodne wypowiedzi dzieci wg C. Freineta nt. miejsc, gdzie najczęściej wyjeżdżają na wakacje-rozwijanie mowy komunikatywnej, dziecko rozumie konieczność zachowani bezpieczeństwa w czasie kąpieli wodnych i słonecznych, w czasie wędrówek po górach. 3.Wakacyjne rady- słuchanie wiersza W.Badalskiej- wdrażanie do uważnego słuchania, rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków, dziecko jest świadome niebezpieczeństw, które mogą go spotkać w czasie wakacyjnego wypoczynku i wie jak się w danym momencie zachować. 4.Rozsypanka literowa- układanie wyrazów z rozsypani literowej związanych tematycznie z wakacjami- utrwalanie poznanych liter, doskonalenie umiejętności czytania, dziecko próbuje ułożyć jak największą ilość wyrazów. 5.Dyktando matematyczne-ćwiczenie na orientację przestrzenną, utrwalenie pojęć w prawo, w lewo, w górę, w dół, do przodu, do tyłu, dziecko potrafi uważnie słuchać, aby prawidłowo wykonać polecenie. 6.Wymarzone wakacje-malowanie farbami na kartce pokrytej kaszą manną- pogłębianie doświadczeń plastycznych dziecka, dziecko potrafi zorganizować sobie miejsce pracy, przestrzega zasad bhp. 7.Pociągiem na wakacje-praca zbiorowa z wykorzystaniem widokówek, gazet i kolorowego papieru, doskonalenie umiejętności wycinania, dziecko potrafi współdziałać w zespole, przestrzega zasad bhp. 8.Wakacje-nauka piosenki(płyta CD –Wesoła Szkoła nr 2)-bogacenie repertuaru piosenek dziecięcych, dziecko potrafi określić nastrój piosenki. 9.Opowieść ruchowa „Na Wakacjach”- podnoszenie sprawności organizmu, rozwijanie aktywności twórczej, dziecko samodzielnie przedstawia ruchem temat poszczególnych ćwiczeń, np. pokaż wspinaczkę górską. 10.Ćwiczenia gimnastyczne z zastosowaniem sprzętu sportowego- podnoszenie sprawności organizmu, wyrabianie tężyzny fizycznej, dziecko wie jak prawidłowo korzystać z z urządzeń sportowych.
INNA DZIAŁALNOŚĆ DZIECI 1.Ćwiczenia słuchowe „Na ulicy”- rozpoznawanie głosów z ulicy. 2.Gra dydaktyczna „Co do czego pasuje”- segregowanie kart z ilustracjami różnych przedmiotów 3.Zabawa tematyczna „Bezpieczne wakacje” 4.Zabawa dydaktyczna „Obrazki dziwne”-wskazywanie dziwnych, nieprawdziwych zjawisk, rzeczy ujętych na obrazku. 5.Mini turniej gier planszowych 6.Kolorowanki 7.Zabawy kołowe wg propozycji dzieci 8.Zabawy rytmiczne przy muzyce mechanicznej
9.Zabawy słowne- układanie krótkich wierszyków.
Literatura: 1.Scenariusze zabaw muzyczno-ruchowych wg U. Pakuły. 2.W. Gniewkowski, K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne”. 3.U.Smoczyńska- Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu” 4.„Wesoła szkoła sześciolatka”- podręcznik i przewodnik metodyczny 5.U.Barff, J. Burkhard „Każde dziecko to potrafi” 6. Cz. Janczarski „Jak Wojtek został strażakiem” 7.W.Sherborne „Elementy ruchu rozwijającego” 8.Z.Bogdanowicz „Gry i zabawy dydaktyczne” 9.J.Tuwim „Ptasie radio”
Opracowała: mgr Ewa Tomala z P-26 w Tychach
| |