Plan pracy w klasie trzeciej szkoły podstawowej, gwarantuje osiągnięcie zamierzonych wyników oraz ułatwia podsumowanie nauczania początkowego.
Zagadnienia do realizacji
|
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne
|
Znaczenie uśmiechu w życiu codziennym.
Zwyczaje związane z dniem „Prima aprilis’’.
|
Rozmowy, piosenki: ,,Nasza szkoła jest wesoła’’, „Sto uśmiechów na minutę’’
|
Wychowawca
|
Radzenie sobie z różnymi problemami.
|
Psychozabawa, bajka „Lis i kozieł’’, sytuacje życia codziennego.
|
Wychowawca,
pedagog.
|
Współpraca z kolegami w zespole.
|
Drama, praca grupowa.
|
Wychowawca
|
Zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa.
|
Rozmowy, ilustracje.
|
Wychowawca
|
Stosunek dzieci do zwierząt hodowanych w domu. Choroby odzwierzęce.
|
Wielozdaniowe wypowiedzi na temat historyjki obrazkowej, własnych doświadczeń.
|
Wychowawca, pielęgniarka
|
Tolerancja wobec inności kolegów.
|
Czytanka „Fizia idzie do szkoły’’.
|
Wychowawca
|
Zasady prawidłowego zachowania się na drogach.
Zasady przechodzenia przez jezdnię.
Bezpieczna jazda na rowerze.
|
Czytanka „Lekcja przepisów drogowych’’, karty pracy, ćwiczenia praktyczne.
|
Wychowawca, policjant.
|
.Pamięć o poległych w obronie ojczyzny.
|
Złożenie kwiatów i zapalenie zniczy na cmentarzyku przy szkole, czytanka pt. „Orzeł’’.
|
Wychowawca
|
Ekologiczne zachowanie w lesie.
Zasady zbierania grzybów.
|
Wycieczka, wiersz „Las u siebie’’, wiersz „Grzyby’’, grzybobranie-scenki dramowe.
|
Wychowawca
|
Zachowanie ostrożności w stosunku do zwierząt dziko żyjących, zachowujących się odmiennie niż zwykle.
|
Ilustracje.
|
Wychowawca
|
Znaczenie przyjaźni.
|
Piosenka „Najlepiej razem”, wiersz pt. „Chcesz się ze mną zaprzyjaźnić?’’
|
Wychowawca
|
Niepełnosprawni są wśród nas.
|
Wycieczka do Domu Pomocy Społecznej w Kaniem, czytanka „Zamknięte oczy’’.
|
Wychowawca
|
Zachowanie podczas wizyty.
|
Fragmenty lektury „Dzieci z Bullerbyn’’, własne doświadczenia dzieci.
|
Wychowawca
|
Stosunek do młodszych dzieci.
|
Rozmowa, lektura „Dzieci z Bullerbyn’’, zaistniałe sytuacje.
|
Wychowawca
|
Wywiązywanie się z powierzonych zadań.
|
Sytuacje w klasie, w domu.
|
Wychowawca
|
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw i gier.
|
Rozmowy, ćwiczenia praktyczne.
|
Wychowawca
|
Stosowanie zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się nożem, tarką, itp.
|
Ćwiczenia praktyczne-wykonanie surówki.
|
Wychowawca
|
Przestrzeganie higieny osobistej.
|
Rozmowy, pogadanki, sprawdzanie czystości.
|
Wychowawca, pielęgniarka
|
Kultura spożywania posiłków.
|
Dożywianie, imprezy klasowe z poczęstunkiem.
|
Wychowawca
|
Poszanowanie chleba oraz innych produktów żywnościowych.
|
Codzienne śniadanie w klasie, wiersz „Chleb’’.
|
Wychowawca
|
Wyrażanie uczuć wdzięczności, przyjaźni i miłości różnymi sposobami.
|
Piosenka „Słowa dla naszej Pani’’, Walentynki, Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Dzień Mamy, Dzień Taty.
|
Wychowawca
|
Tradycje związane z dniem Wszystkich Świętych oraz Zaduszkami.
Zachowanie na cmentarzu.
|
Porządkowanie grobów przy szkole, złożenie wiązanek i zapalenie zniczy, wiersz „Płoną świeczki’’.
|
Wychowawca
|
Pamięć o bliskich i znajomych.
|
Tekst „Pamieć’’, ćwiczenia dramowe: wyrażanie uczuć w pozie, drama: Człowiek do człowieka.
|
Wychowawca
|
Rozwijanie zainteresowań historią Polski.
|
Podręcznik, portret Józefa Piłsudskiego.
|
Wychowawca
|
Szacunek dla symboli narodowych.
Zachowanie podczas śpiewania lub słuchania hymnu.
|
Flaga, godło, hymn państwowy, wiersz „Mój orzeł’’.
|
Wychowawca
|
Budzenie dumy narodowej – postać Jana Matejki, Józefa Piłsudskiego, Adama Mickiewicza.
|
Czytanki: ,,Jan Matejko-malarz dziejów Polski’’, „Wiewiórka Maryni’’, wiersz „Ojczyzna’’.
|
Wychowawca
|
Znaczenie ruchu, codziennej gimnastyki dla naszego zdrowia.
|
Ćwiczenia praktyczne, rozmowa, pogadanka.
|
Wychowawca, pielęgniarka
|
Właściwe zachowanie kibiców.
|
Tekst „Słoń na szczęście’’, karty pracy.
|
Wychowawca
|
Przestrzeganie ustalonych reguł gier i zabaw.
|
Tekst „Słoń na szczęście’’, ćwiczenia praktyczne.
|
Wychowawca
|
Zasady dotyczące oszczędzania wody.
|
Podręcznik, oszczędne używanie wody w łazience szkolnej.
|
Wychowawca
|
Troska o czystość otoczenia.
|
Udział w akcji „Sprzątanie świata’’, karty pracy, Dzień Ziemi.
|
Wychowawca
|
Pomoc potrzebującym-wyrażanie uczuć słowami i czynami.
|
Lektura „Dziewczynka z zapałkami’’, rozmowy, zbiórka zabawek i książek dla dzieci z Domu Dziecka.
|
Wychowawczyni
|
Różne sposoby obdarowywania innych.
Sprawianie radości innym.
|
Wiersz „Mikołaje’’, Mikołajki klasowe.
|
Wychowawca, rodzice.
|
Poszanowanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia i powitaniem Nowego Roku.
|
Rozmowa, czytanka „Dziwna matematyka’’, wiersz „Noworoczne życzenia’’, wigilia klasowa, konkurs plast.
|
Wychowawca, rodzice.
|
Różne sposoby spędzania wolnego czasu.
|
Wiersze: „Bańki mydlane’’, „Życzenia w Dniu Nudów’’.
|
Wychowawca
|
Zachowanie widzów w kinie, w teatrze.
|
Wiersz pt. ,,Film’’, wyjazdy do kina, teatru.
|
Wychowawca
|
Mój organizm-jego potrzeby i rozwój.
Czynniki warunkujące zdrowie.
|
Wiersz „Ja’’, tekst „Katar’’, pogadanka.
|
Wychowawca, pielęgniarka.
|
Zasady racjonalnego odżywiania się.
|
Podręcznik, rozmowa, pogadanka.
|
Wychowawca, pielęgniarka
|
Zasady oszczędzania wzroku.
|
Tekst ,,Nie ma o czym mówić’’, pogadanka.
|
Wychowawca, pielęgniarka
|
2
Stosunek do osób starszych: stosowanie form grzecznościowych, kultura zachowania, okazywanie uczuć rodzicom, dziadkom.
|
Czytanka „Zaczarowana babcia’’, wiersz „Księga domu”, Dzień Babci i Dziadka.
|
Wychowawca
|
Życzliwość w stosunkach sąsiedzkich.
|
Wiersz „Paweł i Gaweł’’, drama.
|
Wychowawca
|
Różne formy pomocy koleżeńskiej.
|
Drama, tekst „Jakub i rachunki’’.
|
Wychowawca
|
Tradycje świąt wielkanocnych.
Zwyczaje ludowe związane ze świętami.
|
Wykonanie pisanek, śniadanie wielkanocne w klasie, tekst „Kurpiowskie palmy’’.
|
Wychowawca, rodzice
|
Właściwy stosunek do folkloru.
|
Wiersz „Skansen w Łowiczu’’, spotkanie z przedstawicielami miejscowego zespołu ludowego „Radość’’.
|
Wychowawca
|
Reagowanie na złe traktowanie zwierząt.
|
Opowiadanie „Donoszę panu, że czuję się świetnie’’, rozmowy.
|
Wychowawca
|
Szkodliwe działanie używek.
|
Rozmowy, pogadanka.
|
Wychowawca, pielęgniarka
|
Zachowania asertywne.
|
Zajęcia z Panią z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
|
Pedagog, wychowawca
|
Zasady bezpieczeństwa przy wykonywaniu prac w gospodarstwie domowym.
|
Rozmowa.
|
Wychowawca
|
Bezpieczne posługiwanie się urządzeniami technicznymi.
|
Rozmowa, ilustracje.
|
Wychowawca
|
Dbanie o prawidłową postawę ciała.
|
Ilustracje, pogadanka.
|
Wychowawca, pielęgniarka.
|
Poznajemy przeszłość naszej miejscowości.
|
Wycieczka.
|
Wychowawca, rodzice
|
Piękno przyrody ojczystej.
|
Wycieczki po okolicy. Wycieczka do Podziemi Kredowych w Chełmie.
Rajd rowerowy.
|
Wychowawca, rodzice
|
Kultywowanie tradycji ludowych.
|
Andrzejki klasowe, powitanie wiosny.
|
Wychowawca.
|
Teksty czytanek pochodzą z podręcznika „Wesoła szkoła’’.
Opracowała:
mgr Leokadia Renata Tarnawska SP w Lisznie |