Zajęcie to daje możliwość dzieciom odczucia i sprawdzenia na własnym przykładzie czy hałas jest szkodliwy. Poprzez bezpośrednie doświadczenia dzieci mogą one świadomie odpowiedzieć sobie na to pytanie.
Konspekt zajęć z edukacji ekologicznej w grupie dzieci 6 – letnich.
Temat: Czy hałas jest szkodliwy?
Cel główny: rozwijanie poczucia troski o obecną i przyszłą jakość życia ludzi, roślin, zwierząt na naszej planecie.
Cele operacyjne:
Dziecko:
zna
– różne źródła dźwięku, ich siłę działania oraz ich wpływ na zdrowie człowieka, zachowanie zwierząt
- doświadczenie pokazujące rozchodzenie się fal dźwiękowych
umie
– rozróżniać i nazywać odgłosy z otoczenia
- wypowiadać się na dany temat
potrafi
– dostrzec różnicę w głośnym i cichym brzmieniu dźwięku
- rozwiązać krzyżówkę (ułożyć i odczytać hasła pomocnicze)
- mówić umiarkowanym głosem
Forma: praca z całą grupą
Metoda: bezpośrednich doświadczeń dzieci
Środki wspomagające:
- magnetofon, taśmy z nagraniami odgłosów, ilustracje, napisy
- duża misa z wodą, kamyk, ilustracja – schemat rozchodzenia się dźwięku
- krzyżówka - rozsypanka literowa, klej, ilustracje
Przebieg:
- Wspólne powitanie: Prawa nóżka, lewa nóżka (tupnięcia)
wprost od serca (ręka na piersiach)
Cmok! I buźka! (przesyłanie całusów)
- Czyj to głos? – rozwiązywanie zagadek słuchowych. Wyszukiwanie ilustracji, bądź napisów będących rozwiązaniem usłyszanego odgłosu np.: krowy, kukułki, psa, kota, itp.
- Zabawa: „Trzy rzędy” (pedagogika zabawy): dzieci stoją w trzech rzędach, jeden rząd krzyczy głośno jakieś krótkie zdanie lub słowo, środkowy rząd zagłusza np. też krzycząc, wymachując rękami itp., natomiast trzeci rząd ma za zadanie odgadnąć co mówi pierwszy. Potem następuje zmiana ról. Na koniec krótka rozmowa z dziećmi o tym jak się czuły podczas zabawy
- Rozwiązanie krzyżówki, której hasłem jest wyraz: HAŁAS. Wyrazy pomocnicze – ilustracje:
1. H A K
2. S A R N A
3. M Ł O T
4. R A K
5. L I S
- Rozmowa na temat szkodliwości hałasu.
- Doświadczenie pokazujące rozchodzenie się fal dźwiękowych. Fale dźwiękowe rozchodzące się w powietrzu są niewidoczne. Powietrze jest również niewidoczne, dlatego do doświadczenia użyjemy wody.
– Nauczyciel ustawia dużą miskę z wodą. Prosi, aby dzieci wyobraziły sobie, że jest to pokój wypełniony powietrzem, zaś kamyk to głos dziecka. Dzieci po kolei wrzucają małe kamyczki do wody i uważnie obserwują co się dzieje na powierzchni wody w chwili, gdy wrzuci się do niej kamyk. Na wodzie pojawiają się kręgi fal . W miejscu wrzucenia kamyka są one wyraźne, rozchodzą się do brzegów miski i stają się prawie niewidoczne.
– Nauczyciel proponuje dzieciom utworzenie ścisłego koła wokół cicho grającego magnetofonu. Dzieci słyszą dźwięk będąc blisko źródła dźwięku, z chwilą powiększania się koła głos staje się coraz mniej słyszalny. Koło rozrywa się, dzieci w dalszym ciągu oddalają się od magnetofonu, aż głos staje się niesłyszalny.
- Zabawa ruchowa przy muzyce bez użycia głosu – pantomima.
- Ewaluacja – życzliwa rada dla kolegi ostrzegająca go przed hałasem – wypowiedzi dzieci.
Małgorzata Strojna
Przedszkole Publiczne nr 2
Wolbrom