Program szkoleń dla członków Spółdzielni Uczniowskiej „Uczymy się rachunkowości”
Opracowała: mgr Ewa Deska
Wstęp
Spółdzielnia uczniowska jest organizacją wychowawczą w której proces wychowania przebiega przez pracę. Ważne jest dostrzeganie i wyodrębnianie z różnych dziedzin działalności spółdzielni uczniowskich tych wartości, które mają istotny wpływ na kształtowanie osobowości ucznia, jego stosunku do pracy. Istnieje potrzeba ustalania zadań wychowawczych odpowiadających specyfice pracy spółdzielni uczniowskich z planami działania szkoły w danym środowisku. Dobór właściwych metod wychowawczych w działalności społecznej, gospodarczej czy kulturalno - oświatowej powinna być stalą troską opiekunów su. Metody te powinny się opierać na takich zasadach, jak praca zespołowa zainteresowania dzieci i ich możliwości intelektualne.
Prowadzone szkolenie młodzieży na kursach spółdzielni uczniowskiej obejmuje zagadnienia:
- Ogólną wiedzę o spółdzielni uczniowskiej.
- Rachunkowość spółdzielni uczniowskiej.
Cele :
- Zapoznanie z zasadami funkcjonowania spółdzielni uczniowskiej.
- Zapoznanie z operacjami gospodarczymi i zasadami ich dokumentowania.
- Zapoznanie z operacjami kasowymi i bankowymi.
- Zapoznanie z działalnością sklepu.
- Poszerzenie wiedzy uczniów o wiadomości ekonomiczne.
Zgodnie z celami działalności określonymi w statucie oraz zaleceniami Krajowej Rady Spółdzielczej i Świętokrzyskiej Rady Spółdzielni Uczniowskich spółdzielnie uczniowskie powinny realizować następujące
zadania wychowawcze:
-rozwijanie zainteresowań społeczno- gospodarczych młodzieży, praktyczne zapoznanie z procesami produkcji,
-kształtowanie właściwego stosunku do pracy, własności społecznej i współżycia społecznego,
-organizowanie działalności kulturalno -oświatowej dla siebie i innych,
- branie udziału w konkursach organizowanych przez Fundację Rozwoju SU.
Tematyka
Lp. |
Treści programu |
Realizowane zagadnienia |
Liczba godzin |
Uwagi |
1 .
|
Wiadomości wstępne.
|
Ø Działalność handlowa.
Ø Działalność gospodarcza
Ø Organy spółdzielni:
- walne zgromadzenie,
- rada nadzorcza,
- zarząd spółdzielni.
Ø Statut spółdzielni |
1
|
|
2.
|
Historia spółdzielczości
|
Ø Historia rozwoju spółdzielczości w Polsce.
Ø Patronat nad spółdzielnią |
1
|
|
3.
|
Majątek spółdzielni
|
Ø Aktywa:
- towary,
- materiały,
- gotówka,
- wyposażenie,
- należności.
Ø Pasywa:
- fundusz udziałowy,
- fundusz zasobowy,
- zobowiązania u dostawców,
- fundusz prac oświatowych,
- zysk. |
1
|
|
4.
|
Operacje gospodarcze i ich dokumentacja.
|
Ø Księgi rachunkowe:
- księga sklepowa,
- księga kasowa,
- księga produkcji,
- księga udziałów,
- księga inwentarzowa.
Ø Księga dziennik – główna.
Ø Wzory dokumentów i zasady prowadzenia. |
1
|
Analiza ksiąg i ich wypełnianie.
|
5.
|
Operacje kasowe i bankowe.
|
Ø Wpływy gotówki
- dowód wpłaty (symbol KP)
Ø Rozchód gotówki
- dokumenty źródłowe właściwe dla danej operacji,
- faktury,
- rachunki,
- protokoły zakupu.
Ø Wzory dokumentów i zasady ich wpisywania. |
1
|
Wypełnianie dowodów wpłaty KP oraz prowadzenie ksiąg
|
6.
|
Działalność sklepu.
|
Ø Cena zakupu,
Ø Cena sprzedaży ( detaliczna),
Ø Marża (zysk),
Ø Zwyżka,
Ø Superata,
Ø Manko,
Ø Przychód i rozchód towarów.
Ø Protokół z remanentu. |
1
|
|
7.
|
Kontrola stanu gotówki w kasie i towarów w sklepie.
|
Ø Protokół kontroli stanu gotówki w kasie.
Ø Protokół stanu towarów w sklepie
Ø Kontrola danych z księgi sklepowej. |
1
|
Tworzenie protokołów.
|
8.
|
Rozrachunki.
|
Ø Regulowanie należności:
- w formie gotówkowej,
- za pomocą przelewu. |
1
|
|
9.
|
Majątek spółdzielni.
|
Ø Wyposażenie SU,
Ø Fundusz udziałowy,
Ø Fundusz zasobowy
Ø Fundusz prac oświatowych. |
1
|
|
10.
|
Księga dziennik – główna.
|
Ø Zasady prowadzenia księgi dziennik – głównej.,
Ø Strony konta,
Ø Wpisywanie salda bilansu otwarcia w księdze dziennik – głównej,
Ø Bilans zamknięcia. |
3
|
Prowadzenie księgi dziennik - główna
|
11.
|
Sprawozdawczość roczna.
|
Ø Formularze sprawozdań,
Ø Obliczanie czystej nadwyżki,
Ø Podział zysku za ubiegły rok,
Ø Otwarcie ksiąg w nowym roku. |
2
|
Opracowanie sprawozdania dla ŚRSU w Kielcach
|
Procedury osiągania celów:
Ø Zajęcia będą się odbywać w ramach sprawowania opieki nad Spółdzielnią Uczniowską.
Ø Członkowie spółdzielni pełniący różne funkcje w organizacji będą prowadzić dokumentację spółdzielni pod nadzorem opiekuna.
Ø Uczniowie wykonają zestaw zadań zaproponowany do ewaluacji każdych zajęć.
Bibliografia:
Jadwiga Małachowska -„Uczymy się rachunkowości”, Wydawnictwo Spółdzielcze,
W – wa 1988
Opracował: Ewa Deska