|
Projekty na lekcjach matematyki w gimnazjum
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5545 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Jestem nauczycielką matematyki. W klasie I gimnazjum postanowiłam przeprowadzić wspólnie z uczniami kilka projektów. Jestem przekonana, że praca metoda projektów poprawia motywację uczniów, wspiera ich samodzielność oraz uczy metod współpracy.
Wybraliśmy trzy tematy:
1. Sałatka owocowa.
Celem jest poznanie od czego zależy cena produktów w sklepie.
Cele pośrednie:
- poznanie oferty sklepów;
- doskonalenie umiejętności przeliczania miar;
- zbieranie i opracowywanie danych.
Działanie |
Termin |
Wynik |
1) Wybieramy przepis na sałatkę |
Pierwszy tydzień |
Dokładny przepis |
2) Wybieramy dwa sklepy, w których można kupić wszystkie potrzebne produkty do sałatki. |
Pierwszy tydzień |
Nazwy sklepów i ich położenie |
3) Sprawdzamy ceny wszystkich produktów |
Pierwszy tydzień, dokładna data |
Tabela z cenami produktów w obu sklepach |
4) Obliczamy koszt wykonania sałatki w zależności od sklepu. |
Drugi tydzień |
Przejrzyste porównawcze tabele lub prezentacja multimedialna. |
5) Ponowne sprawdzenie cen wszystkich produktów. |
Czwarty tydzień |
Tabela z nowymi cenami produktów w obu sklepach |
6) Obliczamy nowy koszt wykonania sałatki. |
Piąty tydzień |
Przejrzyste porównawcze tabele lub prezentacja multimedialna. |
7) Podsumowanie pracy |
Szósty tydzień |
Wnioski z uzyskanych danych np.: gdzie chętniej robiłbyś zakupy, od czego zależy cena.
Prezentacja wykonanej pracy. |
2. Nasza szkoła w procentach.
Celem jest poznanie rozwoju liczebności i składu osobowego naszej szkoły.
Cele pośrednie:
- poznanie elementów historii szkoły;
- wyłonienie długoletnich pracowników szkoły;
- doskonalenie umiejętności działań na procentach;
- zbieranie i opracowywanie danych.
Działanie |
Termin |
Wynik |
1) Zbierz informacje o naszej szkole. |
Pierwszy i drugi tydzień |
Ile lat szkoła funkcjonuje, ilu uczniów miała w poszczególnych latach?
Liczba uczniów obecnie w całej szkole i w każdej klasie, skład dziewcząt i chłopców.
Liczba nauczycieli i innych pracowników szkoły obecnie, skład kobiet i mężczyzn.
Jak długo pracują dorośli w naszej szkole? |
2) Postaraj się na podstawie zebranych danych przedstawić odpowiednie diagramy liczbowe i procentowe |
Trzeci i czwarty tydzień |
Jak zmieniała się liczebność uczniów w naszej szkole od czasu jej powstania?
Jak kształtuje się jej skład osobowy obecnie (procent uczniów i nauczycieli, procent chłopców i dziewcząt, procent kobiet i mężczyzn)?
Jak dużo jest długoletnich pracowników naszej szkoły? |
3) Podsumowanie pracy |
Piąty tydzień |
Wnioski dotyczące liczebności i składu osobowego naszej szkoły.
Prezentacja wykonanej pracy. |
3. Kroimy bryły.
Celem jest zapoznanie się z pojęciem przekroju brył.
Cele pośrednie:
- rozwój wyobraźni przestrzennej;
- poznanie przekrojów graniastosłupów i ostrosłupów;
- zbieranie i opracowywanie wyników.
Działanie |
Termin |
Wynik |
1) Zbieranie pomysłów na modele brył, by można było zaprezentować przekroje brył. |
Pierwszy tydzień |
Wybranie metody wykonania prezentacji. |
2) Poszukiwanie różnych wielokątów, które są przekrojami graniastosłupów i ostrosłupów. |
Drugi tydzień |
Szkice brył i ich przekrojów |
3) Przygotowanie modeli graniastosłupów i ostrosłupów do prezentacji |
Trzeci i czwarty tydzień |
Modele do prezentacji, zdjęcia lub plakaty w zależności od przyjętej metody prezentacji |
4) Podsumowanie pracy |
Piąty tydzień |
Zestawienie brył i ich możliwych przekrojów.
Prezentacja wykonanej pracy. |
Uczniowie dobrali się w pary lub trójki i wybrali odpowiadający im temat projektu.
Opracowaliśmy wspólnie kryteria oceny projektów.
OCENIE PODLEGA |
LICZBA PUNKTÓW max 20 |
1) Terminowość |
3 punkty |
2) Poprawność rachunkowa lub geometryczna |
5 punktów |
3) Przejrzystość danych |
3 punkty |
4) Rzeczowość wniosków |
3 punkty |
5) Prezentacja |
5 punktów |
6) Coś wyjątkowego |
1 pkt extra |
Podjęliśmy decyzję, że nauczyciel ocenia punkty 1), 2) natomiast o pozostałej punktacji decyduje cała klasa wraz z nauczycielem. Ostateczną decyzję podejmuje nauczyciel.
Wszystkie projekty zostały przeprowadzone, a uczniowie aktywnie uczestniczyli w ich realizacji i uzyskali wysokie noty.
Danuta Iwaniuk, nauczycielka matematyki w Zespole Szkół STO w Białymstoku |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|