"...dobrze ukształtowanego dziecięcia trzeba pilnować, aby równie dobrze rosło, aby tej pierwiastkowej budowy nie nadwyrężyło, słabych zaś i źle utworzonych tak należy kierować i prowadzić, aby te zboczenia sprostować i uchybienia, ile można naprawić" Jędrzej Śniadecki
W realizowanym procesie rewalidacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Gdańsku Nowym Porcie, szczególną wagę przywiązuje się do podniesienia poziomu sprawności fizycznej wychowanków.
Uczniowie uczestniczą w różnych terapiach: hydroterapia (zajęcia na basenie), hipoterapia, hydromasaż, dogoterapia, masaż klasyczny, terapia emocjonalno ruchowa, gimnastyka korekcyjna oraz zajęcia ruchowe. Zakłada się, że niepełnosprawne intelektualnie dziecko ma takie same potrzeby w zakresie aktywności ruchowej jak każde inne dziecko, nadmierna opiekuńczość lub "chowanie" dziecka przed otoczeniem ograniczają jego możliwości eksploracyjne środowiska zmniejszając tym samym liczbę bodźców stymulujących ruch.
Ważną częścią pracy rewalidacyjnej z dziećmi wielorako-niepełnosprawnymi jest prowadzenie zajęć ruchowych nie tylko w ramach lekcji wychowania fizycznego, ale podczas codziennych zajęć szkolnych. Uczniowie często chodzą na spacery, uczestniczą w grach i zabawach na świeżym powietrzu oraz w zajęciach areobiku.
Obecnie pracuję jako wychowawca dzieci młodszych głębiej niepełnosprawnych intelektualnie. Obserwując swoich wychowanków podczas codziennych zajęć, zabaw ruchowych, czynnościach samoobsługowych zauważyłam, że w parze z niepełnosprawnością intelektualna idzie duża niepełnosprawność motoryki dzieci (ruch chaotyczny, niecelowy, niedokładny, słaby i niedynamiczny, brak w nim przewidywania i sterowania, chód niezgrabny, chwiejny)
Pragnąc poszerzyć swoją wiedzę w tym kierunku podjęłam Studia Podyplomowe na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu W Gdańsku z zakresu zajęć korekcyjno-kompenacyjnych dla dzieci z zaburzeniami statyki ciała i obniżoną sprawnością fizyczną.
Po ukończeniu studiów przeprowadziłam badania sprawności fizycznej dzieci młodszych z naszego Ośrodka.
Sprawność fizyczną wyznaczyłam zmodyfikowanym testem ZUCHORY (za: Drabik 1992) uwzględniającym następujące próby: - bieg sprinterski w miejscu - szybkość, - skok w dal z miejsca - skoczność, - zwis na ramionach - siła ramion, - skłon tułowia w dół - gibkość, - bieg ciągły - wytrzymałość, - przemachy poprzeczne nóg (nożyce) w leżeniu na plecach - siła mięśni brzucha.
(...)
Anna Kloskowska Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr w Gdańsku |