Praca z uczniem zdolnym odbywać się musi na każdej lekcji, ale głównie na zajęciach pozalekcyjnych. Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja kształtowaniu osobowości i rozwijaniu zainteresowań. Zajęcia pozalekcyjne pozwalają nauczycielowi lepiej poznać uczniów, ich zdolności i predyspozycje. Wspólna praca nauczyciela i ucznia na zasadach partnerskich przynosi korzyści: uczniowie są zainteresowani przedmiotem, uczą się chętniej, a na lekcjach są efektywniejsi. W pracy koła należy skupić uwagę na zagadnieniach mających związek tematyczny z materiałem programowym oraz problemach dotyczących różnych i ciekawych pojęć oraz doświadczeń, z którymi uczniowie nie zetkną się w normalnym toku nauki.
Praca koła nie powinna być przedłużeniem tradycyjnych metod i form lekcji. Potrzebna jest tu swoboda, samodzielność, właściwy klimat, dyskretne kierowanie przez nauczyciela rozwojem ucznia, jego zdolnościami i zainteresowaniami.
Praca z uczniem zdolnym na lekcjach realizowana jest głównie w formie pracy indywidualnej. Jest to optymalna forma pozwalająca precyzyjnie dobrać treść i dostosować tempo uczenia się.
Główne cele mojej pracy z uczniami uzdolnionymi informatycznie to: - zdiagnozowanie klasy pod względem ich zdolności, zainteresowań oraz problemów ich dotykających, - zadawanie dodatkowych zadań podczas prac klasowych i domowych - korygowanie błędów kolegów (szukanie błędów w rozumowaniu), - prowadzenie przez uczniów fragmentów lekcji (czasami przygotowanie całej lekcji), - obsługa sprzętu (drukarka, skaner, aparat cyfrowy) wspomaga rozwój samodzielności - zachęcanie do czytanie fachowych czasopism, - zwiększanie wymagań, co do ścisłości i precyzji ich wypowiedzi, - organizowanie konkursów w rozwiązywaniu zadań trudniejszych. - samodzielne poznawanie przez ucznia nowego materiału (ewentualne niejasności konsultuje z nauczycielem). - przekazywanie uczniów słabych uczniom zdolnym pod opiekę stałą lub doraźną, powierzają przewodnictwo w grupach lekcyjnych oraz wdrażają uczniów do roli asystenta.
Innymi formami pracy z uczniem zdolnym są : - praca w grupach o podobnym poziomie uzdolnień, gdzie zadawane są zadania trudniejsze dla grup zdolniejszych, - praca w grupach, w których uczniowie uzdolnieni pełnią rolę liderów, a praca może być formą konkursów.
Na zajęciach pozalekcyjnych proponuję: - wykonywanie pomocy dydaktycznych - w formie prezentacji lub strony www, - przygotowanie przez uczniów nagrań, prezentacji multimedialnych zawierających rozszerzony materiał programowy, - współtworzenie szkolnej strony www zawierającej aktualności z życia szkoły za pomocą nowych programów i technologii (Macromedia Flash ). - przygotowanie do konkursów i informatycznych poprzez poznawanie nowego, nie objętego programem materiału, - proponowanie uczniom nowinek książkowych, ciekawych programów w Internecie, kursów metodą online, ciekawych adresów stron internetowych oraz innych źródeł do wykorzystania.
Efekty działań - uczeń potrafi: - samodzielnie i aktywnie uczestniczyć w lekcjach, - ma rozbudzoną potrzebę samorealizacji (bierze udział w konkursach, olimpiadach), - potrafi i chce samodzielnie korzystać z dodatkowych źródeł wiedzy, - w pełni wykorzystać swoją wiedzę i pomaga innym w rozwiązywaniu problemów, - bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły.
Aleksandra Sławińska Gimnazjum Nr 2 w Szczecinie |