Współpraca biblioteki szkolnej i świetlicy
Do szkoły, w której pracuję wielu uczniów dojeżdża do szkoły autobusem komunikacji miejskiej. Po zakończonych lekcjach czekają na przyjazd autobusu na świetlicy szkolnej. W tym czasie odrabiają lekcje, grają w gry planszowe, układają puzzle, mają zajęcia plastyczne i techniczne. Jeżeli jest ładna pogoda zajęcia odbywają się na placu szkolnym. Najtrudniejszy czas dla dzieci to jesień i zima kiedy za oknem jest szaro, szybko zapada zmrok. Aby urozmaicić zajęcia dla uczniów postanowiłam pomóc koleżance i opracowałyśmy wspólny plan współpracy biblioteki i świetlicy. W roku szkolnym 2003/2004 temat naszej współpracy brzmiał "Europa, miejsce Polski w Europie". Zajęcia były przeznaczone dla uczniów klas I – III, ponieważ to głównie oni przebywają na świetlicy i trwały po 60 minut. Chętnie włączali się do nich również uczniowie starsi przebywające na świetlicy. Omawianie wybranych przez nas krajów europejskich było zakończone czytaniem bajki lub legendy związanej z danym krajem. Książki pochodziły z biblioteki szkolnej i miały na celu zachęcenie dzieci do jej odwiedzenia. Po wysłuchaniu bajki uczniowie wykonywali prace plastyczne ilustrujące jej treść. Prace plastyczne były prezentowane na gazetce w świetlicy szkolnej. Zachęcone pozytywnym przyjęciem tego typu zajęć przez dzieci postanowiłyśmy w kolejnym roku szkolnym kontynuować naszą współpracę. Tym razem temat przewodni brzmiał "Ekologia – wybór czy konieczność, promocja zdrowia. Zajęcia dotyczyły zagrożeń spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska, ochrony roślin i zwierząt, ekologicznych zachowań w najbliższym otoczeniu, zdrowego odżywiania się, właściwego ubierania się, wypoczynku, bezpieczeństwa podczas zabaw na świeży powietrzu. Starałyśmy się, aby zajęcia były dla dzieci doskonałą zabawą, która pozwoli w zrozumiały sposób przekazać informacje o otaczającym świecie, nauczy przestrzegania norm zachowań. Wykorzystywałyśmy liczne pomoce i środki dydaktyczne jak rebusy, krzyżówki, zgaduj – zgadule oraz opracowane przez nas karty do kolorowania. Również w tych zajęciach korzystałyśmy z księgozbioru biblioteki. Przedstawiam poniżej cele oraz tematy i zagadnienia, które realizowałyśmy.
Cel ogólny : Europa , miejsce Polski w Europie. Cele szczegółowe:
- zapoznanie uczniów z położeniem Europy na kuli ziemskiej oraz Polski w Europie;
- zapoznanie z regionami historycznymi Polski – położenie , stroje regionalne , zwyczaje ludowe, regionalne potrawy, baśnie , legendy
- zapoznanie z krajami sąsiadującymi z Polską- położenie , krajobraz, fauna, flora,
- stroje regionalne, obyczaje, sposoby obchodzenia świąt, legendy , baśnie ludowe i itp.
Cele operacyjne: Uczeń:
- wie co to jest globus , pokazuje położenie Europy na globusie,
- wskazuje na mapie Europy położenie Polski,
- potrafi wymienić kraje sąsiadujące z Polską,
- zna podstawowe informacje o krajach sąsiadujących z Polską,
- wie gdzie można zdobyć potrzebne informacje,
- jest tolerancyjny wobec ludzi o innej kulturze i obyczajach
- potrafi wskazać narodowość autorów popularnych bajek
- zna historyczne regiony Polski, ich położenie , stroje ludowe, zwyczaje, potrawy, legendy
Proponowane tematy lekcyjne, zagadnienia:
- Globus – model Ziemi.
- opis globusa
- położenie kontynentów na kuli ziemskiej , Europa
- praca plastyczna – Mój ulubiony kontynent – rysunek kredkami, kształt wybranego kontynentu.
- Jesteśmy mieszkańcami Europy
- mapa Europy
- położenie Polski w Europie
- sąsiedzi Polski
- praca plastyczna – Legenda o Lechu, Czechu i Rusie – ilustracja do bajki.
- Podział Polski na regiony.
- położenie
- ciekawe miejsca
- zwyczaje ludowe
- regionalne potrawy
- baśnie i legendy – Złota Kaczka, ilustracja do legendy.
- Niemcy
- położenie
- obyczaje
- sposoby obchodzenia świąt
- baśnie braci Grimm – Bajka o dwunastu Braciach
- praca plastyczna – portret wybranej postaci.
- Czechy
- położenie
- krajobraz
- ciekawa fauna i flora
- Przygody rozbójnika Rumcajsa – portret Rumcajsa, praca plastyczna.
- Słowacja.
- położenie
- krajobraz
- ciekawa fauna i flora
- baśń ludowa – O soli cenniejszej niż złoto, Parol Dobsinski
- praca plastyczna – ilustracja do bajki
- Ukraina
- położenie
- krajobraz
- obyczaje ludowe
- ilustracja do bajki - Latający statek
- Białoruś
- położenie
- krajobraz
- stroje regionalne
- sposoby obchodzenia świąt
- Tyci – tyciutki – portret bohatera bajki
- Litwa
- położenie
- krajobraz
- regionalne potrawy
- zwyczaje ludowe
- Tomcio Paluszek – portret bohatera bajki ludowej
- Rosja.
- położenia
- krajobraz
- różnorodność fauny i flory
- ilustracja do Bajki o rybaku i rybce – Aleksander Puszkin
Cel główny: Ekologia – wybór czy konieczność, promocja zdrowia.
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie uczniów z zagrożeniami spowodowanymi zanieczyszczeniem środowiska,
- Zapoznanie uczniów z wybranymi gatunkami roślin i zwierząt,
- Wskazanie właściwych zachowań ekologicznych w najbliższym otoczeniu,
- Wskazanie zdrowego sposobu odżywiania się i odpowiedniego dobierania ubioru
- Zapoznanie z niebezpieczeństwami grożącymi podczas zabaw na świeżym powietrzu,
Cele operacyjne: Uczeń
- Wskaże przykłady pozytywnej i negatywnej działalności człowieka w środowisku przyrodniczym,
- Rozpoznaje kilka gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną prawną,
- Wie, że śmieci można segregować i ponownie je wykorzystać,
- Potrafi wymienić niektóre przyczyny zanieczyszczenia wody,
- Zna sposoby oszczędnego korzystania z wody,
- Wie co należy jeść, aby zdrowo się odżywiać,
- Potrafi właściwie się ubrać idąc na spacer czy jeżdżąc na sankach z górki,
- Wie gdzie i jak bezpiecznie bawić się na świeżym powietrzu.
Postawy:
- Kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą,
- Rozwijanie wrażliwości przyrodniczej i estetycznej,
- Budzenie wrażliwości na wartości przyrodnicze,
- Nabywanie opiekuńczego stosunku do roślin i zwierząt,
- Rozumie konieczność racjonalnego odżywiania się,
- Rozwijanie zdolności plastycznych,
Proponowane tematy zajęć, zagadnienia:
- Drzewo – symbol życia.
- Co to jest drzewo,
- Kto może żyć dzięki temu, że istnieje drzewo,
- Jak drzewo wpływa na życie człowieka,
- Czy drzewa są zagrożone.
- Praca plastyczna – schemat drzewa "Jesteśmy Wam potrzebne"
- Co zagraża naszej przyrodzie?
- Źródła zanieczyszczenia powietrza,
- Co to jest smog,
- Jak chronić nasze powietrze.
- Praca plastyczna – SOS dla przyrody.
- Woda źródłem życia.
- Źródła zanieczyszczenia wody,
- Sposoby ochrony rzek i jezior,
- Oszczędne sposoby gospodarowania wodą,
- Kolorowanka "Co zanieczyszcza naszą wodę"
- Bezpiecznie bawimy się na świeżym powietrzu.
- Zagrożenia podczas zimowych zabaw,
- Zasady bezpieczeństwa,
- Pierwsza pomoc,
- Praca plastyczna – zabawy na śniegu.
- Jak się ubrać na sanki?
- Strój zimowy,
- Co zrobić gdy zmarzniemy,
- Kompletujemy własny strój do zimowych zabaw – rysunek.
- Rośliny i zwierzęta należy chronić.
- Przyczyny ochrony roślin i zwierząt,
- Wybrane gatunki chronionych roślin i zwierząt,
- Praca plastyczna – najpiękniejsze kwiaty chronione.
- Odżywiamy się zdrowo.
- Podział pokarmów,
- Komponujemy zdrowy posiłek,
- Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Podczas zajęć wykorzystano materiały dostępne w bibliotece szkolnej oraz łamigłówki i inne gry dydaktyczne zawarte w wydawnictwach ekologicznych. W przyszłości również będziemy kontynuować naszą współpracę, zastanawiamy się nad kolejnym cyklem wspólnych zajęć.
mgr Beata Janus |