"Wspierać to tyle,co pomagać,ułatwiać, naprowadzać,wskazywać, doradzać, podpowiadać, zachęcać , ukierunkowywać, upewniać, rozbudzać wiarę w powodzenie, aprobować, podtrzymywać na duchu."(1) "W toku wspierania aktywności edukacyjnej uczniów, nauczyciel posługuje się najlepiej dobranymi środkami i metodami dydaktycznymi, organizacyjnymi formami pracy uczniów sposobami sprawdzania oraz oceniania ich osiągnięć."(2) Wspomaganie natomiast polega na oddziaływaniu na dziecko w sposób okazjonalny czyli przy każdej stosownej okazji, stosowane jest z przerwami i odpowiednim zapotrzebowaniem. Jednym z przykładów wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym zarówno tych młodszch jak i starszych, jest stosowanie odpowiednich zabaw tematycznych.W zabawach tych dzieci nieśmiałe zaczynają współdziałać z grupą rówieśników, zaspakajają swoje potrzeby, tak często ukrywane i tłumione "odblokowują się" stają się bardziej autentyczne.Naprzykład zabawa w "dom" gdzie dziecko nieśmiałe może wcielić się w rolę ojca - głowy rodziny. Kolejnym przykładem na wspomaganie dziecka szczególnie młodszego może być zabawa konstrukcyjna, w czasie, której dzieci wykonują budowle, manipulują klockami, wciskają, przekładają, rozwija się w nich poczucie pewności, że potrafią samodzielnie coś wykonać i to będzie ładne.Rozwija się tu i wspomaga rozwój sprawności manualnej rąk, wspomaga się również dzieci nieśmiałe do podjęcia wyzwania a przy okazji do wspólnej zabawy z rówieśnikami. Wspomaganie dzieci młodszych jest chyba częściej stosowane, niż u dzieci starsztch. Maluszki wspomagane są przy czynnościach w łazience np.w trakcie etapów mycia rąk. Dzieci młodsze często wspomagane są również w trakcie spożtwania posiłków, nauczyciel wskazuje jak należy prawidłowo trzymać sztućceco należy zrobić, gdy posiłek jest zbyt gorący. Ważną rolą wspomagającą dzieci 3-4 letnie jest pomoc w ubieraniu i rozbieraniu się. Nauczyciel wspomaga w zapinaniu guzików, wskazuje jak zdjąć ubranie. Wspieranie natomiast, jak wspomniałam na początku odbywa się w sposób bardziej płynny, stały.Wspierać dzieci starsze w przedszkolu można poprzez podsuwanie dzieciom z problemami w czytaniu ciekawych loteryjek wyrazowo- literowych, gier dydaktycznych klocków obrazkowo-literowych, rebusów itp.Wspieranie dzieci z problemami pisarskimi można dokonać poprzez zaproponowanie fantazyjnych wzorów lub szlaków literopodobnych, gotowych szablonów o tematyce zbliżonej dziecku.Ważną sprawą jest stosowanie przemiennych przyborów pisarskich lub kreślarskich, których obecnie nie brakuje na runku.Lecz najważniejszą kwestią w wspieraniu o której nam pedagogom nie wolno zapomnieć jest ciągłe motywowanie, zachęcanie a przedewszystkim zachwalanie. Jeżeli chodzi o wspieranie grupy dzieci młodszych warto zwrocić uwagę na rozwój mowy dziecka, nauczycielka powinna korygować mowę dziecka w ciągu całego dnia i przy każdej nadażającej się okazji, nie tylko w trakcie zaplanowanych zajęć lub zabaw. Drugą sprawą jest ciągła gotowość na odpowiadanie dzieciom na nurtujące ich pytania, które to odpowiedzi będą wspierać dzieci w ich prawidłowym rozwoju. Ważną sprawą jest współpracowanie dzieci z rówieśnikami, rozumienie pewnych umów, zasad, które n-lka przypomina dzieciom np. w czasie sprzeczek o zabawkę lub o kolejność w zabawie, ciągłe wspieranie poprzez tłumaczenie , wyjaśnianie doprowadzi do umiejętności współżycia z ludzmi w wieku dorastania i dorosłości.
Literatura :
- "Życie szkoły" nr. 10. 2001r.,s. 579
- tamże,s. 579
Violetta Leśna |