Cele: uczeń: - zna treść legendy o Lechu - rozumie pojęcie legenda, ochrona ptaków drapieżnych i ich siedlisk - rozwija wyobraźnię przestrzenną - zna gatunki chronionych ptaków drapieżnych - ćwiczy poprawną pisownię nazw ptaków drapieżnych - wie jak wyglada godło Polski
Metody: praca z mapą, tekstem źródłowym, wykład, metoda ćwiczeń praktycznych
Środki dydaktyczne: - godło Polski - atlas geograficzny Polski - tekst legendy o Lechu - zdjęcia i wycinki z czasopism przedstawiające ptaki drapieżne
Przebieg zajęć:
I. Wprowadzenie Na początku lekcji nauczyciel pokazuje uczniom fotografie pierwszych ludzkich schronisk (jaskinie, ziemianki, szałasy, "kurna chata"). Zwraca uwagę, że gniazda ptaków są zbudowane z podobnych materiałów, jakie stosował pierwotny człowiek: drzewo, ziemia, trawy. W ten sposób zwraca uwagę na związek ptaków drapieżnych z ludźmi.
II. Rozwinięcie
1). Odczytanie legendy o Lechu. Wskazanie elementów charakterystycznych dla legendy. Pokazanie konsekwencji napotkania orlego gniazda przez pradawnych Polan, którzy zachwyceni jego widokiem i majestatem postanowili w tym miejscu puszczy wybudować swoją osadę o początkowej nazwie " Gniazdo". Pokazanie godła Polski, jego wygląd i obecność w nim wizerunku orła. 2). Praca z mapą - wskazanie przez uczniów Gniezna i kolejnych stolic Polski - pokazanie jakie narody, znane z legendy, sąsiadują z Polakami 3). Wykład nauczyciela o ptakach drapieżnych, ich gatunkach, zasadach i konieczności ochrony strefowej, podczas którego odbywa się pokaz fotografii, zdjęć z czasopism przedstawiających ptaki drapieżne 4). Ćwiczenia ortograficzne: Zwrócenie uwagi na pisownię nazw ptaków drapieżnych: pustułka, rybołów, puchacz, drapieżnik, orlik krzykliwy, orlik przedni, krogulec, trzmielojad, gadożer, sokół, orzeł.
III. Podsumowanie - dyktando sprawdzające pisownię "u", "ó", "rz", "ż" (zawierające nazwy ptaków drapieżnych poznane podczas lekcji)
opracowała Anna Prymaka na podstawie materiałów wydanych przez Komitet Ochrony Orłów pt "Ptaki drapieżne. Scenariusze lekcji", Olsztyn 2002. |