Program autorski napisany przez mgr Janinę Trybus nauczycielkę Szkoły Podstawowej w Brzezówce.
Wstęp.
Program autorski jest zgodny z Podstawą programową kształcenia ogólnego opracowaną przez MEN z 1999r. Jest dostosowany do możliwości szkolnej pracowni komputerowej, jak również stopnia zaawansowania wiedzy uczniów. Program powstał w związku z brakiem dostępu do podobnych źródeł dostosowanych do warunków pracy w naszej szkole.
Program zawiera:
- szczegółowe cele edukacyjne do każdego działu, - zakres treści programowych, - procedury osiągania celów, - propozycje założonych osiągnięć ucznia oraz metod ich oceny.
Cele ogólne:
- nauczanie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną, - stworzenie możliwości do nabywania umiejętności rozwiązywania problemów w twórczy sposób oraz poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, - przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym.
Uwagi o realizacji programu:
Treści są przeznaczone do realizacji w kl. IV- V- VI. Zawarte są w czterech działach programowych. Realizacja treści działu „ Technika komputerowa w życiu człowieka” wymaga szczegółowego wyeksponowania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem, jak również zwrócenia uwagi na prawa i obowiązki użytkownika komputera. Dział „Wykorzystywanie komputera do wspomagania uczenia się” daje podstawowe informacje o sposobach korzystania z różnego rodzaju programów edukacyjnych( rozwiązywanie testów komputerowych, programy do nauki języka angielskiego itp.) Realizacją działu „ Wykorzystanie informacji ze zbiorów multimedialnych” jest poświęcona na naukę wyszukiwania potrzebnych informacji ze źródeł multimedialnych tj. słowniki, encyklopedie oraz gromadzenia zdobytych informacji w formie tabel i wykresów. Szczególnie ważne w dziale „Rozrywka z komputerem” jest omówienie zagrożeń dla zachowania i rozwoju wynikających z niewłaściwego wyboru gier komputerowych.
Dział I:,,Technika komputerowa w życiu człowieka"
Szczegółowe cele edukacyjne: Uczeń: - jest przekonany o celowości stosowania zasad bezpieczeństwa i higieny w pracy z komputerem , - ma świadomość celów istnienia praw autorskich i licencji programowych, - wie co to jest wirus komputerowy i jak z nim walczyć, - umie zmontować zestaw komputerowy, - rozumie zasady działania komputera, - zna rodzaje programów i ich zastosowania, - umie obsłużyć okno programu.
Zakres treści programowych:
1. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem. 2. Prawa użytkownika. 3. Wirus komputerowy, obsługa programu antywirusowego. 4. Poznajemy zastosowania komputera. 5. Zestaw komputerowy . 6. Budowa i sposoby obsługi okna programu.
Procedury osiągnięcia celów:
- prezentacje multimedialne i pogadanki na temat zasad bezpiecz. i higieny pracy z komp. - poznanie praw użytkownika - zaprezentowanie działania prog. Artystycznych - zapoznanie z budową wewnętrzną i zewnętrzną komp. poprzez obserwacje i praktyczne ćwiczenia montowaniem zestawu komp. - zapoznanie rodzajami prog. komp., budowę okna prog. oraz sposoby obsługi.
Dział II: „ Wykorzystanie komputera do wspomagania uczenia się’’
Szczegółowe cele edukacyjne: Uczeń: - zna i rozumie podstawowe pojęcia informatyczne, - potrafi uruchomić i obsłużyć różne programy edukacyjne, ( np. do nauki działań na ułamkach ). - umie prezentować swoje osiągnięcia z różnych przedmiotów, przy pomocy testów komputerowych, - potrafi stworzyć prostą prezentację służącą do utrwalenia wiadomości z przedmiotów.
Zakres treści programowych:
1. Tworzenie słownika podstawowych pojęć multimedialnych. 2. Uruchamianie i obsługa programów dydaktycznych. 3. Wykorzystywanie programów dydaktycznych do testowania swoich osiągnięć z innych przedmiotów. 4. Zapoznanie z obsługą programu do tworzenia prezentacji multimedialnych. 5. Tworzenie prezentacji multimedialnych.
Procedury osiągnięcia celów:
- tworzenie słownika podstawowych pojęć informatycznych w oparciu o źródła multimedialne, słownik informatyczny i podręcznik, - utrwalanie tych pojęć poprzez dbanie o używanie języka informatycznego, - demonstrowanie działania programu edukacyjnego, - wykorzystanie programu edukacyjnego na zajęciach do rozwiązywania zadań z różnych przedmiotów , - rozwiązywanie testów komputerowych z różnych dziedzin, - prezentacja programów do nauki j. ang. wraz z opisem ich obsługi, ćwiczenia praktyczne.
Dział III: „Wykorzystywanie informacji ze zbiorów multimedialnych”
Szczegółowe cele edukacyjne:
Uczeń: - zna różnego źródła do wyszukiwania potrzebnych informacji , - potrafi obsłużyć encyklopedie multimedialną tzn. poszukać w niej potrzebną informację, zapisać ją, skopiować, wydrukować, - umie uruchomić i obsłużyć słownik multimedialny (np. do nauki i. ang.) , - potrafi zebrać dane, sporządzić odpowiednią tabelę i wykres.
Zakres treści programowych:
1. Wyszukiwanie potrzebnych informacji. Obsługa encyklopedii multimedialnej. 2. Uruchamianie i obsługa słowników multimedialnych. 3. Zapoznanie z procedurami tworzenia tabel i wykresów. 4. Gromadzenie zdobytych informacji-tworzenie tabel i wykresów.
Procedury osiągnięcia celów: - prezentacje różnego rodzaju encyklopedii multimedialnych wraz z opisem ich obsługi, - ćwiczenia w obsługiwaniu encyklopedii multimedialnych, - ćwiczenia w wyszukiwaniu potrzebnych informacji, - prezentacje słowników multimedialnych wraz z opisem ich obsługi, - ćwiczenia z użyciem słowników multimedialnych, - zapoznanie ze sposobami tworzenia tabel i wykresów, - ćwiczenia w tworzenia tabel i wykresów.
Dział IV: „Rozrywka z komputerem”
Szczegółowe cele edukacyjne:
Uczeń: - zna zagrożenia dla zdrowia i rozwoju wynikające z niewłaściwego wyboru gier komputerowych, - stara się właściwie wybierać gry służące własnemu rozwojowi, - umie prawidłowo uruchomić i obsłużyć grę komputerową, - potrafi stworzyć prostą stronę WWW w języku HTML, w której prezentuje siebie, szkołę, rodzinę itp., - wie co to jest Internet i zna podstawowe pojęcia z nim związane, - potrafi się połączyć z Internetem, - umie wyszukiwać informacje z Internetu.
Zakres treści programowych:
1. Omówienie zagrożeń dla zdrowia i rozwoju wynikających z niewłaściwego wyboru gier komputerowych. 2. Uruchamianie i korzystanie z gier komputerowych. 3. Zapoznanie z procedurami programowania stron WWW w HTML. 4. Tworzenie stron WWW. 5. Strony WWW bogatym źródłem informacji.
Procedury osiągnięcia celów: - omówienie zagrożeń dla zdrowia i rozwoju wynikające z niewłaściwego wyboru gier komputerowych i przedyskutowanie tego tematu z uczniami, - korzystanie z ciekawych gier rozwijających myślenie i wyobraźnię, - eliminowanie z użycia w szkolnej pracowni komputerowej gier powodujących u uczniów nerwowość i agresję, - zapoznanie ze sposobem tworzenia stron WWW w języku HTML, - ćwiczenia w tworzeniu stron WWW, - zapoznanie z podstawowymi pojęciami i procedurami związanymi z obsługą Internetu.
PROPOZYCJE PRZEWIDYWANYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIA ORAZ METOD ICH OCENY:
UCZEŃ: - zna regulamin pracowni komputerowej, - zna podstawowe pojęcia związane z obsługą komputera, - zna rodzaje programów komputerowych, - zna zasady tworzenia prezentacji multimedialnych, - zna zasady tworzenia tabel i wykresów, - zna procedury związane z obsługą Internetu, - rozumie zasady działania komputera i Internetu, - nie odczuwa strachu przed pracą z komputerem, - potrafi obsłużyć okno programu, - potrafi posłużyć się programem antywirusowym, - potrafi wykorzystać w nauce program edukacyjny, - potrafi posłużyć się programem do nauki języka angielskiego, - potrafi zapisać informację, skopiować ją i wydrukować, - potrafi zgromadzić dane w postaci tabeli i wykresów, - potrafi zbudować w języku HTML prostą stronę WWW, - umie wybrać odpowiednią dla siebie grę komputerową, - umie wyszukiwać potrzebne informacje z encyklopedii multimedialnych, - umie stworzyć prezentację multimedialną i wykorzystać ją do celów edukacyjnych, - umie połączyć się z Internetem i szukać w nim informacji.
Podstawą ceny pracy ucznia na zajęciach jest obserwacja jego osiągnięć w zakresie:
- przestrzegania zasad higienicznej i bezpiecznej pracy z komputerem, - zaangażowania w wykonywanie zleconych zadań, - samodzielności w posługiwaniu się sprzętem komputerowym, - poprawności wypowiedzi oraz wykonania otrzymanych zadań, - złożoności środków i metod wykorzystanych do wykonania zadania.
Ocena osiągnięć i postępów uczniów odbywa się poprzez ocenę ustną oraz możliwość zaprezentowania swoich prac innym uczniom i rodzicom w formie gazetek i prezentacji.
mgr Janina Trybus
|