Wystawa zwierząt w przedszkolu Poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą oddziałujemy na wrażenia estetyczne i uczucia dzieci. Poznawanie świata zwierząt, przyswajanie wiadomości na temat ich życia wzbudza stosunek uczuciowy i wywołuje gotowość do chronienia wszystkiego co żywe. Zagadnienia dotyczące zwierząt dość często pojawiają się w pracy z dziećmi. W takich sytuacjach nasi wychowankowie ochoczo opowiadają o swoich domowych pupilach. Dlatego po pewnym czasie zrodził się w grupie 6-cio latków pomysł na zorganizowanie w przedszkolu wystawy małych zwierząt. W określonym dniu do przedszkola razem z dziećmi przyszli ich mali ulubieńcy: chomiki, świnki morskie, króliczki, żółwie, papugi, kanarki. Klatki ustawiliśmy na specjalnie przygotowanych stolikach. Wystawa miała dwie części. Na pierwszą część zaprosiliśmy dzieci z młodszych grup, a na drugą część - ze starszych grup. Dzieci miały okazję poznać różne gatunki zwierząt domowych, ich sposób poruszania się i odżywiania, porównać wygląd różnych przedstawicieli tego samego gatunku. Dowiedziały się jakie są potrzeby tych zwierząt i w jaki sposób człowiek je zaspokaja. Dla wielu była to pierwsza okazja do bezpośredniego kontaktu ze zwierzętami. Niektórzy przełamywali swoje lęki, które często towarzyszom takim kontaktom. Hodowcy opowiadali o swoich zwierzętach: o ich zwyczajach, ulubionym pożywieniu, wspólnych zabawach . Wiele nieśmiałych osób z grona hodowców przełamało lęk i z radością opowiadało o swoim ulubieńcu. Była to dodatkowa okazja do obserwowania dzieci w nietypowej sytuacji, a więc do lepszego ich poznania. Scenariusz wystawy Cele : - poznanie wybranych zwierząt hodowanych w domach (nazwa, wygląd, sposób poruszania się i odżywiania), - znajomość potrzeb zwierząt oraz konieczność zaspokajania tych potrzeb przez człowieka, - nabywanie opiekuńczego i odpowiedzialnego stosunku do zwierząt. Pomoce: - żywe okazy zwierząt domowych (w klatkach), - książki traktujące o hodowli zwierząt domowych, - różnorodny pokarm dla poszczególnych gatunków zwierząt. Przebieg wystawy 1. Powitanie wszystkich przybyłych na wystawę ( wyjaśniłam też dzieciom co będziemy robić i jak należy się zachowywać). 2. Poznanie przez dzieci gatunków hodowanych w domach zwierząt ( po krótkiej obserwacji dzieci próbują nazywać zgromadzone na wystawie gatunki zwierząt , liczą przedstawicieli poszczególnych gatunków, porównują ich wygląd). Nauczycielce pomagają hodowcy. 3. Próba odpowiedzi na pytanie: po co ludzie kupują zwierzęta ? Kierowanie wypowiedziami w taki sposób , aby dzieci doszły do stwierdzenia , że człowiek jest odpowiedzialny za swego pupila. 4. W jaki sposób należy opiekować się zwierzętami- prezentacja książek o hodowli zwierząt: - poznanie sposobu odżywiania i poruszania, - inne potrzeby zwierząt i sposoby ich zaspokajania przez człowieka, - troska o zdrowie domowych ulubieńców. 5. Czytanie imion zwierząt goszczących na wystawie, przez dzieci starsze. 6. Prezentacje hodowców (upodobania, zwyczaje, przygody ich zwierząt). Każde dziecko, które przyniosło swoje zwierzątko miało okazję o nim opowiedzieć. 7. Pytania dzieci (odwiedzający wystawę mogli zadawać wszystkim hodowcom pytania dotyczące zwierząt). 8. Indywidualne oglądanie zwierząt (dzieci mogły przeżyć bezpośredni kontakt ze zwierzętami oraz pokonać ewentualne lęki ) .
ELŻBIETA PROROK- ZDYB nauczycielka Przedszkola Publicznego nr 8 w Brzegu
|