Pewnego jesiennego dnia wybrałam się z dziećmi do Muzeum Narodowego, mieszczącego się w Sukiennicach na Rynku Krakowskim. Dzieciaki były pod wielkim wrażeniem znajdujących się tam obrazów. Podziwiały zarówno wielkości obrazów, jak i złote ramy o różnych wzorach i grubościach. Największe wrażenie wywarł na nich ogromny obraz Jana Matejki " Kościuszko pod Racławicami". Wycieczka do muzeum była inspiracją do przeprowadzenia poniższych zajęć .
CELE OPERACYJNE: Dziecko: - potrafi słuchać wypowiedzi kolegi - umie dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazów - potrafi uzupełnić brakujące litery w wyrazie , odczytać powstały wyraz - potrafi wypowiedzieć się na dany temat - umie wysłuchać w skupieniu wiersza czytanego przez nauczyciela - potrafi dokonać klasyfikacji obrazów ze względu na rodzaj - umie współdziałać w zespole, dokonywać wyborów, dochodzić do kompromisu - potrafi interpretować treści przez niewerbalne środki wyrazu: gest, ruch, mimika
PRZEBIEG: 1. Zagadka słuchowa Nauczyciel proponuje dzieciom zagadkę w odgadnięcie 6-cio literowego wyrazu. Podaje np.: Pierwsza litera tego wyrazu ma kształt piłki – ( O ) Druga litera, w imieniu Kuba jest na trzecim miejscu – ( b ) Trzecia litera – ma ją słowo rower z przodu i z tyłu ( r ) Czwarta litera kojarzy się z zasypianiem, z kołysanką ( a) Piąta litera – jest pierwszą w nazwie pory roku, która odeszła ( z ) Szósta litera przypomina kształtem procę ( y ) Dzieci przypinają na tablicy wyraz z poszczególnych literek
2. Wypowiadają się na temat, co to jest obraz, gdzie można spotkać obrazy, nawiązują do odbytej wycieczki do Muzeum Narodowego w Sukiennicach. Podają atrybuty obrazu. Opowiadają , jaki obraz chcieliby mieć w swoim pokoju.
3. Słuchają wiersza czytanego przez nauczycielkę o mistrzu Janie Matejko, odpowiadają na pytania związane z treścią wiersza dot. problemu jaki miał malarz artysta.
"W pracowni mistrza Jana"
Znany malarz artysta, Pan Jan Matejko i jego przyjaciele, Bardzo ładnych obrazów namalowali wiele. Chcieli urządzić wystawę w galerii na mieście, Więc poprosili kolegów: wszystkie je zawieście! Ale miejsca na ścianach nie było zbyt wiele, Więc się głowi mistrz Jan, myślą przyjaciele: Trudna rada, trzeba zliczyć obrazy, ustawić je w rzędzie I zawiesić na ścianach, gdy porządek z nimi będzie. Bo tu portret, tam pejzaż , a tam martwa natura Wszystkie te obrazy Jan Matejko i przyjaciele lubili, Aż się w końcu w liczeniu obrazów pogubili. Pomóżcie malarzom, zróbcie to porządnie , Bo im na tej robocie zejdzie trzy tygodnie!
4. Oglądają zgromadzone obrazy, ustalają w jaki sposób można je posegregować, jakie przyjąć kryterium podziału: czy ze względu na rodzaj: portrety, pejzaże, martwe natury, czy na kolor ramek, czy na kształt ramek( owalne, prostokątne, kwadratowe).
5. Posegregowane obrazy przypinają na ścianach ( arkusze szarego papieru zawieszone w różnych miejscach na sali), umieszczają podpisy: PEJZAŻ, PORTRET, MARTWA NATURA
6. Dobierają się w grupki 4-osobowe, wyciągają losy, odczytują cyfrę, zabierają odpowiednia kopertę i układają wspólnie projekt obrazu z poszczególnych elementów. Po ułożeniu zastanawiają się nad tytułem obrazu.
7. „Żywe obrazy” – nauczycielka maluje dużym pędzlem obraz podając jego tytuł. Dzieci udają, że są farbami na palecie ( dywanie) biegają w różne strony, a na hasło- tytuł obrazu starają się ustawić odpowiednio: „ Myśliwi na polowaniu”, „Tancerki na lodzie”, „Słoneczne promienie” ( to wykonują wszyscy, łącząc się w okrąg).
8. Lekcja ciszy wg M. Montesourii – dzieci siedzą w kole na dywanie i przekazują sobie z ręki do ręki paletę z farbami, tak aby się nie zmieszały kolory. Następnie kończą zdanie” Gdybym był malarzem , to namalowałbym...”
9. Dzieci wyszukują na sali koperty z własnym imieniem, wyciągają z niej kawałek 1/6 obrazka, kolorują go. Po skończeniu dzieci dobierają się zgodnie z kolorem kartki , składają swoje części w całość, porównują swoje prace, wypowiadają się na temat powstałego obrazu.
10. Odczytują zdania zgromadzone na paskach papieru i przyklejają te, które pasują treścią do ich powstałego obrazu.
Monika Siwek
|