(program trzyletni) Opracował zespół w składzie:
mgr Ewa Lewandowska mgr Romana Lewandowska mgr Jadwiga Rutkowska
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI SZKOŁA PODSTAWOWA im. FRYDERYKA CHOPINA w KŁÓBCE
Szkolny Program Profilaktyki przygotowany został dla uczniów klas 0-VI w oparciu o przeprowadzone obserwacje, ankietowanie i rozmowy z rodzicami. Z przeprowadzonych badań wynika , że dzieci nie przejawiają postaw dysfunkcji , zatem niniejszy program przygotowany jest dla grupy niskiego ryzyka i ma stanowić ochronę dzieci przed złem i patologią.
SPIS TREŚCI:
1. Wstęp 2. Akty prawne 3. Cel główny i cele szczegółowe programu profilaktyki szkolnej 4. Współpraca ze środowiskiem szkolnym i lokalnym w realizacji zadań SPP 5. Zadania do realizacji - harmonogram 6. Ewaluacja programu
1. Wstęp
Profilaktyka jest procesem wspierającym zdrowie przez umożliwienie ludziom uzyskania pomocy potrzebnej im do konfrontacji ze złożonymi, stresującymi warunkami życia oraz przez umożliwienie jednostkom osiągania subiektywnie satysfakcjonującego, społecznie akceptowanego, bogatego życia. Profilaktyka to wspomaganie radzenia sobie z trudnościami; ograniczenia czynnika zagrażającego; w zmacnianie czynników, które sprzyjają rozwojowi.
Szkolny Program Profilaktyki jest związany z głównymi blokami tematycznymi istniejącego w szkole Programu Wychowawczego oraz z treściami zawartymi w planach pracy wychowawców klas.
2. Akty prawne
Podstawę prawną do wprowadzenia działań profilaktycznych , w ramach szkolnego programu profilaktyki, stanowią:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72
Konwencja o Prawach Dziecka - art..3 , art. 19 , art. 33
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty(Dz. U. Z 1996 r. Nr67, poz. 329 z późniejszymi zmianami)
Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr51, poz. 458)
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002 r.,poz.96)
Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (DU. Nr 121 z 2002 r. , poz. 1037)
Program Ochrony Zdrowia Psychicznego
Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV.
3. Cel główny programu profilaktyki szkolnej
Celem głównym programu profilaktyki szkolnej jest przygotowanie uczniów do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi, ułatwiającymi kontakt z innymi ludźmi i radzenie sobie z samym sobą.
Cele szczegółowe programu profilaktyki szkolnej
Bezpieczeństwo dziecka w szkole
Sposoby poszukiwania szczęścia - koleżeństwo przyjaźń
Elementy zdrowego stylu życia -jak radzić sobie ze stresem
Podejmowanie świadomych decyzji w sprawie używek i uczenie się, jak mówić " nie''
Rozbudzenie zainteresowania własnym rozwojem i zdrowiem
4. Współpraca ze środowiskiem szkolnym i lokalnym w realizacji zadań SPP
Systematyczna współpraca z:
Ośrodkiem Zdrowia w Kłóbce Miejsko - Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Lubieniu Kuj. władzami samorządowymi biblioteką szkolną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Lubieniu Kuj. policją rodzicami
5. Zadania do realizacji SPP
Tematyka zadań Sposób realizacji Osoby odpowiedzialne za wdrażanie SPP Przewidywane osiągnięcia ucznia Uwagi o realizacji SPP I. Bezpieczna droga ucznia do szkoły. 1. Poznajemy zasady przechodzenia przez jezdnię. 2. Przestrzegamy znaki drogowe. -pogadanki w zespołach klasowych
pogadanka z policjantem
rozmowy z rodzicami
oglądanie filmu
przeprowadzenie kursu na kartę rowerową
wizualizacja tematyki w klasach
- - -- na korytarzu szkolnym uczeń zna zasady przechodzenia przez jezdnię
uczeń zna znaczenie poznanych znaków drogowych
II. Sposoby poszukiwania szczęścia- koleżeństwo, przyjaźń. 1. Istota koleżeństwa i przyjaźni. 2. Czynniki pomagające i utrudniające rozwój przyjaźni. 3. Rola własnego zaangażowania w budowanie koleżeństwa i przyjaźni. zajęcia warsztatowe prowadzone przez zaproszonego pedagoga
zajęcia edukacyjne prowadzone przez nauczyciela " wychowanie do życia w rodzinie
projekcja filmu " W drodze ku dorosłości"
ankieta na temat " czy nadajesz się na przyjaciela" w klasach IV-VI
realizacja zagadnienia na godzinach wychowawczych kl. IV-VI i zajęciach edukacyjnych 0-III. zna i rozumie pojęcia: przyjaźń, koleżeństwo
umie rozróżnić przyjaźń od koleżeństwa
zna cechy dobrego kolegi, prawdziwego przyjaciela
wie co sprzyja rozwojowi koleżeństwa i przyjaźni, a co je niszczy
rozumie jaki wpływ na kształtowanie osobowości człowieka ma doświadczanie prawdziwego koleżeństwa i przyjaźni
III. Elementy zdrowego stylu życia - jak radzić sobie ze stresem i agresją. 1. Dlaczego agresja, stres? 2. Jak mam postąpić gdy ktoś wyrządza mi krzywdę? 3. Eliminowanie przemocy w szkole. 4. Wulgaryzmy do zachowań agresywnych. 5. Wagary zagrożeniem dla zdrowia fizycznego i psychicznego. przeprowadzenia badań socjometrycznych dotyczących relacji uczniów w klasach oraz relacji poszczególnych klas do pozostałych uczniów w szkole
ankieta
organizowanie szkoleniowych rad pedagogicznych na temat agresji w szkole
pogadanki na godzinach wychowawczych
zajęcia warsztatowe z udziałem uczniów i psychologa
pedagogizacja rodziców uczeń wie jakie są pozytywne i negatywne skutki stresu
wie jak zachować się w sytuacjach stresowych
zna negatywne skutki agresji
uczeń rozumie iż agresja ma charakter narastający
potrafi radzić sobie z własnymi uczuciami i emocjami
zna swoje prawa i wie gdzie może zgłosić się po pomoc
uczeń wie jak się zachować w sytuacjach trudnych
uczeń potrafi wyrażać swoje emocje i uczucia w sposób kulturalny
umie rozwiązywać konflikty
potrafi radzić sobie z presją rówieśniczą
wie, że wagary to droga do agresji, uzależnień, niepowodzeń szkolnych, przypadkowych często niepożądanych znajomości
IV. Podejmowanie świadomych decyzji w sprawie używek i uczenia się jak mówić "nie" 1. Alkohol terrorystą życia. a) alkohol to wróg b) alkohol a rodzina 2. Palenia a zdrowie. a) utrata zdrowia jako następstwo palenia b) palenia a społeczeństwo 3. Narkomania zagrożeniem dla zdrowia fizycznego i psychicznego. a) dlaczego młodzi ludzie sięgają po narkotyki? b) niebezpieczne skutki "brania" 4. Umiejętność mówienia "nie organizowanie rad szkoleniowo
pedagogicznych na temat rozpoznawania przypadków stosowania przez uczniów wybranych używek i sposobów zachowania się w takich sytuacjach.
prowadzenie zajęć dla uczniów przez nauczycieli z zakresu profilaktyki uzależnień
pogadanki na godzinach wychowawczych
prelekcja pielęgniarki lub lekarza projekcja filmów video
pedagogizacja rodziców
spotkanie z policjantem
gazetki ścienne związane z tematyką uzależnień uczeń potrafi rozpoznać zagrożenia alkoholowe
potrafi ocenić szkodliwy wpływ alkoholu nikotyny i innych używek na zdrowie psychiczne i fizyczne
uczeń wie co to jest zagrożenie i jakie osoby i instytucje pomogą osobom uwikłanym w ten problem
potrafi scharakteryzować przyczyny, skutki oraz metody zapobiegania "wpadnięcia" w nałóg
uczeń zna skutki zdrowotne, społeczne, ekonomiczne i moralne uzależnień uczeń potrafi radzić sobie z presją rówieśniczą i wie jak jej się przeciwstawić, potrafi powiedzieć "nie"
V.Rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem 1. Życie i zdrowie to moje największe wartości. 2. Szanuję każdego człowieka. 3. Jestem ostrożny w kontaktach z nieznajomymi. 4. Rady na bezpieczne ferie i wakacje. 5. Higiena osobista. 6. Bezpiecznie korzystam z gier komputerowych i programów audiowizualnych pogadanki na godzinach wychowawczych i zajęciach edukacyjnych
gazetki ścienne
organizowanie imprez integrujących społeczność szkolną: dyskoteki, akademie, wycieczki
rozmowy z rodzicami, oglądanie filmów uczeń wie, że życie i zdrowie to największe wartości
uczeń wie, jak zdrowo żyć, jak unikać zagrożeń dla zdrowia i życia
potrafi traktować życzliwie innych
zna umiejętności potrzebne w kontaktach z innymi
potrafi odnosić się z szacunkiem do drugiego człowieka
potrafi być przyjacielem dla siebie, akceptować samego siebie
wie jak zachowywać się by zdrowo i bezpiecznie spędzać ferie i wakacje
wie jak się zachowywać w kontaktach z nieznajomymi, rówieśnikami i dorosłymi
potrafi być asertywny w sytuacjach, gdy ktoś namawia go do "złego"
zna zasady higienicznego wypoczynku, pracy, nauki
wie dlaczego należy pielęgnować ciało i dbać o higienę odzieży
zna zasady higieny żywienia i odżywiania się
wie jak należy pożytecznie korzystać z komputera i innych środków masowego przekazu
wie jakie zagrożenia wynikają z nieumjętnego korzystania z gier i programów komputerowych
VI. Moje prawa do Intymności 1. Własna intymność psychiczna i fizyczna. 2. Prawo człowieka do intymności. 3. Przemoc seksualna wobec dziecka. 4. Ochrona przed przemocą seksualną. 5. Co można zrobić w sytuacji przemocy seksualnej-do Kogo zwrócić się o pomoc? 6. Możliwości ochrony własnej intymności.
pogadanki na godzinach wychowawczych i zajęciach edukacyjnych
metoda projekcji "Drzewo zaufania"
filmy edukacyjne uczeń uświadamia sobie, że człowiek ma prawo do własnej intymności
wie, że nie należy podejmować kontaktów z obcymi pod nieobecność rodziców
wie, kto może pomóc mu w trudnych sytuacjach
umie reagować odmownie na zaczepki czy presje innych ludzi
ćwiczy zachowania asertywne
6. Ewaluacja SPP
Ewaluacja zostanie dokonana po zrealizowaniu zadań zawartych w programie SPP (koniec roku szkolnego 2003/2004 )
Metody i formy ewaluacji SPP. przeprowadzenie rozmów z uczniami klasy IV-VI na temat SPP zebranie opinii od rodziców(trójki klasowe ) na temat przydatności SPP i jego realizacji zebranie opinii od wychowawców klas 0 - VI na powyższy temat przeprowadzenie ankiety wśród uczniów klas IV-VI pt. "Moja szkoła jest bezpieczna" dokonanie analizy dokumentów, wpisów w dziennikach lekcyjnych, w księdze RP dotyczących realizacji SPP sporządzenie raportu SPP pt. "Szkolny Program Profilaktyki"- jego realizacja i celowość
Literatura pomocna w tworzeniu i realizacji SPP Czarnecka W, Kaczkowska M, Przemoc w szkole, W-wa 1995r Dzierzgowska I, Rodzice w szkole, W-wa 1999r Grochulska J, Agresja u dzieci W-wa1993r Maxwell R, Dzieci alkohol narkotyki-przewodnik dla rodziców Wyd. Psych. , Gdańsk 1994r Nowicka M, Stańska-Klus D, Bezpieczeństwo dzieci Wyd. "Impuls", Kraków 1999r Pasek M, Na pewno nie moje dziecko , Wyd. "Toret" W-wa 1998r Wychowawca, Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców Katolickich, Kraków Zajączkowski K, Nikotyna, alkohol, narkotyki Profilaktyka uzależnień, Rubikon , Kraków McDowell J, Nie!-Pomóż swojemu dziecku pokonać presję seksualną. Lublin 1992r Augustyn J, Integracjaseksualna. Kraków 1993r
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI ZOSTAŁ PRZYJĘTY I ZATWIERDZONY DO REALIZACJI DNIA 19 LUTEGO 2003r. PRZEZ:
Dyrektora Szkoły Radę Pedagogiczną Radę Rodziców Samorząd Uczniowski |