opr. przez nauczycielkę Szkoły Podstawowej im. Stefana Czarnieckiego w Tykocinie mgr Jadwigę Berlińską
Temat bloku: Dzień Dziecka
Temat dnia: Podróż po Polsce
Cele: -rekreacja na świeżym powietrzu, -integrowanie grupy rodziców -zacieśnienie więzi między rodzicami, uczniami i nauczycielem, -umiejętność współdziałania w grupie, - bezpieczna zabawa z kolegami, -rozumienie potrzeby czynnego wypoczynku -budzenie przywiązania do miejsca zamieszkania i kraju ojczystego ,jako małej i wielkiej ojczyzny
Miejsce – polanka w lesie z wyznaczonym miejscem biwakowym/ wybrana przez rodziców/
Na Dzień Dziecka 1VI rodzice przygotowują poczęstunek dla dzieci , składający się z ciasta , napojów , kanapek ,kiełbasy …itp. Przygotowują również miejsce do zabaw w lesie oraz gromadzą drewno na ognisko, kijki do kiełbasek, koce. Zamówienie pojazdów konnych /furmanki/ Fundują nagrody i słodycze dzieciom.
We wszystkich zabawach ruchowych ze śpiewem brali udział rodzice wraz z dziećmi. Wszystkie zabawy ze śpiewem dzieci wcześniej poznały na zajęciach w ciągu roku
Kolejność i przebieg zabaw w Dniu Dziecka
- Wspólny wyjazd furmankami do lasu /rodzice, dzieci i nauczyciel/ - Rozłożenie biwaku / koce , zabezpieczenie żywności , kijki do kiełbasek /. -Wszyscy uczestnicy biwaku siadają na kocach tworząc wielkie koło. - Nauczyciel podaje hasło dnia „Podróż po Polsce” - Jedna z mam opowiada legendę o Tykocinie
Po wysłuchaniu legendy , dzieci ,rodzice i nauczyciel wyruszają w „podróż po Polsce”
Zabawa 1.Jesteśmy flisakami , płyniemy rzeką Narwią do Wisły i Wisłą do Warszawy / zapowiedź nauczyciela/
Opis zabawy: Koców robimy rulony. Zabawa polega na tym , żeby każde dziecko przeszło po równoważni / koc zwinięty w rulon/ nie dotykając stopą ziemi. Osoba najdłużej utrzymującą równowagę otrzymuje nagrodę. Doprowadzamy do tego , że każdy przejdzie i otrzyma nagrodę np:. lizaka.
Zabawa 2.Jesteśmy w Warszawie. Zabawa przy piosence: „Chodził księżyc po Warszawie podziurawił kapcie, Wybierz, wybierz mnie do tańca ,albo starą babcię.”
Opis zabawy: Dzieci i rodzice robią wielkie koło . Jedno dziecko lub jedno z rodziców w kole jest Księżycem. Wszyscy śpiewają ,a po zakończeniu śpiewu „Księżyc” zakrywa sobie oczy , następnie wyciągają przed siebie rękę i obraca się wokół własnej osi i na mówione głośno „ raz, dwa ,trzy” zatrzymuje się i palcem wskazuje jakąś osobę. Wybrana osoba staje się „Księżycem” . Zabawę powtarzamy.
Zabawa 3. Nauczyciel: Jedziemy w góry Tatry. W górach bywa straszny wiatr, który nazywa się halny. Opis zabawy: Dzieci ustawiają się w długi” pociąg”. Wszyscy śpiewają i inscenizują treść piosenki. Zabawa ze śpiewem: Idzie zuch ,wicher dmucha i do tylu ciągnie zucha Ale zuch się nie poddaje i dalej maszeruje Przygotował zuch dwie ręce , tylko dwie , bo nie miał więcej Przygotował zuch dwie nogi do dalekiej ciężkiej drogi Noga lewa ,noga prawa dla nas zuchów to zabawa.
Zabawa 4. Nauczyciel: Halny ustał i możemy łodzią płynąć po Wiśle do Krakowa.
Zabawa ruchowa ze śpiewem: I zwrotka. Krakowiaczek jeden miał koników siedem Siedem lat wojował szabli nie wyjmował Szabla zardzewiała , wojny nie widziała. II zwrotka. Krakowianka jedna miała chłopca z drewna A dziewczynkę z wosku , bo to po krakowsku III zwrotka. La, la ,la,……..
Opis zabawy: Dzieci i rodzice tworzą koło. Do środka koła Wchodzi chłopiec i dziewczynka. Dzieci z koła Tańczą cwał boczny , a dzieci w kole tańczą ze sobą. W II zwrotce wybierają z koła inne dzieci i z nimi tańczą do końca III zwrotki. Osoby wybrane zostają w środku i zabawę powtarzamy.
Zabawa 5. Podróż na Kujawy. Zabawa w „talara”.
Zabawa ze śpiewem. Dokoluśka widno z nieba , dokoluśka bochen chleba ,dokoluśka talar biały dokoluśka świat nasz cały.
Opis zabawy: Dzieci i rodzice stają ciasno obok siebie , twarzą do koła. Ręce tyłu. Z dłoni robią koszyczek na monetę. Wybieramy jedną osobę „ Kujawiaka” , który chodzi poza plecami innych i jednemu z nich podczas śpiewu wkłada monetę do „koszyczka”. Wybieramy jedną osobę z koła , która wskazuje na osobę przypuszczalnie mającą monetę. Jeśli jej nie ma, to pokazuje dłonie i wskazuje na inną osobę . Osoba, która zgadnie zostaje ‘Kujawiakiem”.
Zabawa 6. Płyniemy Wisłą do morza. Jesteśmy na morzu. Opis zabawy: Z koców robimy” łodzie”. Dzieci wchodzą na koce / po 2osoby/, a rodzice w różne strony kołyszą kacami. Zabawę powtarzamy , tym razem rodzice znajdują się na łodzi , a dzieci próbują kołysać kacami.
Zabawa przy śpiewie: Płynie łódź moja wzburzonym morzem Brzegu nie widać, wiatr w żagle wieje Inny by pewnie stracił głowę , Ja się tylko śmieję. Ref. Hej bo wesoły uśmiech Czas burzy jest przygodą Uśmiech ku brzegom wiedzie Rozgniewaną wodą.
Zabawa 7 . Jedziemy pociągiem do Białowieży. Robimy pociąg i śpiewamy. „ Jedzie pociąg z daleka Na nikogo nie czeka Konduktorze łaskawy Zawieź nas do Białowieży.
Nauczyciel: Tu znajduje się puszcza ,a w niej znajduje się wiele znakomitych ziół . Wszyscy tworzymy koło i śpiewamy piosenkę: Poszło dziewczę po ziele, po ziele /marsz w kole/ Nazbierało niewiele, niewiele ,przyszedł do niej braciszek/marsz w miejscu twarzą do koła/ oj ,ty ,ty ! oj ty,ty!/wskazują palcem na koleżankę ,kolegę , lub rodzica/ Za koszyczek zapłać mi / klaskanie w dłonie i obrót wokół własnej osi. Zabawę powtarzamy kilka razy. Zabawa 8.
Nauczyciel: „Wracamy do Tykocina. Czeka nas uczta , ale musimy przebrnąć przez gąszcz w puszczy”. Rodzice robią tunel z koców i kijków do kiełbasek, a dzieci muszą pokonać szybko i sprawnie ten tor przeszkód. Następnie zachodzi zamiana ról. Zabawę powtarzamy. Nauczyciel ma stoper i ocenia kto szybciej wykonał to zadanie: rodzice czy dzieci.
Rodzice rozpalają ognisko / zabezpieczają miejsce /. Wspólne pieczenie kiełbasek. Spożywanie tego co przygotowali rodzice - np. kanapki, ciasto, napoje, itp.
Zabawa 9. Po obiedzie dzieci i rodzice siedzą na kocach. Konkurs śpiewania piosenek. Dzieci tworzą jedną grupę , a rodzice drugą. Każda grupa ma za zadanie śpiewać na zmianę jakąś piosenkę. Piosenki nie mogą się powtórzyć. Przegrywa ten zespół , któremu zabraknie pomysłów na piosenkę.
Zabawa 10. mecz piłki ręcznej „ Rodzice kontra dzieci”. Nauczyciel jest sędzią.
Po meczu wspólne sprzątanie miejsca biwakowego, dokładne ugaszenie ogniska. Spakowanie bagażu /koce, termosy , resztki jedzenia/
Na zakończenie imprezy tworzymy krąg przyjaźni. Powrót furmankami do Tykocina .
|