Często zastanawiamy się dlaczego uczniowie nas nie słuchają, nie reagują na nasze słowa. Zapominamy o tym, że dziecko reaguje pozytywnie wtedy, gdy mamy z nim kontakt wzrokowy i zwracamy się bezpośrednio do niego.
Bardzo ważne jest przestrzeganie zasad efektywnego komunikowania się z dzieckiem.
Na podstawie własnych obserwacji, lektury i warsztatów , które odbyłam mogę stwierdzić, iż komunikowanie się jest efektywne, gdy :
nie przerywa się czyjejś wypowiedzi,
nie słucha się tylko tego, czego chce się słuchać,
nie kończy się za kogoś zdania,
nie demonstruje się swojego zniecierpliwienia,
nie skupia się na własnej osobie i na tym, co się samemu za chwilę powie,
daje się rozmówcy szansę na lepsze poznanie siebie,
nie interesuje się tylko własnym punktem widzenia,
zadaje się pytania otwarte (co..., kiedy...), a nie zamknięte,
nie ocenia się, lecz podkreśla, że to tylko moja opinia.
Warto pamiętać o tych zasadach rozmawiając z dziećmi. Jeśli będziecie je stosować Wasze rozmowy z uczniami będą komunikatywne, efektywne i nie stresujące.
Nauczycielka nauczania zintegrowanego Renata Próchniak Szkoła Podstawowa nr 7 w Sochaczewie |