Edukacja ekologiczna odgrywa bardzo ważną rolę w procesie wychowania młodych członków naszej społeczności. Dlatego już w przedszkolu powinniśmy dbać o zaszczepienie w dzieciach dążenia do powstrzymania dalszej dewastacji przyrody, do ochrony istniejących zasobów, do odnowy środowiska naturalnego.Co prawda, wpływ przedszkolaka na zanieczyszczanie atmosfery czy gleby jest niewielki, ale ważne jest kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan przyrody poprzez budzenie świadomości ekologicznej.
Opracowała mgr Renata Łozińska
Temat kompleksowy: „Mali ekolodzy”.
Temat zajęcia : „Przyjaciele Ziemi”.
Miejsce realizacji : sala przedszkolna
Czas trwania : około 30 min
Cele:
- Zapoznanie z rodzajami i koniecznością sortowania śmieci.
- Budzenie poczucia troski o stan czystości najbliższego otoczenia.
- Uświadomienie potrzeby ograniczania ilości śmieci poprzez stosowanie opakowań wielokrotnego użytku.
- Wdrażanie do przestrzegania umów i realizacji w życiu codziennym określonych zadań (sortować śmieci, nie hałasować w lesie, nie zaśmiecać środowiska, nie straszyć zwierząt,
Formy :
Metody:
- podające: rozmowa, objaśnienie, żywego słowa
- praktyczne: samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością dziecka
- poszukujące: zadań stawianych dziecku
- ekspresywne: społecznego porozumienia
Materiały i środki dydaktyczne: tekst opowiadania autorstwa R.Łozińskiej (zał.I), magnetofon, płyta CD z wersją instrumentalną piosenki Pt.„Ekologiczna piosenka” (zał.II), tekst wiersza „Mali strażnicy” J.Kasperkowiaka (zał.III), tekst przysięgi „Przyjaciela Ziemi” (zał.IV), książeczka pt. „Dobre rady na złe odpady, czyli ekologiczny Czerwony Kapturek”- str. 10, 11, 16; 5 plastikowych pojemników, podpisy do pojemników (metal, makulatura, szkło, plastik, ubrania) – zał.V, koszyczki wiklinowe dla każdego dziecka, odpady (słoiczki po kremach, dżemach, buteleczki po napojach, opakowania po jogurtach, zabawkach, skarpetki i rękawiczki „nie od pary”, ubrania, ścinki kolorowego papieru, kolorowe gazetki…), kleje, sznurki, wstążki, taśma klejąca.
Przebieg:
- Powitanie dzieci. Zaproszenie do odwiedzenia tajemniczej polanki.
- Opowieść ruchowa (zał.I, II)
- Oznakowanie podpisami: metal, makulatura, szkło, plastik, ubrania - plastikowych pojemników na odpady (zał.V). Oglądanie ilustracji posegregowanych śmieci - str. 11 „Dobre rady na złe odpady”. Odczytanie powiększonego tekstu - na stronie 10 książeczki.
- Sortowanie odpadów. Uświadomienie dzieciom, jaki jest cel sortowania śmieci. Przytoczenie przykładów: szkło – opakowania wielokrotnego użytku, przyjazne środowisku, makulatura – ochrona lasów, przetworzenie, plastik – degradacja środowiska, ubrania – pomoc dla ubogich…
- Rozmowa kierowana na temat zachowania się w lasach, parkach, nad rzekami,
- „Co należy robić ze śmieciami, takimi jak butelki po napojach, papierki po kanapkach, cukierkach…?”
- „Czy zwróciliście uwagę ile śmieci zabraliśmy ze sobą po wycieczce?” – może macie pomysły, jak można ograniczyć ich ilość?”
- „Dlaczego powinniśmy dbać o środowisko?”
- Słuchanie wiersza „Mali strażnicy” J.Kasperkowiaka (zał. III) i rozwiązywanie rebusów przedstawiających zasady poprawnego zachowania się w lesie (książeczka „Dobre rady na złe odpady, czyli ekologiczny Czerwony Kapturek”) – str.16.
- Złożenie przysięgi – „Przyjaciela Ziemi” (zał. IV); przypieczętowanie odciskiem dłoni, zamoczonej w farbie.
- Opracowanie Kodeksu „Ekologicznego Czyściocha”.
- Zajęcia plastyczno – konstrukcyjne (wykonanie statków kosmicznych, zabawek, śmiesznych ludków, pojazdów dla misiów i lalek - z odpadów).
- Wręczenie dzieciom dyplomu „Przyjaciela Ziemi”.
- Pożegnanie.
Załączniki:
I.
Tekst do opowieści ruchowej: „Dzień dobry Kochani, zabiorę was dziś na wycieczkę do tajemniczego, pięknego miejsca. Zabierzcie ze sobą koszyczki, włóżcie tam wszystkie smakołyki, jakie chcielibyście zjeść podczas pikniku.
- „Co chcielibyście zabrać?” (dzieci wymieniają wszystkie łakocie, które wkładamy do koszyków)
Jest piękna pogoda, spójrzcie, jakie ładne słońce, powąchajcie jak wspaniale pachnie lato. Wsiadamy na rowery, pedałujemy powoli i ostrożnie, uważamy, aby nikogo nie potrącić. Zaśpiewajmy pierwszą zwrotkę naszej ekologicznej piosenki. Przed nami dość duża górka – pedałuje się ciężko, ocieramy pot z czoła. Za górką widać już polanę. Dojeżdżamy na miejsce. Rozglądnijcie się, gdzie można zaparkować rowery. Zsiadamy. Ustawiamy pojazdy na parkingu. Idziemy powoli, rozglądamy się, podglądamy ślimaki i mrówki. Pobiegajcie za ważkami i motylkami, ale nie łapcie ich. Rozłóżmy kocyki, usiądźcie, zjemy nasz podwieczorek. Wyjmujemy z koszyków nasze przysmaki. Zjadamy łakocie i popijamy napojami. Wszystkie śmieci chowamy do jednego koszyczka. Kiedy już wszystko zjedliście i macie puste koszyki, wstańcie. Pójdziemy na spacer, możecie pozbierać kwiatki do przedszkolnych wazoników, będzie nam w sali pachniało łąką. Zaśpiewajmy drugą zwrotkę naszej ekologicznej piosenki. Docieramy do wąwozu.
- „Czy wszystko na tej polanie jest tak, jak powinno być?” (dzieci zauważają straszny bałagan, łąka w wąwozie jest brudna i zanieczyszczona – zamiast kwiatów i motylków, wszędzie leżą śmieci)
- „Czy jest coś, co możemy zrobić, aby przywrócić jej dawny blask?” (dzieci podpowiadają, że możemy ją posprzątać)
- „Świetny pomysł, skoro macie puste koszyki, pozbierajcie do nich znalezione śmieci”. Kiedy już cała polana jest oczyszczona a koszyki pełne, wracamy do przedszkola tą sama drogą. Zaśpiewajmy jadąc na rowerach trzecią zwrotkę naszej ekologicznej piosenki. Jesteśmy pod przedszkolem, zsiadamy z rowerów, ustawiamy koszyki na środku naszej sali i wysypujemy ich zawartość.
II.
„Ekologiczna piosenka” – autor nieznany
- Gdy strumyk płynie z wolna,
Rozsiewa śmieci w dal,
Stokrotka rosła polna,
a nad nią śmieci gaj.
Więc weźmy kilka worków,
I chodźmy w ciemny las,
Sortujmy wszystkie śmieci,
By klęski ustał czas.
- Śmieci, śmieci wszędzie,
zwariowało, oszalało moje serce,
śmieci, śmieci wszędzie,
lecz ty śmieciu zaraz wpadniesz w moje ręce.
- Zbieram
śmieci cały dzień,
Pot od rana ze mnie leje się,
Pełne worki śmieci mam,
Nie wiem, kiedy radę z nimi dam.
A wszystko to, to góra śmieci,
I nie wiem jak pozbierać mógłbym je,
Chodź pokażę ci, czym czysta łąka jest, dla
niej wysprzątasz je.
- Hej, hej, hej
ludziska, omijajcie wysypiska,
tylko śmieci segregujcie i przyrodę wciąż szanujcie !
Hej, hej, hej ludziska, omijajcie wysypiska,
Tylko śmieci segregujcie i przyrodę szanujcie !
III.
tekst wiersza „Mali ekolodzy” J. Kasperkowiaka „ Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić,
nie można przecież bezkarnie śmiecić,
wiedzą to nawet przedszkolne dzieci.
Chodź ekolodzy z nas jeszcze mali,
Uczyć będziemy tego wandali,
Matka natura nas wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy żyć w zgodzie”.
IV.
tekst przysięgi „Przyjaciela Ziemi”. Przyrzekamy:
Nie zostawiać śmieci w lesie,
Nie hałasować,
W torebkach foliowych nie kupować,
Wody i prądu nie marnować,
Dzień Ziemi świętować,
Ze zwierzętami być za pan brat.
V.
Podpisy do plastikowych pojemników: PLASTIK
METAL
SZKŁO
MAKULATURA
UBRANIA