· rozpoznaje wiosenne kwiaty (krokus, przebiśnieg, tulipan, forsycje, narcyz, bazie, pierwiosnek, zawilec),
Pomoce: obrazki kwiatów wiosennych, kwiaty sztuczne i żywe w wazonie, zagadki, obrazki parasola i słońca, konewka, kolorowani kwiatów, farby, kredki, bibuła, nożyczki, klej, zszywacz, gałązki.
Przebieg zajęć:
1.Powitanie
Wszyscy są witam Was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja,
jesteś ty,
raz, dwa, trzy.
Witam wszystkich naszych gości.
Witam tych którzy lubią kwiaty.
Witam tych którzy lubią wiosnę.
Witam tych którzy mają dziś dobry humor.
2.Słuchanie piosenki ,,Wiosna w błękitnej sukience”
3. Zagadki.
1) Jeszcze wszystko uśpione.
Jeszcze nic nie rośnie.
A on śnieg przebija
I mówi o wiośnie (PRZEBIŚNIEG)
2) Mleczka nie piją, myszek nie jedzą,
te bure kotki...co na drzewie siedzą. (BAZIE)
3) W pierwsze dni wiosny
przez śnieg się przebija,
fioletowe lub żółte
płatki swe wychyla. (KROKUS)
A ja wiem gdzie ukryły się te kwiaty w sali, kto je odnajdzie?
( Dzieci wskazując stosują określenia : na, pod, za, obok)
4. „Ile kwiatów w wazonie?”- rozróżnianie kwiatów wiosennych.
W wazonach znajdują się wiosenne kwiaty. N. prosi o przyniesienie wazonu z jednym kwiatkiem, dwoma itd. i ustawienie ich w kolejności od najmniejszej ilości kwiatów do największej, nazywanie kwiatów znajdujących się w wazonach( krokusa, tulipana, forsycja, bazie -zwrócenie uwagi na kolory kwiatów).
5. Rozmowa „Jakie jeszcze znacie wiosenne kwiaty?”
(tulipany, żonkile, zawilce, pierwiosnki).
Chciałabym zrobić piękny bukiet i postawić go na stoliczku w kąciku lalek. Proszę podać mi 6 żonkili.
6. Rozmowa „Z czego składa się kwiat?” (łodyga, liście, płatki)
7. Zabawa ruchowa „Słonko świeci - deszczyk pada”.
8.Rozmowa „Jak myślicie co potrzebują kwiaty do życia?”
(światło i wodę). Jeśli dzieci nie wiedzą zadajemy zagadkę:
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
Zimą grzeje słabo, latem z całą mocą. (słońce)
Służy do picia.
służy do mycia,
bez niej na ziemi
nie byłoby życia (woda)
9. Zabawa ruchowa „Ogrodniczka”. Dzieci kucają, ogrodniczka chodzi między dziećmi i podlewa kwiatki a kwiatki rosną.
10.Dzisiaj tak dużo mówiliśmy o kwiatach bo bardzo bym chciała żebyście namalowali kwiatek lub obrazek dla chorego kolegi z waszej grupy. Myślę że ucieszy się gdy mu przyniosę Wasze prace.
11.Zapraszam do malowania i wycinania kwiatków.
Praca wg zainteresowań dzieci: malowanie farbami wiosennych kwiatów,
wycinanie tulipanów, robienie gałązek forsycji.