Rodzice są bardzo ciekawi jak ich dzieci zachowują się na lekcjach, jak pracują. Dlatego postanowiłam pokazać mamom pracę ich pociech, pokazać jak trudny materiał poznają i opanowują. Rodzice mogli zobaczyć różnorodność metod i form pracy, zaangażowanie dzieci w proces nauki. Przedstawiłam rodzicom cały dzień pracy dzieci, ale położyłam nacisk na wypowiadanie się, na wyrażanie swoich myśli w formie zdań Ośrodek tematyczny: Święto naszych Mam. Temat dnia: Dla mojej Mamy.
Zadania edukacyjne: - rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat, - utrwalanie części mowy, - utrwalanie nazw kwiatów, - pisanie i czytanie wyrażeń dwumianowanych, - rysowanie, wycinanie, składanie i sklejanie różnych materiałów,
Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczeń potrafi: · wypowiadać się o swojej mamie, · rozpoznawać czasowniki i przymiotniki, · tworzyć przysłówki od przymiotników, · układać wyrazy według alfabetu, · ocenić postępowanie głównego bohatera w utworze, · rozpoznawać kwiaty wiosenne, chronione, · dodawać wyrażenia dwumianowane, · rozwiązywać zadania, · śpiewać piosenki, · łączyć różne materiały w komponowaniu form przestrzennych, · zgodnie pracować w grupie,
Oddziaływania wychowawcze: ¨ uczeń uświadamia sobie, że należy wywiązywać się z przydzielonych lub podjętych obowiązków domowych.
Metody: rozmowa, ćwiczenia, problemowa, metody aktywności twórczej: mapa myślowa, pajęczyna, rozwiązywania zadań, praca z tekstem, dramowa – etiudki pantomimiczne,
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: karty pracy, podręczniki, karty do mapy myślowej, karteczki do słoneczka, rozsypanki z częściami mowy, karty do zapisu obowiązków domowych, paski z zapisanymi zdaniami na tablicę, magnetofon, pomoc do pajęczyny, karty z nazwami kwiatów do pracy w grupach.
Przebieg zajęć: Powitanie gości – mam zaproszonych na zajęcia otwarte.
- Tworzenie mapy myślowej na temat MAMA.
Uczniowie otrzymują duże arkusze papieru i rysują mapę. W odgałęzienia, które sami nanoszą wpisują to, co łączy się z mamą.
MAMA
Wypowiedzi na temat mapy. Uzasadnienie swoich zapisów. Pozostawienie map do zawieszenia na tablicy poświęconej mamom.
Wypowiedzi na temat kwiatów, jakie można wręczyć mamom. Przypomnienie kwiatów wiosennych. Uczniowie otrzymują nazwy kwiatów na kartkach i w grupach 4 – osobowych układają je w kolejności alfabetycznej.
tulipany żonkile stokrotki krokusy przebiśniegi piwonie róże bratki
Wyodrębnianie kwiatów chronionych. Zebranie kart z nazwami kwiatów dla mam i pozostawienie ich do zawieszenia na tablicy pod hasłem: „Kwiaty dla Mam”
- Wypowiedzi na temat: „Jaka jest moja mama.” Ponieważ tych wypowiedzi będzie dużo, proponuje zrobienie słoneczka.
Zapisywanie na karteczkach wyrazów i tworzenie słoneczka. Wyrazy o tym samym znaczeniu tworzą promienie.
dobra
ładna
miła
uczynna
i. t. d........
Omówienie słoneczka i przyklejenie go do dużego arkusza przez wyznaczonych uczniów.
„Co najczęściej robi mama.” Wypowiadając się, uczniowie uzasadniają swoje wypowiedzi. ~ W czasie wypowiadania się uczniów na obydwa pytania, nauczyciel zapisuje na tablicy słownictwo. Uczniowie proponują jak podzielić te wyrazy i określają części mowy. Następnie otrzymują rozsypanki z czasownikami i przymiotnikami aby ułożyć je w dwóch grupach. Wyrazy układają w kolejności alfabetycznej. Uczniowie pracują w grupach 4 – osobowych. Wypowiedzi na temat wyrazów – tworzenie rodzin wyrazów, łączenie ich przez luźne skojarzenia. Naklejenie kartek w dwóch kolumnach na kartach pracy.
piękna dobra uczynna sprawiedliwa kochająca uśmiechnięta zadowolona ładna dbająca fajna pracowita zabiegana gotuje sprząta pierze prasuje opiekuje się pomaga pracuje podlewa czyta piecze czesze zszywa
- Utrwalenie wiadomości o częściach mowy – tworzenie przysłówków, odmiana czasownika przez osoby w różnych czasach.
- Etiudki pantomimiczne ilustrujące wykonywanie różnych czynności domowych przez mamy. Odczytywanie ich przez pozostałych uczniów.
- Podział prac domowych w rodzinie. Czytanie głośne fragmentami opowiadania „Najciekawsze wypracowanie” ze zwróceniem uwagi na występujące postaci. Praca z tekstem – rozmowa na temat bohatera, wyszukiwanie fragmentów, ocena chłopca.
- Dobrowolne podejmowanie obowiązków domowych aby pomóc mamie. Tworzenie pajęczyny. Następnie zapis tych zobowiązań na kartach i przyczepienie ich do tablicy.
Uczniowie rzucając do siebie kłębek wełny tworzą pajęczynę i podają swoje zobowiązania. Aby pajęczynę rozplątać, należy zobowiązania powtórzyć.
- Dodawanie wyrażeń dwumianowanych. Praca z ćwiczeniami.
- Wykonanie upominku dla mamy – koszyczek z kwiatami.
- Ocena pracy na zajęciach. Mamy otrzymują serduszka, którymi oceniają pracę swoich dzieci przyczepiając je na tablicy. Na tablicy jest narysowana równia pochyła i mamy przyczepiają serduszka symbolizujące pracę dzieci – na górze, po środku lub na dole, w zależności od pracy dziecka na zajęciach.
- Zaśpiewanie piosenki „Dzień Mamy”, recytacja wiersza i wręczenie upominków.
- Poczęstunek dla mam przygotowany przez uczniów.
- Podziękowanie mamom za przybycie na zajęcia i pożegnanie gości.
Opracowała mgr Barbara Roziewicz nauczycielka kształcenia zintegrowanego w Zespole Szkół w Niemcach.
Zajęcia przewidziane na 4 godziny lekcyjne. Potem następuje poczęstunek i wspólne rozmowy. |