Zajęcia otwarte dla rodziców stanowią doskonałą okazję do promowania ciekawych form pracy szkoły oraz podniesienia kultury pedagogicznej rodziców. Okazją do ich przeprowadzenia mogą być uroczystości, np.: Wigilia, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Dzień Ojca . Zajęcia takie sprzyjają tworzeniu poczucia emocjonalnych więzi rodziców z dziećmi. Przedstawiam propozycję scenariusza zajęć otwartych dla rodziców z okazji Dnia Matki w klasie III.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH Z OKAZJI DNIA MATKI
CELE: - tworzenie poczucia emocjonalnych więzi rodzinnych, - uświadomienie matkom ich roli i ważności w życiu dziecka, - kształtowanie umiejętności słuchania dziecka i komunikowania się z nim, - wytworzenie miłej atmosfery, zaufania do nauczyciela i szkoły, - rozwijanie u uczniów ekspresji słownej, ruchowej i plastycznej, - wyrażanie wdzięczności i szacunku wobec mam, - dostarczanie wiedzy dotyczącej zagadnień dydaktyczno-wychowawczych. METODY: zabawowa, inscenizacja, dyskusja, rozmowa. FORMY: zbiorowa, indywidualna. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: rekwizyty, magnetofon, rysunki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ: I. CZĘŚĆ DYDAKTYCZNO - ARTYSTYCZNA
1. Powitanie przez nauczycielkę i uczniów przybyłych gości.
2. Oglądanie przygotowanej wcześniej wystawki portretów mam.
3. Odszukiwanie przez mamy własnych podobizn.
4. Konfrontacja odpowiedzi chętnych mam i ich dzieci. Przed zajęciem nagrywamy odpowiedzi uczniów na następujące pytania: - Jaki program telewizyjny mama ogląda najczęściej? - Ulubione danie dziecka to … - Co najchętniej robi mama w wolnym czasie? - Ulubione zajęcia dziecka to … Mamy mogą zapisywać odpowiedzi na kartce lub odpowiadać ustnie. Wypowiedź dziecka odtwarzamy z magnetofonu.
5. Występ artystyczny uczniów, wręczanie prezentów. (Wybieramy dowolne piosenki o mamie, najlepiej te, które uczymy dzieci w szkole. Tańce mogą przygotować sami uczniowie, np. jeden taniec – dziewczynki, a drugi – chłopcy.)
NARRATOR I- W dniu 26 Maja obchodzone jest najpiękniejsze w roku święto- Dzień Matki. Po raz pierwszy obchodzone w 1923roku w Krakowie.
NARRATOR II - Dlaczego właśnie w tym dniu?
NARRATOR I -Może dlatego by wszystkie najpiękniejsze kwiaty wiosny mogły być jej ofiarowane.
NARRATOR I - Matka to najwspanialsze słowo świata. Zawiera ono w sobie niewypowiedzianą dobroć. Słowo matka to po prostu miłość.
NARRATOR II -Powiedzcie ,jaka jest każda mama?
DZIECI- serdeczna, cierpliwa, opiekuńcza, kochająca, pracowita ,dobra
Dziecko I Dziękujemy naszymi małymi serduszkami za twoje ogromne serce i za największy skarb jaki nam dałaś - ,,za życie"!
Piosenka o mamie -------------------------------------------------------------------------- Dziecko II W zielonych oczach matki świeci wiosenna łąka Słońce na drzewach śpiewa i budzi kwiaty na pąkach.
Dziecko III W niebieskich oczach matki szepce kwitnący strumień. Tak opowiadać bajki to tylko mama umie.
Dziecko IV W błękitnych oczach matki pogodne niebo fruwa. Kiedy zasypiasz - matka jak gwiazda nad snem czuwa.
Dziecko V A w czarnych oczach matki noc od samego świtu Okrywa cię skrzydłami ze srebra i błękitu.
Dziecko VI Przyniosłam z łąki dla mojej matki ptasie piosenki i białe kwiatki.
Dziecko VII Moja Mama jest jak kwiat, Kocha mnie i cały świat. Choćby mnie zezłościła, Na inną bym nie zamieniła. Ten model mi się podoba, Choć nie służy jako ozdoba. Dałabym jej wszystko, Choćby tę gwiazdkę srebrzystą.
Dziecko VIII I wszystko bym dla niej zrobiła, Jest po prostu kochana, I przeze mnie uwielbiana. Kocham ją jak nikogo na świecie, Zresztą sami o tym wiecie.
Dziecko IX A jeśli ktoś kiedyś Zadał Mamie cierpienie, Niech wie, że najlepszą zemstą Jest przebaczenie. Więc niech nikt nigdy nie szuka wielkiej dumy, I niech nie szuka prostoty, Bo w zwykłym Matczynym sercu, Tkwi szczęścia płomyk złoty!!!
Taniec
Dziecko X Moja mama mieszka na wsi, i my wszyscy też. W polu dużo miewa pracy, chociaż pada deszcz.
Dziecko XI Rano wstaje i nas pyta co będziemy jeść ? My jak zwykle grymasimy, trudno jej to znieść.
Dziecko XII Ciągle pierze i gotuje, sprząta cały czas. I jedzenie nam szykuje, chyba lubi nas.
Dziecko XIII Gdy wracamy już ze szkoły chętnie wita nas. Zawsze uśmiech ma wesoły, nawet w smutku czas.
Dziecko XIV Choć wieczorem jest zmęczona, na nic nie ma sił z każdym chętnie porozmawia żeby lepszy był.
Dziecko XV Moja mama co dzień z rana wstaje bardzo zatroskana.
Dziecko XVI Czy słoneczko dziś zaświeci? Czy spokojne będą dzieci?
Dziecko XV W mig śniadanie naładuje pyszny obiad ugotuje. Piecze ciasta i ciasteczka a wieczorem goni do łóżeczka.
Dziecko XVII Czasem płacze, czasem goni kłótnie, spory załagodzi. A gdy śmieje się wesoło jaśniej robi się wokoło. I do pracy też nas goni mówi:
Dziecko XVI "Chcę żebyście byli uczciwi i porządni. Tylko uczciwością, ciężką pracą ludzie w życiu się bogacą! Ten co się leni i wałkoni nigdy szczęścia nie dogoni!"
Taniec
Dziecko XVIII Nasza mama ukochana szykuje śniadanie z rana krzyczy, woła:
Dziecko XIX Wy leniuchy! Podnoście głowy z poduchy! Szkolny gimbus po was jedzie, a wy śpicie tak jak śledzie! Chyba dzisiaj nie zdążycie już po ósmej, a wy śpicie!!
Dziecko XVIII Nie krzycz mamo dziś Twe święto miej więc minkę uśmiechniętą!
Dziecko XX Moja mama od rana pracuje nawet, gdy się źle czuje, prawie nigdy nie choruje. Choć zmęczona - nami się zajmuje. Mama leczy, bańki stawia, i cuda z nami wyprawia,
Dziecko XXI w lekcjach często też pomoże, tylko z angielskiego jakoś nie może. Gdy przyniosłem raz jedynkę miałem bardzo smutną minkę. Mama mnie skarciła, ale zaraz pocieszyła
Dziecko XXII i do głowy tłumaczyła, że uczyć się trzeba z uporem a jak przegrywać - to z honorem. My z bratem Mamę bardzo kochamy i życzymy wszystkim dzieciom takiej Mamy jak my mamy!
Piosenka
II. WSPÓLNY POCZĘSTUNEK Przed zajęciami uczniowie z nauczycielem przygotowują stoły z poczęstunkiem. Po występie dzieci siadają koło swoich mam. W miłej atmosferze toczy się wspólna rozmowa.
III. DYSKUSJA Po wspólnym posiłku dzieci opuszczają salę. Nauczyciel zostaje z rodzicami; porusza zagadnienia związane z nauką i wychowaniem dzieci w młodszym wieku szkolnym. W formie dyskusji następuje wymiana myśli i doświadczeń. Matki dokonują również oceny przeprowadzonego zajęcia. Nauczyciel dziękuje gościom za przybycie i dyskusję.
IV. INDYWIDUALNE ROZMOWY Indywidualne rozmowy z nauczycielem odbywają się na życzenie zainteresowanych rodziców, chcących uzyskać dodatkowych informacji na temat swoich dzieci.
mgr Danuta Kociołek |