PROGRAM EDUKACJI EUROPEJSKIEJ Klasa trzecia.
Reforma oświaty wprowadziła do polskich szkół edukację europejską. Poznanie miejsca Polski w Europie, państw sąsiadujących z naszym krajem oraz państw unijnych powinno odbywać się już na etapie nauczania zintegrowanego. Nauczyciel powinien sięgać do wszystkich ważniejszych wydarzeń dokonujących się współcześnie, a takim z pewnością będzie przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Zaprezentowanie niektórych państw unijnych uświadomi dzieciom, że będąc Polakami, są również Europejczykami.
Cele ogólne na poziomie klasy III • określenie miejsca i roli Polski w Europie. • poszerzenie wiedzy o państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach stowarzyszonych. • dążenie do poznania innych kultur, budowania szacunku i przyjaźni, niszczenie uprzedzeń narodowych. • pogłębianie zainteresowań, pobudzanie inicjatywy, samodzielności. • przekazywanie uniwersalnych wartości moralnych. • propagowanie idei zjednoczonej Europy.
Treści nauczania
1. Miejsce Polski w Europie. • położenie , obszar, granice Polski. • Polska i jej sąsiedzi. • symbole Polski. • Polska na tle Europy.
2. Nasza Europa na mapie, w encyklopedii, w Internecie.
3. Poznajemy Unię Europejską. • symbole Unii Europejskiej. • instytucje Unii Europejskiej. • waluta Unii. • kraje członkowskie. • stolice państw Unii Europejskiej. • historia, ciekawe wydarzenia, zabytki, kultura państw członkowskich oraz kandydujących do Unii Europejskiej.
4. Sławni Europejczycy: poznanie życia, twórczości, dzieł, zasług.
Propozycja zagadnień do realizacji.
Miesiąc Ośrodek tematyczny Procedury osiągania celów Umiejętności uczniów Wrzesień Europa bez granic -podróże wakacyjne - wypowiedzi na temat zdarzeń i przeżyć związanych z wakacjami, - porozumiewanie się podczas wakacji(list, karta pocztowa, telefon, poczta elektroniczna), - wyszukiwanie informacji na temat Unii Europejskiej(flaga, hymn, waluta itp.), - przygotowanie mapy połączeń Kampinos – większe miasta Europy. - potrafi wypowiadać się jasno, wyraźnie, w uporządkowanej formie na temat, - zna sposoby porozumiewania się - posiada podstawowe wiadomości na temat Unii Europejskiej, - potrafi rozpoznać flagę, hymn zjednoczonej Europy. Październik Miejsce Polski w Europie - gromadzenie materiałów na temat: położenia Polski w Europie, granic Polski, państw sąsiadujących z Polską. - ćwiczenia w posługiwaniu się mapą, - oglądanie albumów, zbieranie widokówek, artykułów prasowych, informacji w Internecie, - jest dumny z przynależności narodowej, - wskaże na mapie granice Polski, - zna państwa sąsiadujące z Polską. - wskazuje na mapie Europy Polskę i państwa sąsiadujące z nią. Listopad Poznajemy Europę - gromadzenie materiałów na temat Europy z encyklopedii i Internetu, - ćwiczenia w posługiwaniu się mapą. - zna podstawowe informacje o Europie, - potrafi korzystać z mapy, encyklopedii. Grudzień Święta Bożego Narodzenia w Polsce i innych krajach Europy. - zbieranie informacji na temat zwyczajów bożonarodzeniowych, - rozmowa na temat, jak spędzają święta dzieci w różnych krajach Europy, - czytanie fragmentów książek, - wykonanie kartek świątecznych, pisanie życzeń. - zna i szanuje zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia. - docenia znaczenie tradycji, - jest tolerancyjny wobec ludzi innego wyznania, - potrafi wykonać kartkę świąteczną, - umie redagować życzenia.
Styczeń Wielcy Europejczycy: H. Ch. Andersen, A. Nobel, P. Picasso. - gromadzenie informacji o wielkich Europejczykach i państwach z jakich pochodzą, - korzystanie z biblioteki, pracowni informatycznej, - zna nazwiska słynnych Europejczyków i wie czym się zajmowali, - potrafi na mapie wskazać państwa i ich stolice oraz zna symbole narodowe tych państw. Luty W krainie muzyki i tańca: L. Van Beethoven, W. A. Mozart. - zbieranie informacji o znanych kompozytorach europejskich, - słuchanie muzyki, - poznanie tańców innych krajów, - zabawy ruchowe przy muzyce. - potrafi wymienić znanych kompozytorów europejskich, - zna tańce charakterystyczne dla innych narodów, - potrafi zaśpiewać „Odę do radości” Marzec Kraje członkowskie Unii. - zbiera informacje na temat państw członkowskich, - ćwiczenia z mapą, - wypełnianie kart pracy w ćw. ”Przyjaciele z Europy”, - wykonanie gazetki klasowej. - wie jakie państwa należą do Unii Europejskiej, - zna stolice i flagi tych państw, - potrafi pokazać te państwa na mapie. Kwiecień Kraje kandydujące do Unii. - gromadzi informacje na temat państw kandydujących, - ćwiczenia z mapą, - korzystanie z encyklopedii, albumów, - wypełnianie kart pracy „Przyjaciele z Europy” - wymieni państwa kandydujące, ich stolice, flagi. Maj Polska członkiem Unii Europejskiej. - gromadzi informacji na temat: - symboli UE, - instytucji UE, - waluty UE, - klasowy konkurs wiedzy o Unii Europejskiej. - wie kiedy Polska przystępuje do Unii Europejskiej, zna symbole, instytucje i walutę Unii, - rozpoznaje banknoty i monety EURO, - potrafi narysować flagę Unii. Czerwiec Jak się bawią dzieci w krajach Unii Europejskiej? - rozmowa na temat zabaw dzieci w krajach Europy? - informacje na temat parków rozrywki w Europie(Legoland, Disneyland), - gry i zabawy, - krzyżówki, karty pracy, prace plastyczne, - swobodne teksty. - potrafi zgodnie pracować w grupie, - zna wartość przyjaźni z dziećmi z całego świata, - wie , jak bawią się dzieci w innych krajach, - potrafi pisać swobodne teksty.
Literatura Tak dla Polski. Polska w Unii Europejskiej-nasze warunki członkostwa. A. Klimowicz „Unia Europejska krok po kroku”. Z. Barankiewicz „Gry i zabawy w edukacji europejskiej”.
Metody: pokaz, pogadanka, praktycznego działania, dyskusja, praca z książką. drama, opis, gry dydaktyczne, zabawy, debaty.
Pomiar osiągnięć W siatce godzin nie przewidziano czasu na edukację europejską. Zajęcia wprowadzające wiedzę o Unii Europejskiej odbywać się będą raz w miesiącu. Osiągnięcia uczniów oceniane będą poprzez kontrolę ustną i pisemną. Kontrola ustna powinna zakładać sprawdzenie określonych umiejętności, w formie akceptacji ze strony nauczyciela i pochwały w obecności kolegów. Pisemna kontrola odbywa się za pomocą kart pracy, konkursów, testów.
Opracowała: Barbara Zapert-Wachnik
|