Etapy lekcji |
Czynności nauczyciela |
Czynności uczniów |
Cele lekcji |
Osiągnięcia uczniów |
Etap 1.
Powitanie |
Sprawdzenie obecności |
Przywitanie z obecnymi na lekcji nauczycielami |
|
|
Etap 2. Wprowadzenie |
Przedstawienie tematyki bieżących zajęć, podyktowanie tematu |
Jeden z uczniów przypomina w skrócie tematykę poprzedniej lekcji |
Prezentacja zdobytych wiadomości |
|
Etap 3.
Prezentacja dzieł sztuki przewidzianych do analizy |
Zaprezentowanie rzeźb, które będą opisywane (Dyskobol Myrona, Atena Partenos Fidziasza, David Michała Anioła i Eros alato Mitoraja), z wykorzystaniem rzutnika i foliogramów |
Wstępne zapoznanie się z analizowanymi rzeźbami |
Zapoznanie uczniów z niektórymi dziełami najwybitniejszych rzeźbiarzy |
|
Etap 4.
Losowanie rzeźb |
Przeprowadzenie losowania |
Przedstawiciel wybranych (również drogą losową) na poprzedniej lekcji grup losuje rzeźbę, którą jego grupa będzie analizować |
|
|
Etap 5.
Podanie zadań do wykonania |
Polecenie: wynotujcie najważniejsze – waszym zdaniem – cechy rzeźb i przedstawcie je w formie krótkiego opisu. |
- podział pracy w grupie
- wynotowanie cech opisywanych rzeźb z wykorzystaniem poznanych wiadomości |
Umiejętne słuchanie poleceń nauczyciela, wykorzystanie zdobytych informacji, praca w grupie |
Umiejętność aktywnej pracy w grupie, hierarchizacja zdobytych wiadomości, dbałość o estetykę zapisu, przestrzeganie czasu pracy, umiejętność nieprzeszkadzania innym uczniom |
Etap 6.
Zaprezentowanie wyników działań grupowych |
Kontrola wykonanych zadań |
Zawieszenie arkuszy z wypisanymi cechami na tablicy |
Prezentacja i uzasadnienie stanowiska grupy |
Budowanie spójnej wypowiedzi, określenie tematyki opisywanego dzieła |
Etap 7.
Zaznaczenie na arkuszach i zapisanie w zeszytach (w dwóch kolumnach) cech wspólnych i różnych opisywanych rzeźb |
Zaznaczenie w odpowiedni sposób cech wspólnych i różnych analizowanych wytworów sztuki |
Wskazanie odpowiednich cech i ich zapisanie w zeszycie |
Wykorzystanie poznanych wiadomości |
Umiejętność pracy z gotowym tekstem |
Etap 8.
Podsumowanie. |
Ocena pracy uczniów, podanie zadania domowego: Opisz wybraną przez siebie rzeźbę z wykorzystaniem poznanego słownictwa. Jej zdjęcie (ksero) wklej do zeszytu. |
Zapisanie zadania. |
Dobra ocena i pochwała wobec klasy impulsem do dalszej pracy na innych lekcjach |
Umiejętność dokonania rekapitulacji zajęć |