I. Formy i metody realizacji projektu: Cele operacyjne:
1. Wspólnie podróżujemy, mieszkamy i uczymy się samodzielności. 1.1. Działania ucznia § wybierają miejsca w autokarze, § zajmują uzgodnione pokoje, rozpakowują się, § podejmują czynności samoobsługowe, codzienne czynności porządkowe i higieniczne wg ustalonych zasad (dyżury stołówkowe, konkurs czystości) 1.2. Działania nauczyciela § wykonuje czynności organizacyjne, związane z przejazdem, zakwaterowaniem, aklimatyzacją, § ogłasza „Konkurs czystości" § pomaga w odczytywaniu harmonogramów i rozkładów.
2. Uczestniczymy w zajęciach wspierających nasze zdrowie. 2.1. Działania ucznia § analizują rozkłady, harmonogramy, § uczestniczą w spacerach rekreacyjnych, grach zespołowych o charakterze sportowym, zabawach ruchowych, § przemierzają trasy turystyczne, § uczestniczą w spotkaniu z wyczynowym sportowcem, taternikiem, GOPR - owcem. 2.2. Działania nauczyciela § organizuje spacery rekreacyjne, wycieczki turystyczne, itp. § organizuje i zachęca do aktywnego uczestnictwa w spotkaniach z ciekawymi ludźmi.
3. Obserwujemy świat przyrody (roślinność, zwierzęta, ukształtowanie terenu). 3.1. Działania ucznia § przemierzają trasy turystyczne, § obserwują ciekawostki przyrodnicze, § gromadzą informacje podawane przez przewodników dokonują notatek, pomiarów, § odkrywają współzależności wód, klimatu z ukształtowaniem terenu, § gromadzą foldery, przewodniki, mapy turystyczne. 3.2. Działania nauczyciela § zachęca do prowadzenia obserwacji przyrodniczych, klimatycznych związanych z ukształtowaniem terenu. § wyjaśnia i sugeruje sposób gromadzenia informacji, robienia notatek i pomiarów.
4. Docieramy do tajemnic związanych z kulturą i historia regionu. 4.1. Działania ucznia § spotykają się z mieszkańcami gór, rozmawiając o ich życiu, zwyczajach, historii, legendach itp. § poznają stroje ludowe, wyroby rzemieślnicze. § odwiedzają muzea związane z historią i folklorem poznawanego regionu, ciekawymi ludźmi, obiekty sakralne. § gromadzą teksty źródłowe, przedmioty związane z tematem. § dokonują obliczeń w oparciu o czas. 4.2. Działania nauczyciela § umożliwia dzieciom udział w spotkaniach z ciekawymi ludźmi zwiedzanego regionu. § zachęca do zwiedzania obiektów historycznych i sakralnych.
5. Odkrywamy nasze talenty, zdolności i predyspozycje. 5.1. Działania ucznia § malują obrazy związane z oglądanymi miejscami ciekawymi przeżyciami, przygodami, refleksjami itp. § prowadzą segregator tematyczny, uczą się gromadzenia i porządkowania wiedzy wg ustalonego klucza. § uczą się, tworzą, prezentują utwór muzyczny, literacki lub taniec związany tematycznie ze zwiedzaną okolicą. § układają zadania z treścią w oparciu o miary długości i odległości. 5.2. Działania nauczyciela § organizuje warsztat pracy, potrzebne materiały. § proponuje tematykę, wspiera w jej realizacji, kieruje działalnością dzieci.
6. Bawimy się i uczymy razem. 6.1. Działania ucznia § przygotowują ognisko i zabezpieczają teren po zakończonym ognisku, razem śpiewają, i muzykują,, bawią się i tańczą, § tworzą grupy wspólnych zadań tematycznych, § organizują dyskoteki. 6.2. Działania nauczyciela § prowadzi działania koordynujące w przygotowaniu i przebiegu ogniska oraz organizowanych dyskotek § zapobiega i reaguje na ewentualne sytuacje konfliktowe.
7. Prezentujemy zdobyte doświadczenia 7.1. Działania ucznia § po powrocie w utworzonych grupach tematycznych dokonują prezentacji treści wg hasła programowego przed społecznością uczniowską i rodzicami. 7.2. Działania nauczyciela § kieruje przygotowaniem prezentacji. § wspiera ich w przygotowaniach. § organizuje miejsce, czas, warunki do przeprowadzenia prezentacji,
II. Program zajęć: 10 maja – zbiórka uczestników, wyjazd godz. 700, Wrocław – wizyta w ZOO – ok. 2 godzin, Przyjazd do Karpacza – ok. godz. 1700, obiadokolacja, czas na rozpakowanie, spacer po mieście itp. 11 maja – Wycieczka całodniowa z przewodnikiem na Śnieżkę, 12 maja – Wyjazd do czech – zwiedzanie Skalnego Miasta, Po powrocie dyskoteka. 13 maja – Spacer na Łomnicę z przewodnikiem, Zwiedzanie „Świątyni Wang”, spacer po Karpaczu, 14 maja – Wycieczka z przewodnikiem do Szklarskiej Poręby, Przejście szlakiem – Wodospad Kamieńczyka i Szklarki, Pobyt w „Miasteczku Dzikiego Zachodu” 15 maja – Po śniadaniu zdanie pokoi, pobranie suchego prowiantu, wyjazd z Karpacza do Książa – zwiedzanie zamku z przewodnikiem, Wyjazd do Lipia, spotkanie z rodzicami ok. godz. 1900.
Opracowanie i realizacja: mgr Jolanta Grzyb |