Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych Nr
4 w Krakowie jest certyfikowanym Laboratoriom Edukacyjnym ECDL
w którym odbywać się mogą egzaminy na Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych.
W roku szkolnym 2013 zdobyliśmy tytuł "Bezpiecznej Szkoły" oraz szkoła jest członkiem Ogólnopolskiego Klubu "Bezpieczne Szkoły". Gimnazjum nr 32
w ZSOI nr
4 prowadzi wymianę międzynarodową ze szkołami
z Francji i Hiszpanii w ramach europejskiego programu Comenius: "Wielostronne Partnerskie Projekty Szkół". Tytuł projektu: "Pszczoły
i ludzie".
Integracja w Zespole Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych Nr 4
Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów, w tym do 5 uczniów niepełnosprawnych. W takiej klasie jest 2 nauczycieli – nauczyciel przedmiotu i nauczyciel wspomagający. Pierwsze klasy integracyjne w szkole powstały w 1994 roku, tak więc mamy wieloletnie doświadczenia. Dzieci w klasie integracyjnej
realizują taką samą podstawę programową jak w każdej innej klasie. Nie ma różnic w jakości nauczania, ale w sposobie. W nauce stawiamy na współpracę. Dzieci niepełnosprawne realizują taki sam program, jak dzieci pełnosprawne, przy czym jest on dostosowany do ich indywidualnych możliwości psychofizycznych.
Dysponujemy:
-
profesjonalnym sprzętem do BioFeedBack
- salą terapeutyczną
- odpowiednim zapleczem dydaktycznym
Prowadzimy zajęcia:
-
korekcyjno-kompensacyjne
- rewalidacji indywidualnej
- logopedii
- socjoterapii
- resocjalizacji
|
|
Kwalifikacje naszych nauczycieli:
-
pedagogika specjalna, w tym:
oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika, resocjalizacja
-
pedagogika społeczno – opiekuńcza
- pedagogika terapeutyczna
- logopedia
|
Ciągle doskonalimy i podnosimy swoją wiedzę i umiejętności: konferencje poświęcone integracji, warsztaty dla nauczycieli, spotkania z metodykiem, zespoły samokształceniowe.
Klasy integracyjne przynoszą wiele korzyści, zarówno dzieciom niepełnosprawnym, jak i zdrowym. Uczniom
o specjalnych potrzebach edukacyjnych zapewniają przygotowanie do normalnego życia
w społeczeństwie, w którym większość stanowią ludzie pełnosprawni. Nawiązywanie bliskich kontaktów ze zdrowymi rówieśnikami sprzyja pozbywaniu się lęków przed nowym środowiskiem. Dzieci te mają możliwość nauki
w naturalnym środowisku szkolnym
w oparciu o programy dostosowane do dynamiki ich rozwoju, możliwości
i tempa pracy, wspólnie
z innymi uczniami podejmują różne działania, uczą się akceptować swoją inność
i radzić sobie
z trudnościami wynikającymi
z niepełnosprawności, mogą liczyć na pomoc rówieśników, nauczycieli, zwłaszcza na wsparcie ze strony pedagoga specjalnego który pomoże mu
w razie trudności. Ponadto mogą znaleźć kolegów wśród sprawnych rówieśników.
Natomiast dzieci zdrowe
w czasie wspólnej nauki
i zabawy uczą się dostrzegania potrzeb innych, akceptacji
i tolerancji wobec odmiennych zachowań, opiekuńczości
i odpowiedzialności za słabszych. Pomagając swoim kolegom
i koleżankom podnoszą tym samym swoją samoocenę. Dzieci zdrowe zawsze mogą także liczyć na pomoc drugiej pani nauczycielki.