Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II to przyjemne i spokojne miejsce do nauki i zabawy. Zapewniamy wszechstronny rozwój
osobowy uczniów. W naszych działaniach dydaktyczno-wychowawczych rodzice pełnią role wspierającą i współtworzącą. Uczymy szacunku dla wspólnego dobra
ora przygotowujemy do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie poprzez przekazywanie dzieciństwa kulturowego. Kształtujemy postawy patriotyczne
naszych uczniów. W naszej pracy zawracamy szczególną uwagę na rozwijanie tożsamości regionalnej przez co ugruntowujemy tożsamość narodową.
Wizja szkoły
Dydaktyka
W zakresie dydaktyki szkoła powinna postawić przed sobą zadanie osiągnięcia jak najlepszej
jakości kształcenia.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego nakłada na szkoły inny niż dotychczas sposób nauczania - zarówno pod względem treści jak i metod.
Pojawiają się też nowe przedmioty, takie jak: zajęcia artystyczne, techniczne i nauka o bezpieczeństwie.
Wychowanie
Głównym celem wychowawczym jest
stworzenie środowiska,
w którym obowiązują jasne, jednoznaczne, akceptowane przez wszystkich reguły.
Jasność reguł jest podstawą poczucia bezpieczeństwa w każdej społeczności.
Obowiązujące zasady muszą być znane i akceptowane. Muszą istnieć procedury
stojące na staży respektowania reguł przez wszystkich członków społeczności.
Stworzenie równych szans edukacyjnych uczniom rozpoczynającym naukę w gimnazjum, dlatego też podział uczniów na oddziały powinien być dokonany w
taki sposób, by
w każdej klasie znalazła się grupa uczniów bardzo dobrych, średnich i mających trudności w nauce, a także by był równomierny rozkład chłopców
i dziewcząt, a liczebność klas zbliżona.
Projekt gimnazjalny
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej gimnazjaliści, którzy realizują nową podstawę programową, są zobowiązani
do przygotowania, a następnie do zaprezentowania projektu edukacyjnego. Projekt edukacyjny będzie realizowany przez zespół uczniów
pod opieką nauczyciela, a jego temat może dotyczyć wybranych treści przedmiotowych lub wykraczać poza wymagania zawarte w podstawie
programowej. Udział ucznia
w realizacji zespołowego projektu edukacyjnego będzie brany pod uwagę przy ustalaniu oceny zachowania ucznia,
zaś temat projektu zostanie wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum.
Wymiana międzyszkolna
Nasza szkoła prowadzi cyklicznie, począwszy od 2003 roku, międzyszkolną wymianę młodzieży w ramach tzw. międzynarodowej współpracy szkół.
Uczniowie mają przede wszystkim możliwość autentycznej konfrontacji z językiem obcym, dzięki czemu przełamują tzw. barierę
i zahamowania językowe,
usprawniają swoje umiejętności językowe, poznają zwyczaje, kulturę, uczą się tolerancji i
samodzielnego rozwiązywania różnych problemów, a przez to są bardziej zmotywowani do nauki języków obcych.