Podstawowym zadaniem
Zespołu Szkół Specjalnych Nr 5 jest stworzenie każdemu uczniowi optymalnych warunków rozwojowych zgodnie z jego potrzebami, możliwościami
i zainteresowaniami, aby w przyszłości był osobą samodzielną, świadomą swojej wartości, posiadającą szacunek dla innych oraz przestrzegającą obowiązujące
normy społeczne.
Atuty szkoły
-
niepełnosprawność wymaga od nauczycieli i wychowawców najwyższych kwalifikacji, niezbędnych w pracy w szkole specjalnej
- stosujemy metody kompensujące te elementy umysłu, których działanie jest zaburzone
- zapewniamy pomoc psychologa, pedagoga, logopedy, nauczycieli prowadzących terapię zajęciową i gimnastykę korekcyjną
- w szkole istnieją również zespoły edukacyjne, w których dzieci uczą się samodzielności oraz zaradności
- umożliwiamy indywidualny tok nauczania w domu
- bierzemy udział w olimpiadach przedmiotowych i organizujemy je
- brak anonimowości
Szkoła bierze udział w projekcie "Nie tylko podręcznik i tablica" - wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych w kształceniu młodzieży ze szkół różnych szczebli.
Wymagane dokumenty w procesie rekrutacji do Zasadniczej Szkoły Zawodowej:
-
aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalistycznego wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
- świadectwo ukończenia gimnazjum (czerwiec)
- 3 fotografie legitymacyjne
- podanie o przyjęcie do szkoły
- opinia o uczniu z gimnazjum wraz z aktualną opinią psychologiczną
- orzeczenie lekarskie dotyczące kształcenia i nauki zawodu (przeciwwskazania lekarskie)
- karta zdrowia, karta szczepień
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (jeżeli uczeń takie posiada)
Świetlica
Świetlica mieści się w osobnym budynku. Pełni rolę wychowawczą i opiekuńczą wobec uczniów spędzających w niej czas wolny od zajęć lekcyjnych i
czekających na swych opiekunów.
Realizowane zadania:
-
kształtowanie nawyków kulturalnych i kulturowych
- rozwijanie umiejętności dbania o zdrowie, prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo
- poznanie sposobów podnoszenia wyników uczenia się
- wdrażanie do samodzielności i współpracy z grupą
- kształtowanie indywidualności i asertywności
- kształtowanie postaw patriotycznych
- wyrabianie postawy integracji ze środowiskiem
- kształtowanie wrażliwości na problemy środowiska przyrodniczego
W pracy świetlicy wykorzystujemy metody wspierające rozwój, stymulujące, aktywizujące, kompensacyjne, korygujące i usprawniające. Priorytet stanowi
zdobycie wśród uczestników wzajemnego zaufania, a tym samym możliwość współpracy w grupie i z grupą. W tym celu stosujemy różnorodne zabawy, które i integrują zespół. W zajęciach pozalekcyjnych uwzględniamy także edukację regionalną.
Samorząd szkolny
W naszej szkole działa samorząd. W skład Samorządu Szkolnego wchodzą przedstawiciele klas szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły zawodowej.