Szkoła zapewnia uczniom naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem. Poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia. Dochodzenie do rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych treści. Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego. Rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo skutkowych, funkcjonalnych, czasowych
i przestrzennych itd.). Traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie. Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego. Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Umożliwia absolwentom Gimnazjum dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia, działalność w organizacjach wewnątrzszkolnych. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
Szkoła organizuje na życzenie rodziców
naukę religii wyznania rzymsko-katolickiego - uznając prawo do religijnego wychowania dzieci. Życzenie takie wyrażają rodzice w formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym. Może być natomiast zmienione. Nauczanie religii odbywa się w oparciu
o programy zatwierdzone przez właściwe władze Kościoła Katolickiego.
Szkoła spełnia ważną rolę w zakresie podtrzymywania kultury i tradycji regionalnych i etnicznych, poprzez umożliwienie działalności dziecięcych i młodzieżowych zespołów artystycznych.. Do organizowanych uroczystości szkolnych włącza elementy kultury i tradycji regionalnych
i etnicznych. Inspiruje do podtrzymywania miejscowych zwyczajów.
Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez:
- udzielenie wszelkiej pomocy w zakresie przystosowania się dziecka w środowisku społeczności uczniowskiej. Szczególny obowiązek w tym zakresie ciąży na wychowawcy klasy, który stwarza właściwą atmosferę w klasie,
- organizowanie zajęć korekcyjno - wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce oraz innych zajęć wspierających rozwój dzieci z wadami rozwojowymi,
- organizowanie indywidualnego toku nauczania ucznia (po uzyskaniu orzeczenia z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej).