Metoda projektu – jako metoda nauczania polega na realizacji przez uczniów, podzielonych na zespoły zadaniowe, dużych przedsięwzięć o interdyscyplinarnym charakterze. Praca metodą projektu rozwija podejmowanie decyzji, poszukiwanie kompromisów, dyskutowanie, dzielenie się zadaniami i rolami w grupie, dokonywanie samooceny i oceny pracy grupy. Poza tym uczniowie uczą się wykorzystywania i krytyki źródeł, selekcji informacji, ich opracowywania oraz sposobów publicznej prezentacji.
Scenariusz lekcji metodą projektu Temat : „ Z wizytą w krajach Unii Europejskiej „
Cele lekcji : A. Zapamiętanie wiadomości : - uczeń potrafi wymienić państwa należące do Unii Europejskiej, B. Zrozumienie wiadomości : - uczeń potrafi scharakteryzować wybrane państwo Unii Europejskiej ( język, potrawa, taniec, strój, region turystyczny, cechy wyróżniające ten kraj spośród innych ), - uczeń potrafi wskazać wybrane państwo Unii Europejskiej na mapie Europy, C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych : - podział zadań i ról w grupie, - wykorzystanie i krytyka źródeł, - selekcja informacji, D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych : - opracowywanie tematu oraz sposób publicznej prezentacji, - dokonywanie samooceny i oceny pracy grup,
Etapy realizacji zadań metodą projektu : 1. Wyszukiwanie i weryfikacja pomysłów : W związku z projektem wejścia Polski do Unii Europejskiej, w porozumieniu z uczniami II klas gimnazjum jako temat lekcji wybrano kraje UE. 2. Wybór tematu i ustalenie celów projektu : Tematem lekcji jest „ Z wizytą w krajach Unii Europejskiej „ 3. Planowanie pracy : a) metody : metoda projektu, b) przydział zadań : poprzez losowanie każda II klasa gimnazjum wybrała sobie państwo UE c) określenie czasu realizacji : na przygotowanie prezentacji przeznaczono miesiąc 4. Dokumentacja pracy : załączniki
Załączniki: KLASA II A NIEMCY 1. Wstęp ( powitanie w języku niemieckim ) 2. Historia Niemiec. 3. Krótka prezentacja wybranych regionów i miast Niemiec ( Bawaria, Berlin, Monachium ) . 4. Taniec i prezentacja strojów. 5. Potrawa regionalna ( golonka, sałatka ziemniaczana ). 6. Prezentacja albumów : Stare Niemcy, Współczesne Niemcy, Zabytki. 7. Zakończenie ( pożegnanie w języku niemieckim ).
KLASA II B DANIA 1. Wstęp : zapoznanie z wiadomościami dotyczącymi : położenia, ludności, regiony, język. 2. Główne miasta, zabytki, znane osobistości. 3. Tradycje i obyczaje, religia, kultura, literatura, balet – prezentacja tańca i hymnu. 4. Kuchnia narodowa. 5. Zakończenie.
KLASA II C WIELKA BRYTANIA 1. Powitanie. 2. Prezentacja obejmuje strój, zabytki, taniec- walc angielski, język. 3. Kuchnia angielska. 4. Zakończenie.
KLASA II D GRECJA 1. Powitanie. 2. Położenie geograficzne, klimat, ludność, ukształtowanie terenu, język. 3. Grecja w oczach Unii Europejskiej. 4. Kultura i sztuka ( starożytna i nowożytna ). 5. Charakterystyczne cechy. 6. Teatr : opis, prezentacja mitu, pokaz bogów. 7. Taniec – pokaz. 8. Kuchnia grecka : ryba po grecku i sałatka grecka. 9. Turystyka : ważniejsze zabytki, miasta, najczęściej odwiedzane miejsca.
KLASA II E HISZPANIA 1. Powitanie w języku hiszpańskim. 2. Hymn. 3. Prezentacja w formie scenki : położenie, kultura i sztuka, taniec – flamenco, Madryt. 4. Torreador. 5. Literatura. 6. Pożegnanie w języku hiszpańskim
KLASA II F AUSTRIA 1. Powitanie i hymn. 2. Prezentacja: krótka historia państwa, kultura, regiony turystyczne, sztuka, architektura. 3. Taniec- walc wiedeński. 4. Zakończenie.
KLASA II G WŁOCHY 1. Powitanie w języku włoskim. 2. Prezentacja w formie scenki : potrawa, taniec, zabytki architektury, regiony turystyczne. 3. Pożegnanie w języku włoskim.
Monika Borgiasz |