Program wychowawczy wychowawcy uczniów - zawodników klasy IIIC liceum ogólnokształcącegomistrzostwa sportowego w roku szkolnym 2004/2005.
Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego przeznaczone jest dla uczniów uprawiających sport wyczynowo, zrzeszonych w klubach sportowych, a co za tym idzie poświęcających wiele godzin tygodniowo a czasem nawet dziennie na zajęcia treningowe i zawody sportowe. Konsekwencją takiego trybu życia jest znacznie mniejsza ilość czasu, którą uczeń może poświęcić na udział w zajęciach szkolnych i naukę w domu. Szkoła Mistrzostwa Sportowego posiada specjalny regulamin, który pozwala uczniom godzić naukę ze sportem; dla wielu jednak uczniów zadanie to wydaje się być zbyt trudne. Świadczy o tym duża rotacja uczniów, słaba frekwencja i częste problemy z nauką. Zadaniem wychowawcy klasowego w tych specyficznych warunkach jest podjęcie działań w kierunku uświadomienia uczniom przyczyn ich problemów i pomoc w ich rozwiązywaniu. Konieczna jest bieżąca kontrola frekwencji i wyników w nauce, przy ścisłej współpracy z rodzicami, aby uniknąć znalezienia się ucznia w sytuacji, z której wyjściem staje się przeniesienie do szkoły o mniejszych wymaganiach, poprawka czy powtarzanie klasy. Należy zatem podjąć takie działania, aby sytuacje takie ograniczyć do minimum. Kolejnym problemem jest zazwyczaj małe zainteresowanie uczniów sprawami innymi niż sport. Toteż równocześnie z propagowaniem ich osiągnięć sportowych i zachęcaniem do osiągania coraz lepszych wyników, należałoby skierować uwagę uczniów na bieżące sprawy istotne szkoły i klasy, wydarzenia kulturalne, a także zachęcić do czynnego w nich udziału również w ramach godzin wychowawczych.
FORMY REALIZACJI ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH
- Prowadzenie z uczniami zajęć na lekcjach wychowawczych w wymiarze 1 godz. tygodniowo
- Zainteresowanie uczniów szkołą i aktywnym udziałem w jej życiu
- wybór samorządu klasowego i określenie jego roli,
- ustalenie zasad wyznaczania dyżurnych i przypomnienie ich obowiązków,
- dbałość o estetykę i ład miejsca pracy, czyli przydzielonej sali lekcyjnej,
- współredagowanie ze swoimi kolegami gazetki szkolnej,
- bieżące informowanie uczniów o pracy Samorządu Szkolnego,
- zachęcanie uczniów do udziału w pracach Samorządu i przygotowywaniu imprez szkolnych,
pomoc wychowawcy w przygotowaniu imprez szkolnych organizowanie wyjść do kina, teatru, galerii sztuki
- Nadzór nad prowadzeniem gazetki ściennej (na bieżąco)
- omawianie treści i wyznaczanie odpowiedzialnych za realizację na godzinach wychowawczych,
- dekoracja sali w celu podniesienia estetyki otoczenia,
- informacje na temat osiągnięć sportowych uczniów naszej klasy oraz wybitnych osiągnięć sportowych innych uczniów szkoły
- informacje na temat egzaminu maturalnego
- Bieżąca kontrola wyników w nauce, zachowania i frekwencji uczniów
- analiza frekwencji i usprawiedliwianie nieobecności na każdej godzinie wychowawczej,
- wystawianie bieżących ocen z zachowania z uwzględnieniem samooceny uczniów
- omawianie postępów w nauce i możliwości poprawy uzyskiwanych wyników
- informowanie rodziców w przypadku jakichkolwiek niepokojących sytuacji (przedłużająca się nieobecność ucznia, niesystematyczne uczęszczanie do szkoły, większa ilość ocen niedostatecznych, itp.).
- Bieżące informowanie rodziców o postępach w nauce, zachowaniu i frekwencji uczniów
- na zebraniach w terminach podanych na pierwszym zebraniu,
- poprzez dzienniczki uczniów,
- telefoniczne informowanie rodziców przez wychowawcę o zaistniałych problemach,
- Prowadzenie lekcji wychowawczych np. z udziałem zaproszonych osob
- informowanie o zagrożeniach występujących wśród młodzieży,
- umożliwienie rodzicom przedstawienia własnych inicjatyw.
- Realizacja wycieczek przedmiotowych
- pomoc w organizacji wycieczek,
- dbałość o terminowe zbieranie środków finansowych.
- Współpraca z pedagogiem szkolnym
- rozmowy wychowawcy klasy z pedagogiem szkolnym,
- rozmowy uczniów z pedagogiem szkolnym.
- Prowadzenie dokumentacji wychowawcy
- zapisy w dzienniku lekcyjnym,
- prowadzenie arkuszy ocen,
- opracowanie planu wychowawczego wychowawcy klasowego i tematów godzin wychowawczych.
Opracowała: mgr Anetta Ząbek
|