Zajęcia poświęcone są przygotowaniu się uczniów do wycieczki, która odbędzie się po zakończeniu bloku tematycznego,, Las nas zauroczył”w klasie III (podręczniki :Wesoła szkoła”). Uczniowie w trakcie wycieczki będą spacerować po lesie w Rezerwacie ,,Kalinowo” i tam dokonywać obserwacji, następnie obejrzą wystawę ,,Fauna i flora terenów nadnarwiańskich”, na koniec odbędzie się ognisko w Parku przy Muzeum.
Scenariusz zajęć
Autor: Bożena Wykowska Temat zajęć: Przygotowujemy się do wycieczki Czas: 1 godz. lekcyjna Cele ogólne: -Rozwijanie umiejętności organizowania sobie pracy( umiejętność kluczowa - projektowanie) -wdrażanie do pracy grupie( umiejętność kluczowa – współdziałanie ) - wykorzystanie wiedzy w praktyce - kształcenie umiejętności analizy tekstu i wykorzystania podanych wiadomości - rozwijanie aktywności poznawczej - rozbudzenie zainteresowania wycieczką Cele szczegółowe: - dokonuje obliczeń czasu - wskazuje kierunki na mapie - przejawia zaangażowanie w pracy - nadaje wycieczce właściwą wartość poznawczą i ekologiczną - posługuje się słownikiem ortograficznym - czyta ze zrozumieniem teksty i polecenia - tworzy w uzgodnieniu z grupa zasady uczestnictwa w wycieczce Formy pracy: zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana Metody: praca z tekstem, problemowa Pojęcia kluczowe: las, wycieczka Środki dydaktyczne: karty pracy dla każdej grupy, program wycieczki (w załączeniu)
Przebieg zajęć 1.Wprowadzenie Na tablicy są kartoniki z nazwami dźwięków, po rozpoznaniu kolejnych dźwięków odkrywamy kartoniki, które tworzą hasło: WYCIECZKA DO DROZDOWA 2. Zapoznanie się uczniów programem wycieczki wklejonym do przygotowanej książeczki (kilka kartek papieru z bloku technicznego)
Program wycieczki
9.40 Zbiórka przed szkołą 9.45-10.00 Przejazd do Drozdowa 10.00 – 11.35 Spacer po rezerwacie „Kalinowo” z przewodnikiem, dokonywanie obserwacji 11.40 – 12.00 Przejście do Muzeum Przyrody w Drozdowie 12.00 – 13 .00 Obejrzenie wystawy przyrodniczej ( okazy roślin i zwierząt), 13.00 – 14.00 Ognisko na terenie parku przy Muzeum około godz.14.15 – Powrót do Łomży
Rezerwat „ Kalinowo” to las położony między wsiami Kalinowo i Drozdowo, wchodzący w skład Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi. Na jego terenie rośliny i zwierzęta znajdują się pod ochroną. W lesie wyznaczone są specjalne szlaki dla turystów. Warstwę drzew stanowią: grab, dąb szypułkowy, lipa, brzoza, klon zwyczajny. Bogactwo runa leśnego widać szczególnie wiosną, gdy kwitną zawilce , przylaszczki, konwalie. W rezerwacie można spotkać wiewiórkę, kunę, nornice, różne gatunki ptaków i płazów. Ukształtowanie terenu jest pagórkowate.
3. Przygotowanie kolejnych stron książeczki do obserwacji w lesie. -wpisanie nazw drzew, z których warto zebrać liście( z podanego tekstu) - uzupełnienie książeczki działami : kolory lasu , zapach ,dźwięki - nazwy okazów zwierząt obejrzanych w Muzeum w Drozdowie
4. Praca w grupach- zróżnicowana
Grupa I
1. Wyszukajcie w słowniku nazwy dwóch zwierząt roślinożernych- oznaczyć stronę 2. Gdzie będziemy się znajdować w środę o godz.12.35 3. Wypiszcie co wziąć do plecaka na wycieczkę( pamiętając, że nie może on być zbyt ciężki, bo będziecie go nosić) 4. Zaproponujcie 3 reguły zachowania się w lesie, w czasie spaceru z przewodnikiem
Grupa II
1.W słowniku znajdźcie nazwy dwóch zwierząt mięsożernych, oznaczcie stronę. 2.Zaproponujcie trzy reguły zachowania się w czasie jazdy autobusem. 3.Obliczcie czas trwania wycieczki 4.Ułóżcie kilka pytań do przewodnika , który będzie oprowadzał nas po lesie
Grupa III
1 W słowniku wyszukajcie nazwy dwóch zwierząt wszystkożernych, oznaczcie strony 2. Ułóżcie 3 reguły zachowania się w Muzeum 3. Podajcie, który z punktów wycieczki, będzie trwał najdłużej i dlaczego? 4. Na podstawie mapy podajcie w jakim kierunku od Kalinowa leży góra Królowej Bony
Grupa IV
1 W słowniku wyszukajcie nazwy dwóch ptaków leśnych, oznaczcie strony 2. Ułóżcie 3 reguły zachowania się przy ognisku 3. Wypiszcie w jakim kierunku od Łomży znajduje się Rezerwat „Kalinowo” 4. Na podstawie tekstu Rezerwat „Kalinowo” określcie jaki jest to typ lasu
Grupa V
1.Wyszukajcie w słowniku wyrazów: zbiórka, muzeum, oznaczcie strony 2.Ułóżcie 2 reguły zachowania się w czasie marszu szosą. 3.Obliczcie ile zapłacimy za bilety do Muzeum łącznie z opłatą za oprowadzającego 4.Ułóżcie kilka pytań do pracownika muzeum, w związku z wystawą okazów roślin i zwierząt
Grupa VI
1. W słowniku wyszukajcie nazwy dwóch płazów, oznaczcie strony 2. Jakimi zmysłami i w jakich sytuacjach będziemy poznawać las. 3. Wypiszcie, co powinniście zabrać ze sobą do plecaka. 4. Jak zachować się gdy wiemy, że dana roślina lub zwierzę jest pod ochroną.
Każda grupa otrzymuje do wklejenia zadanie związane z mierzeniem grubości pnia: lipy, dębu, grabu, brzozy. Prezentacje Grup Wyjaśnianie ewentualnych wątpliwości uczniów dotyczących przebiegu wycieczki.
Komentarz:
Po odbyciu wycieczki uczniowie będą prezentować swoje książeczki, ułożą podziękowania dla lasu, podziękowania dla pracownika ŁPKDN oraz sprawozdanie do kroniki (samodzielnie). W piątek będzie sprawdzian z kompetencji czytania i sprawdzający wiedzę przyrodniczą.
|