Impulsem do opracowania niniejszego programu było objęcie przez nas funkcji opiekunów samorządu uczniowskiego w starszych klasach. Stanęłyśmy przed trudnym zadaniem zorganizowania pracy samorządu tak, by przynosiła ona korzyści uczniom, szkole i środowisku. Po rocznej praktyce podjęłyśmy się ewaluacji programu, zróżnicowałyśmy go pod względem zainteresowań uczniów i ich potrzeb oraz opracowałyśmy szczegółowe scenariusze spotkań zarządu.
OPRACOWAŁY: mgr Krystyna Henne, mgr Janina Zielonka WSTĘP Samorządność to polskojęzyczna wersja słowa demokracja, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza wolę ludu. Dlatego też pod tym pojęciem rozumiemy samodzielne, suwerenne rządzenie się grupy, społeczności dla osiągnięcia wspólnego dobra z poszanowaniem woli mniejszości ze zdolnością do kompromisu. Samorządność grupy pobudza jej członków do identyfikowania się z celami i zadaniami grupy oraz uznawania ich za własne. W dążeniu do realizacji zadań grupy istotną rolę odgrywa własna inicjatywa, własne poczynania z poczuciem własnej za nie odpowiedzialności. Praca w szkolnym samorządzie uczy odpowiedzialności oraz przygotowuje do działania w imię dobra innych, dobra społecznego. Członkami samorządu są wszyscy uczniowie z tytułu uczęszczania do szkoły. Członkowie samorządu wybierają spośród siebie organy przedstawicielskie - zarządy samorządów. Aby ułatwić i usystematyzować pracę Samorządu Uczniowskiego w następnych latach, postanowiłyśmy opracować ten program. Zostały w nim zebrane szczegółowe zasady funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej nr 34 w Rybniku. Niniejszy program może być realizowany w szkołach podstawowych w Samorządach Uczniowskich klas IV -VI. Na podstawie rocznej praktyki pracy z Samorządem Uczniowskim zdecydowałyśmy, że nasz program będzie zróżnicowany (niekoniecznie jednakowy dla wszystkich uczniów działających w samorządzie). Umożliwi to respektowanie zainteresowań uczniów, pogłębienie wybranych przez nich zagadnień. W związku z tym w programie przewidujemy podział Samorządu na 5 sekcji:
- sekcja organizacyjno - informacyjna
- sekcja porządkowa
- sekcja kulturalna
- sekcja gazetkowa
- sekcja bezpieczna przerwa
Każda sekcja odpowiada za przydzielone jej zadania. Do zadań samorządu należy:
- współorganizowanie życia kulturalnego szkoły,
- redagowanie szkolnej gazetki,
- organizowanie dyskotek szkolnych,
- organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,
- zachęcenie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy i reprezentowanie dobrego imienia szkoły,
- prowadzenie działalności informacyjnej z wykorzystaniem komputera oraz tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.
- organizowanie dnia praw i obowiązków ucznia,
- monitorowanie znajomości praw i obowiązków ucznia,
- reprezentowanie interesów ucznia w razie potrzeby i na jego prośbę,
- pomoc uczniom w nauce,
- organizowanie dyżurów uczniowskich na stołówce szkolnej oraz w szatni przy stołówce, podczas przerw obiadowych.
Oprócz części rozszerzającej, program przewiduje część podstawową - ujmującą wspólne działania dla wszystkich członków samorządu czego przejawem będą cotygodniowe spotkania zarządu samorządów klasowych. Na tych zebraniach będą planowane i wyznaczane zadania dla poszczególnych sekcji na najbliższy okres, a także odbędą się podsumowania już wykonanych działań. Każda sekcja omawia pozytywne jak i negatywne strony swoich przedsięwzięć, dzieli się wnioskami, które mają służyć jako baza materiałów do pracy dla przyszłych samorządów. Takie konstruktywne działania mają na celu ciągłe wzbogacanie i ulepszanie pracy samorządu, a jego członków uczą wnioskowania, ponoszenia współodpowiedzialności za swoje decyzje. W programie tym, będą realizowane wybrane cele i zadania szkoły wynikające z Podstawy Programowej nauczania w szkole podstawowej. CELE OGÓLNE
- Organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły.
- Kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
- Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich.
- Kształtowanie umiejętności projektowania i organizowania imprez szkolnych.
- Wdrażanie podstawowych zasad wychowania.
- Kształtowanie właściwych postaw patriotycznych.
- Poznawanie tradycji regionalnych.
- Rozwój zainteresowań.
- Osobiste angażowanie się w zwalczanie zła.
- Organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy.
- Przygotowanie uczniów do udziału w demokratycznych wyborach swoich przedstawicieli na terenie szkoły, dzielnicy, miasta, kraju.
- Zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności.
- Rozwijanie uzdolnień plastycznych i technicznych.
Program "Samorządność Uczniowska" poprawia jakość pracy placówki w wielu aspektach:
- porządkuje zadania organizowania życia szkolnego,
- zajęć pozalekcyjnych i czasu wolnego,
- opracowania statutu szkolnego,
- profilaktyki zdrowia, bezpieczeństwa, zabawy i sportu,
- współtworzy katalog praw i obowiązków ucznia,
- zaznajamia się z przepisami dotyczącymi praw człowieka i obywatela,
- nawiązuje i buduje kontakty ze społecznością lokalną ( osiedle, Rada Dzielnicy, przedszkola, parafia, ZHP)
CELE OPERACYJNE Uczeń:
- Poznaje strukturę i zadania samorządu.
- Przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich.
- Uczy się postaw patriotycznych.
- Angażuje się w zwalczanie zła, włącza się do opieki nad młodszymi kolegami.
- Dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole.
- Potrafi korzystać ze swoich praw i przywilejów.
- Wymienia i wyjaśnia prawa i obowiązki ucznia.
- Potrafi zebrać i przygotować materiały do gazetki, dba o estetyczny wygląd gazetki.
- Rozwija cechę przedsiębiorczości.
- Potrafi zorganizować loterię, przygotować i rozprowadzić losy.
- Organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy, wyczula się na potrzeby innych.
- Poznaje tradycje regionalne związane ze świętami, kultywuje przekazywanie tradycji.
- Potrafi współorganizować dyskoteki szkolne, kulturalnie bawić się w grupie, współdecydować o doborze zabaw.
- Potrafi dokonać samooceny.
- Zna poczucie odpowiedzialności.
- Potrafi dostarczać radosne przeżycia emocjonalne i estetyczne.
- Potrafi pracować w grupie.
- Tworzy pozytywne relacje między rówieśnikami.
- Wzmacnia więzi koleżeńskie.
- Rozwija uzdolnienia plastyczne i techniczne.
METODY: Poglądowe, Słowne, Aktywne:
- burza mózgów
- metaplan
- projektowanie dokumentów
- praca w grupach
- opowiadanie
- pogadanka
- doświadczenia, eksperymenty
- obserwacja
- ankiety, sondaże
FORMY REALIZACJI
- Praca indywidualna
- Praca grupowa
- Praca zbiorowa
Dobór metod i form stosowanych podczas zajęć uwzględniania zasadę integracji, aktywnych poszukiwań, indywidualizacji, przez co daje uczniowi możliwość wyboru, uwzględnia zainteresowania i uzdolnienia ucznia. Preferujemy zasadę wszechstronnej aktywności: poznawczej, emocjonalno - motywacyjnej i działaniowej w rozmaitych formach działalności dzieci. PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Lp |
RODZAJ DZIAŁANIA |
FORMA PRACY |
UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA |
TERMIN |
1. |
Wybory do samorządu uczniowskiego |
Przeprowadzenie wyborów w poszczególnych klasach
Wybór Rady Samorządu Uczniowskiego spośród przedstawicieli samorządów klasowych
ogłoszenie wyników na forum szkoły |
Przygotowanie uczniów do demokratycznych wyborów,
- stosuje zasady demokracji podczas wyborów,
- uczy się postaw patriotycznych,
- zapoznaje się z tłem historycznym demokracji,
- poznaje strukturę i zadania samorządu,
- przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich,
|
IX |
2. |
Powołanie do życia sekcji "Bezpieczna przerwa" |
Pomoc nauczycielom na przerwach |
- osobiście angażuje się w zwalczanie zła,,
- wdraża się nawyk samokontroli,
- czynnie pomaga w regulowaniu dyscypliny w szkole,
- włącza się do opieki nad młodszymi kolegami i koleżankami,
|
IX - VI |
3. |
Dzień Chłopca |
Dyskoteka szkolna
Złożenie życzeń i poczęstunek dla wszystkich chłopców Wybory najsympatyczniejszego kolegi |
- potrafi zaistnieć w danej sytuacji,
- uczy się współpracować z innymi,
- wykorzystuje i doskonali swoje mocne strony,
- potrafi wydobyć swoje uczucia i wartości osobiste,
|
IX |
4. |
Akcja numerek niepytany |
Losowanie numerka i wywieszenie go na tablicy S.U |
- potrafi korzystać ze swoich praw i przywilejów,
- uczestniczy w organizowaniu społeczności uczniowskiej,
- uczy się prowadzenia działalności informacyjnej z wykorzystaniem tablicy informacyjnej samorządu uczniowskiego,
- pomaga w planowaniu życia i pracy szkoły,
|
cały rok |
5. |
Kontrola obuwia zmiennego |
Cotygodniowe, wyrywkowe sprawdzanie obuwia zmiennego w kl. 4-6 |
- dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole,
- wdraża się do nawyku samokontroli,
- pomaga w zarządzaniu i organizowaniu życia i pracy szkoły,
- uczy się sumienności w wykonywaniu obowiązków szkolnych,
- stosuje zasady higieny,
|
cały rok |
6. |
Dzień Edukacji Narodowej |
Przekazanie życzeń dla nauczycieli i pracowników obsługi |
- potrafi przygotować odpowiednie materiały, dekoracje do uroczystości,
- współuczestniczy w organizowaniu uroczystości szkolnej,
- dostrzega potrzebę docenienia pracy nauczyciela,
- uczy się współpracować z innymi,
- dba o estetyczny wygląd gazetki,
- rozwija w sobie uczucia wdzięczności,
|
X |
7. |
Dzień praw i obowiązków ucznia |
Tworzenie katalogu praw i obowiązków ucznia
Konkurs "Moje prawa- prawa innych" |
- zapoznaje się z prawami i obowiązkami ucznia,
- wymienia i wyjaśnia prawa i obowiązki,
- przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich,
- współdecyduje o wszystkich sprawach nie związanych z działalnością dydaktyczną,
- aktywnie uczy się współpracować z uczniami i nauczycielami,
|
XI |
8. |
Andrzejki |
Szkolna dyskoteka andrzejkowa,
Gazetka prezentująca wróżby andrzejkowe |
- angażuje się w przygotowania i współdecydowanie o doborze zabaw,
- potrafi zebrać i przygotować materiały do gazetki andrzejkowej,
- uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
- potrafi współuczestniczyć we wspólnej zabawie
|
XI |
9. |
Spotkanie ze św. Mikołajem |
Odwiedziny św. Mikołaja w klasach, |
- potrafi pielęgnować tradycje,
- pomaga w organizowaniu życia szkoły,
- potrafi się bawić i obdarowywać innych,
- dba o kolegów w trudnej sytuacji życiowej,
- uczy się wrażliwości na potrzeby innych ,
|
XII |
10 |
Loteria mikołajkowa |
Zorganizowanie loterii fantowej |
- organizuje loterię,
- potrafi przygotować i rozprowadzać losy,
- rozwija cechy przedsiębiorczości,
- kształtuje poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie,
- aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkoły,
|
XII |
11 |
Świąteczna akcja charytatywna |
Zbiórka słodyczy dla dzieci z ubogich rodzin( ochronka, rodzina zastępcza) |
- dostrzega potrzeby innych,
- organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
- rozwija cechy przedsiębiorczości,
- stara się być dobrym organizatorem,
- angażuje się w działania w imię dobra innych, dobra społecznego,
|
XII |
12 |
Zwyczaje bożonarodzeniowe |
Gazetka tematyczna
Konkurs na stroik świąteczny |
- poznaje tradycje regionalne związane ze świętami,
- kultywuje przekazywanie tradycji,
- umie wykazać się pomysłowością,
- dzieli się z kolegami zwyczajami świątecznymi ze swojego domu rodzinnego
- dba o estetykę gazetki,
|
XII |
13 |
Karnawałowy bal przebierańców |
Szkolna dyskoteka w strojach karnawałowych
Konkurs na najciekawszy strój
zabawy integracyjne, nagrody |
- potrafi współuczestniczyć we wspólnej zabawie,
- potrafi przezwyciężyć lęk, nieśmiałość,
- umie wykazać się fantazją i pomysłowością,
- uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
|
I |
14 |
Walentynki |
Poczta walentynkowa, zbieranie i rozdawanie kartek z dedykacjami,
Gazetka tematyczna,
Dyskoteka walentynkowa |
- wdrażanie zasad dobrego wychowania,
- rozpowszechnianie miłego zwyczaju okazywania sympatii,
- wyczulenie na takt i kulturę w pisaniu życzeń,
- potrafi zebrać i przygotować materiały do gazetki,
- dba o estetyczny wygląd gazetki,
|
II |
15 |
Dzień Kobiet |
Złożenie życzeń wszystkim dziewczynom i Paniom naszej szkoły Poczęstunek cukierkami wszystkich dziewczyn oraz wybór na najsympatyczniejszą koleżankę
gazetka tematyczna |
- poznaje tradycje,
- kształtuje właściwą postawę społeczną i doskonali swoją mocną stronę,
- potrafi zebrać i przygotować materiały do gazetki okolicznościowej,
- uczy się szacunku dla kobiet,
|
III |
16 |
Wielkanocna akcja charytatywna |
Zbiórka słodyczy i zabawek dla ubogich rodzin oraz Caritasu |
- wyczula się na potrzeby innych,
- organizuje akcję na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
- rozwija cechy przedsiębiorczości,
- kształtuje postawę odpowiedzialności i służenia społeczności,
|
IV |
17 |
Kiermasz wielkanocny |
Wystawa i sprzedaż kartek świątecznych wykonanych na kółkach zainteresowań,
Gazetka tematyczna |
- rozwija cechy przedsiębiorczości,
- poznaje pożytecznie spędzać czas wolny,,
- dba o kultywowanie tradycji, dba o estetykę i pomysłowość gazetki,
|
III - IV |
18 |
Witaj wiosno |
Szkolna dyskoteka wiosenna |
- potrafi kulturalnie bawić się w grupie,
- potrafi współorganizować dyskoteki szkolne,
- uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
- współdecyduje o doborze zabaw,
|
IV |
19 |
Festyn z okazji "Dnia Dziecka" |
Zorganizowanie i obsługa kawiarenki,
Zakup nagród za najsmaczniejsze ciasto, |
- umie współdziałać na rzecz szkoły,
- rozwija cechy przedsiębiorczości,
- wyrabia umiejętność współdziałania w zespołach uczniowskich,
- uczy się współorganizować życie kulturalne szkoły,
- kształtuje swą osobowość do samodzielnej twórczej pracy,
- doznaje nastrojów satysfakcji ze współdziałania i współpracy,
|
VI |
20 |
Kiermasz podręcznik ów używanych |
Pomoc przy kiermaszu,
Sprzątanie po |
- rozwija cechy przedsiębiorczości,
- organizuje samopomoc, kształtuje cechy samodzielności, zaradności,
- stara się być dobrym organizatorem,
- angażuje się w zdyscyplinowane działania w imię dobra innych, dobra społecznego,
|
VI |
21 |
Komers VI klas |
Pomoc przy dekoracji i zorganizowaniu dyskoteki |
- uczestniczy w organizowaniu szkolnej imprezy,
- potrafi przygotować i współdecydować o doborze zabaw,
- rozwija wyobraźnię w pomysłowości nad wystrojem sali,
- umie zadbać o nastrój i atmosferę zabawy,
- potrafi kulturalnie bawić się w gronie rówieśników i nauczycieli,
|
VI |
22 |
Konkurs na najlepszą klasę pod względem zachowania |
Pilotowanie wyników nauczania i zachowania |
- organizuje społeczność uczniowską do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych obowiązków zawartych w Kodeksie Ucznia,
- tworzy pomoc koleżeńską uczniom napotykającym na trudności w nauce w środowisku rówieśniczym i rodzinnym
|
cały rok |
23 |
Konkurs na najładniejszą salę lekcyjną |
Sprawdzanie estetyki, wystroju, aktualnych gazetek tematycznych |
- dba o swoją klasę, sprzęt i urządzenia szkolne,
- organizuje prace na rzecz klasy, stara się o jej estetyczny wygląd,
- umie współdziałać na rzecz szkoły,
- systematycznie zbiera materiały i na bieżąco uaktualnia gazetkę klasową,
|
cały rok |
24 |
Angażowanie się w konkursy i akcje ogólnopolskie |
Sprzątanie świata
Góra grosza
Surowce wtórne: puszki, baterie, tonery, butelki plastikowe |
osobiście angażuje się w działania w imię dobra innych i dobra społecznego,
- uczy się współpracować z innymi,
- uczy się wrażliwości na potrzeby innych,
- rozwija w sobie i wśród rówieśników świadomość ekologiczną,
- kształtuje właściwą postawę społeczną - odpowiedzialność za swoje środowisko,
- dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę własnego otoczenia,
|
cały rok |
25 |
Podsumowanie całorocznej pracy szkolnej |
Gazetka samorządu uczniowskiego |
- przygotowuje się do samooceny swojej pracy jak i pracy kolegów,
- z odpowiedzialnością przyjmuje informacje na temat swojej pracy (pochwały i uwagi),
- uczy się wyciągać wnioski na przyszłość,
|
VI | EWALUACJA Przy opracowaniu programu nie założono występowania ocen. Ewaluacja odbywa się poprzez aktywne uczestnictwo uczniów na zajęciach i udział w akcjach charytatywnych oraz ogólnopolskich, organizowanych na terenie naszego miasta przez nauczycieli lub inne organizacje. Poza tym zostaną przeprowadzone ankiety wśród działaczy Samorządu Uczniowskiego oraz całej społeczności uczniowskiej klas IV -VI. OCZEKIWANE EFEKTY Efektem ma być współpraca młodzieży naszej szkoły ze sobą, rodzicami, nauczycielami, dyrekcją, oraz pracownikami administracji i obsługi. Nauka demokracji, dobra zabawa, która przynosi korzyści społeczności uczniowskiej i społeczności lokalnej. ANKIETA PODSUMOWUJĄCA DZIAŁALNOŚĆ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO (dla uczniów - działaczy samorządu uczniowskiego) 1. Czy jesteś zadowolony(na) ze swojej pracy w Samorządzie? a) tak b) nie Uzasadnij swoją odpowiedź! 2. Na jaką ocenę w skali od 1 - 6 się oceniasz? 3. Czy działania Samorządu zaplanowane na ten rok szkolny zostały osiągnięte? ( Jeżeli nie, to które?) 4. Które działania Samorządu najbardziej Ci się podobały? 5. Co byś zmienił lub poprawił w przyszłym roku (semestrze)? ANKIETA OCENIAJĄCA PRACĘ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO (dla uczniów szkoły) 1. Jak oceniasz pracę samorządu uczniowskiego w skali od 1 - 6? 2. Które działania podobały Ci się najbardziej? 3. Jakich zmian oczekujesz w następnym semestrze? 4. Czy włożyłeś swój wkład pracy w działalność Samorządu? ( np. materiały do gazetek, pomoc przy organizacji dyskoteki, udział w różnych akcjach, konkursach itp.) ZAŁĄCZNIK nr 1 ( do scenariusza nr11 i 16 ) CZERWONY KAPTUREK Bajka, nie bajka skrzata zdumiewajka o dziewczynce, którą Czerwonym Kapturkiem zwali. Jej ukochana Babcia , mieszkała w lesie, co go dzielny myśliwy patrolował z uwagi na groźnego wilka . Pewnego dnia babcia zachorowała i mama Czerwonego Kapturka wysłała Czerwonego Kapturka do Babci . Babci Czerwonego Kapturka z koszem smakołyków i lekarstw. Czerwony Kapturek idąc do Babci , wcale nie obawiał się straszliwego wilka , bo wiedział, że pan myśliwy strzeże lasu i w razie potrzeby uratuje Czerwonego Kapturka przed wilkiem . Gdy Czerwony Kapturek spotkał po drodze wilka okazał się wcale nie groźny, zapytał bowiem Czerwonego Kapturka tylko o drogę do Babci . Życzliwy Czerwony Kapturek dokładnie wytłumaczył wilkowi gdzie mieszka jego ukochana Babcia , ciesząc się, że nie musiał wzywać myśliwego . Gdy Czerwony Kapturek sam dotarł do chatki Babci okazało się, że wpadł w pułapkę wilka. Wilk bowiem połknął Babcię, razem z Kapturkiem i rannym kapciem. Tymczasem dzielny myśliwy , będąc w pobliżu życzliwej mu Babci, Babci Czerwonego Kapturka postanowił ją odwiedzić. Po wejściu do chatki Babci myśliwy szybko, zorientował się w niecnych czynach wilka , wiedząc jak wilka duma rozpiera, myśliwy wyjął zza cholewy kordelas i do wilka strzela. Wilk pada. Babcia z Kapturkiem uratowana czule dziękuje myśliwemu . A morał bajki jest taki. Nie ufaj w lesie nieznajomemu. BIBLIOGRAFIA
- Brudnik E.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003.
- Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2003.
- Dudzikowa M.: Wychowanie przez aktywne uczestnictwo, Warszawa 1985.
- Ingarden R.: Ksiazeczka o człowieku, Kraków 1987.
- Kamieński A.: Samorząd młodzieży jako metoda wychowawcza, Warszawa 1973.
- Nalaskowski A.: Szkoła twórcza, Toruń 1990.
- Okoń W.: Słownik pedagogiczny, Warszawa 1984.
- Półturzycki J.: Nie tylko szkoła, Warszawa 1987.
- Sowisło M.: Funkcje Samorządu Uczniowskiego - założenia i rzeczywistość, Kraków 1996.
ARTYKUŁY
- Dudzik B.; Samorząd w szkole, " Nowa Szkoła" 1992, nr 4
- Kantowicz E.: Samorządność uczniowska a prawa ucznia, " Edukacja i Dialog" 1995, nr 1
- Kilijanek J.: Sylwetka członka samorządu uczniowskiego, "Oświata i wychowanie" 1978, nr4, wersja B
- Kowalewski F.: O samorządności uczniowskiej, "Życie szkoły"1983, nr 8
- Krauze W.: Rola i miejsce samorządu uczniowskiego w świetle głównych kierunków zadań pracy wychowawczej, "Oświata i Wychowanie" 1983, nr5, wersja A
- Makuć D.: Samorząd uczniowski - jaki jest i kto go zmieni "Nowa Szkoła"1992, nr 4
- Radziewicz J.: Czym był i czym jest samorząd uczniowski "Oświata i Wychowanie" 1988, nr 14, wersja A
- Radziewicz J.: Samorząd uczniowski w szkole podstawowej, "Problemy opiekuńczo - Wychowawcze" 1990, nr 4
- Smołalski A.: Koncepcja szkoły usamorządowionej, "Nauczyciel i Wychowanie" 1981, nr 4-5
- Smołalski A.: Komentarz do koncepcji szkoły usamorządowionej, "Nauczyciel i Wychowanie" 1992, nr 4-5
SCENARIUSZE ZAJĘĆ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 1.WYBORY DO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO Cele ogólne:
- organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły,
- przygotowanie uczniów do demokratycznych wyborów swoich przedstawicieli na terenie szkoły, dzielnicy, miasta i kraju,
Cele operacyjne: uczeń:
- poznaje strukturę i zadania samorządu,
- stosuje zasady demokracji podczas wyborów,
- uczy się postaw patriotycznych,
- przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich,
Przebieg zajęć
- Powitanie
- Wzajemne przedstawienie się ( Dzieci siadają w kręgu. Każdy przedstawia się imieniem i mówi o sobie dwa zdania.)
- Zabawa - Pozwólcie, że wam przedstawię...
Grupa dzieli się na pary. Jedna osoba opowiada drugiej o sobie przez trzy minuty, później następuje zmiana. Na zakończenie przed całą grupą, każdy przedstawia swojego partnera zgodnie z tym, co przed chwilą od niego usłyszał.
- Prowadzący przedstawiają cele i zadania samorządu oraz jego strukturę.
- Na podstawie uzyskanych informacji opiekunowie przydzielają uczniów do poszczególnych sekcji, w których każda grupa wybiera swojego przewodniczącego.
- Opiekunowie wraz z przewodniczącymi sekcji ustalają plan pracy na cały rok.
2. POWOŁANIE DO ŻYCIA SEKCJI "BEZPIECZNA PRZERWA" Cele ogólne:
- kształtowanie postaw zapewniających bezpieczeństwo w szkole,
- osobiste angażowanie się w zwalczanie zła,
Cele operacyjne: uczeń:
- czynnie pomaga w regulowaniu dyscypliny w szkole,
- wdraża się do nawyku samokontroli,
- włącza się do opieki nad młodszymi kolegami i koleżankami,
Przebieg zajęć:
- Powitanie
- Zasadność powołania sekcji "Bezpieczna przerwa" - metoda Metaplanu
Nauczyciel przygotowuje na tablicy tabelkę, do której uczniowie będą wpisywali odpowiedzi na poszczególne pytania związane z bezpieczną przerwą.
Temat: Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?
Wnioski:
- Analiza wniosków.
- Uzgodnienie metod pracy:
- upomnienie ucznia, który zawinił,
- zgłoszenie do nauczyciela dyżurującego,
- poinformowanie opiekuna samorządu lub wychowawcy,
- Wybór elementów rozpoznawczych dla członków tej sekcji( identyfikatory, żółte czapeczki)
- Przydział obowiązków w sekcji.
- Wyjaśnianie wątpliwości i pytań uczniów.
- Zabawa na zakończenie - rzucanie piłką do koleżanki lub kolegi i powiedzenie mu miłego słowa.
3.DZIEŃ CHŁOPCA Cele ogólne:
- rozwijanie zdolności organizowania imprez szkolnych,
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich,
- wzmacnianie swojego poczucia wartości wynikającego z przynależności do płci męskiej.
Cele operacyjne: uczeń:
- uczy się współpracować z innymi,
- wykorzystuje i wzmacnia swoje mocne strony,
- potrafi ujawnić swoje uczucia i wartości osobiste,
- docenia swoją wartość osobistą i własne umiejętności,
Przebieg zajęć:
- Powitanie
- Omówienie świętowania Dnia Chłopca:
- złożenie życzeń,
- poczęstunek dla wszystkich chłopców małych i dużych ( czekolady, cukierki)
- Zaplanowanie wyborów najsympatyczniejszego kolegi.
Każda uczennica wpisuje na kartkę swojego kandydata. Wszystkie kartki zawieszone zostają na kolorowym arkuszu papieru. Chłopak, którego imię powtarza się najczęściej wygrywa.
- Przygotowanie dyskoteki:
- wystrój sali,
- organizacja sklepiku,
- przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
- ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
- przedstawienie najsympatyczniejszego chłopaka,
- ustalenie sposobu przyjmowania dedykacji,
- wspólne tańce i zabawy( skecze, dowcipy, indywidualne tańce)
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
4. AKCJA " NUMEREK NIEPYTANY" Cel ogólny:
- potrafi korzystać ze swoich praw i przywilejów
Cele operacyjne: uczeń:
- uczestniczy w organizowaniu społeczności uczniowskiej,
- prowadzi działalność informacyjną z wykorzystaniem tablicy informacyjnej samorządu uczniowskiego,
- pomaga w planowaniu życia i pracy szkoły,
Przebieg zajęć:
- Powitanie
- Omówienie zasad tej akcji.
Są przygotowane dwie koperty: w jednej znajdują się numerki od 1-31 (bo tylu jest maksymalnie uczniów w klasie.)Z tej koperty losowany jest codziennie jeden numerek i zawieszany na tablicy informacyjnej. W następnym dniu numerek z poprzedniego dnia jest odkładany do drugiej koperty i losowany nowy. Po wyczerpaniu wszystkich numerków rozpoczyna się losowanie od początku.
- Ustalenie na poszczególne dni miesiąca dyżurnych odpowiedzialnych za wylosowanie i zmianę "numerka niepytanego".
- Wspólna analiza i wyłapywanie błędów.
5. KONTROLA OBUWIA ZMIENNEGO Cel ogólny:
- kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
Cele operacyjne: uczeń:
- dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole,
- wdraża się do nawyku samokontroli,
- pomaga w zarządzaniu i organizowaniu życia i pracy szkoły,
- uczy się sumienności w wykonywaniu obowiązków szkolnych,
- stosuje zasady higieny,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca - Bum 7
Uczestnicy siedzą w kręgu. Po kolei wymieniają liczby. Osoba na którą wypadnie cyfra 7, liczba z siódemką ( 17,27,37...)lub liczba podzielna przez 7, mówi, zamiast tej liczby "Bum". Kto się pomyli, wykonuje zadanie zaproponowane przez grupę.
- Omówienie zasad kontroli obuwia zmiennego.
- Ustalenie dyżurnych odpowiedzialnych za przebieg kontroli w poszczególnych tygodniach.
- Przygotowanie karty kontroli obuwia zmiennego.
5 a. KONTROLA OBUWIA ZMIENNEGO (podsumowanie semestru) Cel ogólny:
- kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
Cele operacyjne: uczeń:
- dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole,
- wdraża się do nawyku samokontroli,
- pomaga w zarządzaniu i organizowaniu życia i pracy szkoły,
- uczy się sumienności w wykonywaniu obowiązków szkolnych,
- stosuje zasady higieny,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Przypomnienie zasad kontroli obuwia zmiennego.
- Przedstawienie sprawozdania przez osoby odpowiedzialne za kontrolę obuwia zmiennego.
- Omówienie comiesięcznych wyników.
- Wnioski dotyczące przestrzegania zapisu regulaminu szkoły odnoszącego się do obowiązku korzystania z obuwia zmiennego na terenie szkoły.
6. DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ Cele ogólne:
- organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły,
- organizowanie imprez szkolnych,
Cele operacyjne: uczeń:
- przygotowuje odpowiednie materiały, dekoracje do uroczystości,
- współuczestniczy w organizowaniu uroczystości szkolnej,
- dostrzega potrzebę docenienia pracy nauczyciela,
- uczy się współpracować z innymi,
- dba o estetyczny wygląd gazetki,
- rozwija w sobie uczucia wdzięczności,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa na powitanie - każdy uczeń wyraża swój nastrój za pomocą koloru.
- Wspólne tworzenie planu obchodów DEN - metoda - "Burza mózgów"
- złożenie życzeń dla wszystkich pracowników,
- wręczenie symbolicznego kwiatka,
- pomoc przy dekoracji sali,
- poprowadzenie przez SU uroczystej akademii dla wszystkich pracowników i emerytów naszej szkoły,
- zredagowanie gazetki tematycznej i jej ekspozycja na korytarzu,
- Przydział uczniów odpowiedzialnych za poszczególne zadania.
- Omówienie i ustalenie odświętnych strojów w dniu uroczystości.
7. ANDRZEJKI Cele ogólne:
- organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności w szkole,
- organizacja imprez szkolnych,
Cele operacyjne: uczeń:
- angażuje się w przygotowania i współdecyduje o doborze zabaw,
- uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
- potrafi współuczestniczyć we wspólnej zabawie,
- dba o bezpieczeństwo swoje i grupy,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca - uczniowie siedzą w kręgu i przekazują sobie impuls.
- Przyjmowanie propozycji zabaw andrzejkowych:
- uczniowie podając sobie piłkę proponują zabawę andrzejkową,
- prowadzący zapisuje ją na tablicy np. lanie wosku, rzucanie obierką z jabłka przez lewe ramię, ustawianie na przemian lewych butów od okna do drzwi itp.
- najciekawsze propozycje będą przeprowadzone na dyskotece andrzejkowej.
- Ustalenie ekipy odpowiedzialnej za przygotowanie rekwizytów do konkursów i wystroju sali.
- Przygotowanie materiałów do gazetki tematycznej.
- Organizacja dyskoteki:
- wystrój sali,
- organizacja sklepiku,
- przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
- ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
- ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
- wspólne tańce i zabawy( lanie wosku, zabawa z butami itp.)
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
8. DZIEŃ PRAW I OBOWIĄZKÓW UCZNIA Cel ogólny:
- kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności,
Cele operacyjne: uczeń:
- zapoznaje się z prawami i obowiązkami ucznia,
- proponuje i wyjaśnia prawa i obowiązki,
- przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych a w przyszłości obywatelskich,
- współdecyduje o wszystkich sprawach nie związanych z działalnością dydaktyczną,
- aktywnie uczy się współpracować z uczniami i nauczycielami,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Prowadzący zapoznaje uczniów z prawami i obowiązkami ucznia.
- Tworzenie katalogu praw i obowiązków na podstawie metody "Projektowanie dokumentów"
- podawanie wniosków do katalogu praw i obowiązku,
- generowanie rozwiązań,
- podjęcie decyzji które prawa i obowiązki powinny znaleźć się w katalogu.
- Wywieszenie katalogu praw i obowiązków na głównym korytarzu.
- Propozycja ogłoszenia konkursu, międzyklasowego pt. "Moje prawa - prawa innych".
9. GRUDNIOWE ŚWIĘTA Cele ogólne:
- planowanie i organizowanie imprez szkolnych,
- poznawanie tradycji regionalnych,
Cele operacyjne: uczeń:
- pomaga w organizowaniu życia szkoły,
- potrafi bawić się i obdarowywać innych,
- dba o kolegów w trudnej sytuacji życiowej,
- uczy się wrażliwości na potrzeby innych,
- samodzielnie poszukuje potrzebnych informacji i materiałów,
- posiada świadomość przynależności do społeczności lokalnej,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Omówienie rysu historycznego Świętego Mikołaja.
- Ustalenie harmonogramu odwiedzin św. Mikołaja w klasach oraz poczęstunek grzecznych dzieci cukierkami.
- Przypomnienie i omówienie śląskiej tradycji - Dzień Górnika.
- Przygotowanie plakatu związanego z pracą górnika.
- Zredagowanie gazetki tematycznej - "Grudniowe święta"
10. LOTERIA MIKOŁAJKOWA Cel główny:
- organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły,
Cele operacyjne: uczeń:
- organizuje loterię,
- potrafi przygotować i rozprowadzać losy,
- rozwija cechy przedsiębiorczości,
- kształtuje poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie (wykonuje plakaty informacyjne)
- aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkoły,
- efektywnie współdziała w zespole, pracuje w grupie,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Omówienie przebiegu loterii mikołajkowej.
- Przygotowanie losów.
- Wykonanie plakatów informacyjnych dotyczących loterii.
- Ustalenie zasad rozprowadzania losów:
- uczniowie rozprowadzający losy,
- godziny sprzedaży,
- cena losów( każdy los wygrany)
- Opiekunowie starają się o pozyskanie dodatkowych funduszy od sponsorów na główne nagrody.
- Wybranie chętnych uczniów do pakowania i wydawania prezentów.
11. ŚWIĄTECZNA AKCJA CHARYTATYWNA Cel ogólny:
- organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
Cele operacyjne: uczeń:
- dostrzega potrzeby innych,
- uważnie słucha czytanego tekstu,
- organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
- przygotowuje plakaty informacyjne,
- rozwija cechę przedsiębiorczości,
- angażuje się w działania w imię dobra innych, dobra społecznego,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca: "Czerwony Kapturek"
- uczniowie dzielą się na trzy grupy( kapturki, wilki, myśliwi)
- każda grupa przyswaja sobie gesty charakterystyczne dla swojej postaci,
- prowadzący czyta tekst bajki "Czerwony kapturek", gdy w tekście pada nazwa którejś z w/w postaci te dzieci wstają i ją naśladują. (załącznik)
- Ustalenie przebiegu akcji charytatywnej:
- cele akcji (zbiórka słodyczy)
- adresaci akcji ( dzieci z ubogich rodzin, rodzina zastępcza )
- Zredagowanie informacji, która zostanie odczytana we wszystkich klasach naszej szkoły.
- Przygotowanie plakatów informacyjnych.
- Wybór osób odpowiedzialnych za przebieg akcji.
- Wnioski i odpowiedzi na wątpliwości uczniów.
12. ZWYCZAJE BOŻONARODZENIOWE Cel ogólny:
- poznawanie tradycji regionalnych,
Cele operacyjne: uczeń:
- poznaje tradycje regionalne związane ze świętami,
- kultywuje przekazywanie tradycji,
- wykazuje się pomysłowością,
- opowiada o zwyczajach świątecznych kultywowanych w jego domu,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca:
Uczniowie zamykają oczy i przypominają sobie najpiękniejszą chwilę związaną ze świętami Bożego Narodzenia. Po chwili każdy z nich opowiada krótko o swoich wyobrażeniach.
- Opisywanie zwyczajów kultywowanych w domach uczniów.
- Wykonanie świątecznych dekoracji:
- Stroiki świąteczne,
- Ozdoby choinkowe,
- Świąteczne kartki,
- Bożonarodzeniowe wycinanki witrażowe,
- Stworzenie uroczystego nastroju w klasie (zapalenie świec, wysłuchanie wybranej kolędy, ustawienie stroika świątecznego lub choinki)
- Składanie sobie życzeń dzieląc się opłatkiem.
- Zaśpiewanie kolędy na pożegnanie.
13. KARNAWAŁOWY BAL PRZEBIERAŃCÓW Cel ogólny: ,ul>
kształtowanie umiejętności planowania i organizowania imprez szkolnych, Cele operacyjne:
uczeń:
- potrafi współuczestniczyć we wspólnej zabawie,
- potrafi przezwyciężyć lęk, nieśmiałość,
- umie wykazać się fantazją i pomysłowością,
- uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
- dba o bezpieczny przebieg zabawy,
Przebieg spotkania :
- Powitanie.
- Przygotowanie balu:
- wystrój sali,
- organizacja sklepiku,
- przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
- ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
- ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
- wspólne tańce i zabawy (skecze, dowcipy, indywidualne tańce)
- Wypracowanie zasad balu przebierańców:
- wstęp wolny dla wszystkich w strojach karnawałowych,
- wybór "mister" i "miss" balu,
- rozdanie nagród,
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
14. WALENTYNKI
Cel główny:
- kształtowanie umiejętności planowania i organizowania imprez szkolnych,
- wdrażanie podstawowych zasad wychowania,
Cele operacyjne:
uczeń:
- przygotowuje plakaty informacyjne, skrzynki na pocztę walentynkową,
- okazuje swoje uczucia w sposób taktowny i kulturalny,
- potrafi korzystać z zasad dobrego wychowania,
- tworzy pozytywne relacje miedzy rówieśnikami,
- potrafi dostarczać radosne przeżycia emocjonalne i estetyczne,
Przebieg spotkania:
- Powitanie.
- Omówienie i ustalenie poczty walentynkowej:
- przygotowanie plakatów,
- wykonanie skrzynek na kartki walentynkowe,
- wyznaczenie odpowiedzialnych do obsługi poczty,
- Przygotowanie dyskoteki:
- wystrój sali,
- organizacja sklepiku,
- przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
- ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
- rozdanie kartek z życzeniami walentynkowymi,
- ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
- wspólne tańce i zabawy,
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
15. DZIEŃ KOBIET
Cel główny:
- Kształtowanie umiejętności organizowania imprez szkolnych,
- poznawanie tradycji,
Cele operacyjne:
uczeń:
- kształtuje właściwą postawę społeczną i doskonali swoje mocne strony,
- uczy się szacunku dla kobiet,
- aktywnie uczestniczy w organizowaniu życia szkoły,
- tworzy pozytywne relacje miedzy rówieśnikami,
- rozwija uzdolnienia plastyczne,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Przygotowanie życzeń dla wszystkich Pań i Panienek naszej szkoły - "Burza mózgów"
- uczniowie w swoich sekcjach układają treść życzeń,
- każda grupa prezentuje swoje życzenia,
- wspólnie wybierają najsympatyczniejsze i najdowcipniejsze życzenia które będą wyeksponowane na dużym sercu udekorowanym kwiatami,
- Sekcje zastanawiają się, co można jeszcze zrobić w Dniu Kobiet?
- poczęstunek dla kobiet dużych i małych ( cukierki, batoniki)
- wybór najmilszej koleżanki z każdej klasy,
- gazetka ścienna,
- Wspólny podział zadań i wyznaczenie osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy oraz osoby koordynujące całość.
16. WIELKANOCNA AKCJA CHARYTATYWNA
Cel główny:
- organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
Cele operacyjne:
uczeń:
- dostrzega potrzeby innych,
- organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
- rozwija cechę przedsiębiorczości,
- kształtuje postawę odpowiedzialności i służenia społeczności,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca: "Czerwony Kapturek" ( kapturki, wilki, myśliwi)
- każda grupa przyswaja sobie gesty charakterystyczne dla swojej postaci,
- prowadzący czyta tekst bajki "Czerwony Kapturek", gdy w tekście pada nazwa którejś z w/w postaci te dzieci wstają i ją naśladują.
- Ustalenie przebiegu akcji charytatywnej:
- cele akcji ( zbiórka słodyczy)
- adresat akcji ( dzieci z ubogich rodzin, rodzina zastępcza )
- Zredagowanie informacji, która zostanie odczytana we wszystkich klasach naszej szkoły.
- Przygotowanie plakatów informacyjnych.
- Wybranie osób odpowiedzialnych za przebieg akcji.
- Wnioski i odpowiedzi na pytania uczniów.
17. KIERMASZ WIELKANOCNY
Cele ogólne:
- poznawanie tradycji regionalnych,
- zaspokojenie potrzeby twórczej aktywności,
Cele operacyjne:
uczeń:
- rozwija cechę przedsiębiorczości,
- poznaje jak pożytecznie spędzać czas wolny,
- dba o kultywowanie tradycji,
- dba o estetykę i pomysłowość,
- efektywnie współdziała w zespole,
- rozwija sprawność manualną oraz osobiste zainteresowania,
- dokonuje autorefleksji - określa swoje mocne strony,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Uczniowie dzielą się na grupy, w których zastanawiają się, co można by zrobić na kiermasz wielkanocny?
- kartki świąteczne,
- ozdoby wielkanocne ( pisanki, zajączki, kurczaczki),
- palmy,
- Dyskusja nad poszczególnymi propozycjami i realnością ich wykonania.
- Na tablicy należy wypisać nazwiska wszystkich obecnych osób. Każdy przy swoim nazwisku pisze, co mógłby zrobić zgodnie ze swoimi uzdolnieniami (np. gdy ładnie rysuje, wycina, jest dokładny itp.)
- Wyznaczenie czasu i terminu realizacji.
- Wspólny podział zadań i wyznaczenie osób odpowiedzialnych.
18. WITAJ WIOSNO - DYSKOTEKA SZKOLNA
Cele główne:
- organizacja imprez szkolnych,
- wdrażanie podstawowych zasad wychowania,
Cele operacyjne:
uczeń:
- określa sposób powitania go przez grupę,
- potrafi kulturalnie bawić się w grupie,
- potrafi współorganizować dyskoteki szkolne,
- uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,
- współdecyduje o doborze zabaw,
- dba o bezpieczny przebieg zabawy,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca - "Powitanie"
Każdy podaje sposób, w jaki chciałby zostać powitany; grupa spełnia jego życzenie.
- Przygotowanie dyskoteki:
- wystrój sali,
- organizacja sklepiku,
- przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
- ustalenie osób odpowiedzialnych za porządek przed i po dyskotece,
- ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
- wspólne tańce i zabawy,
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas dyskoteki.
19. FESTYN Z OKAZJI " DNIA DZIECKA"
Cele ogólne:
- organizowanie imprez szkolnych,
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich,
Cele operacyjne:
uczeń:
- umie współdziałać w grupie na rzecz szkoły,
- rozwija cechę przedsiębiorczości,
- uczy się współorganizować życie kulturalne szkoły,
- kształtuje swoją osobowość do samodzielnej twórczej pracy,
- doznaje uczucia satysfakcji ze współdziałania i współpracy,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Omówienie przygotowań do obsługi kawiarenki na festynie:
- dekoracja - wystrój,
- propozycje artykułów do sprzedaży w szkolnej kawiarence,
- ustalenie konkursu na najsmaczniejsze i najładniej udekorowane ciasto,
- propozycje nagród,
- pozyskiwanie sponsorów,
- porządek przed i po festynie,
- Wspólny podział zadań i wyznaczenie osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy oraz osoby koordynujące całość.
- Zabawa kończąca - " Dziecięce wierszyki"
Na dany sygnał każdy z uczestników ( równocześnie!) recytuje swój ulubiony wierszyk z dzieciństwa wcielając się - poprzez mimikę i gesty - w występujące w nim postacie. 20.KIERMASZ PODRĘCZNIKÓW UŻYWANYCH
Cel ogólny:
- organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy,
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich,
Cele operacyjne: uczeń:
- rozwija cechę przedsiębiorczości,
- organizuje samopomoc,
- kształtuje cechy samodzielności, zaradności,
- stara się być dobrym organizatorem,
- angażuje się w zdyscyplinowane działania w imię dobra innych, dobra społecznego,
- dba o porządek i higienę otoczenia,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca - "Niedokończone zdania"
Prowadzący podaje początek zdania, uczestnicy kończą, np.: Dzisiaj czuję się..; Lubię gdy ktoś...; Chciałbym pomóc...;
- Omówienie organizacji kiermaszu:
- przygotowanie plakatów informacyjnych,
- wyznaczenie miejsca i stanowisk do sprzedaży podręczników,
- wybór osób odpowiedzialnych za sprawny przebieg kiermaszu,
- Ustalenie dyżurnych do sprzątania po kiermaszu.
- Wnioski i odpowiedzi na pytania uczniów.
21. KOMERS VI KLAS
Cele ogólne:
- planowanie i organizacja imprez szkolnych,
- zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności,
Cele operacyjne:
uczeń:
- uczestniczy w organizowaniu szkolnej imprezy,
- potrafi przygotować i współdecydować o doborze zabaw,
- rozwija wyobraźnię w pomysłowości nad wystrojem sali,
- umie zadbać o nastrój, atmosferę zabawy,
- potrafi kulturalnie bawić się w gronie rówieśników, nauczycieli,
- rozwija uzdolnienia plastyczne i techniczne,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Przygotowanie pożegnania klas VI przez koleżanki i kolegów z klas V.
- Pomoc w wykonaniu dekoracji.
- Przygotowania do komersu:
- przygotowanie nagrań i aparatury muzycznej,
- pomoc w pracach porządkowych przed i po komersie,
- ustalenie zasad przyjmowania dedykacji,
- wspólne tańce i zabawy,
22. KONKURS NA NAJLEPSZĄ KLASĘ POD WZGLĘDEM ZACHOWANIA
Cele ogólne:
- kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności,
- wdrażanie podstawowych zasad wychowania,
Cele operacyjne:
uczeń:
- organizuje społeczność uczniowską do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych obowiązków zawartych w Kodeksie Ucznia,
- potrafi dokonać samooceny,
- tworzy pozytywne relacje między rówieśnikami,
- potrafi uważnie słuchać innych,
- wzmacnia więzi koleżeńskie,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca: "Moja koszulka"
Każdy uczestnik rysuje kontury koszulki. Zadaniem uczestników jest zaprojektowanie znaków, napisów na koszulkę, które będą wyrażały stosunek jej właściciela do zachowania w szkole. Dzielą koszulkę na trzy części. W górnej części zapisują z czego są najbardziej dumni. W środkowej, co chcieliby zmienić w swoim zachowaniu. W dolnej, części - jakich zmian w życiu szkoły życzyliby sobie w przyszłym roku. Następnie uczniowie prezentują własne projekty. Po prezentacji malują "grupową koszulkę" na bawełnianym podkoszulku i eksponują ją na szkolnej gazetce.
- Na podstawie wyników klasyfikacyjnych (semestralnych) ocen z zachowania zostaje zredagowana tabelka podsumowująca wyniki z zachowania w poszczególnych klasach.
- Wyniki oraz zajęte miejsca poszczególnych klas zostaną wywieszone na gazetce Samorządu Uczniowskiego.
- Wspólna analiza i korekta błędów.
23. KONKURS NA NAJLEPSZĄ KLASOPRACOWNIĘ
Cele ogólne:
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich,
- rozwijanie zainteresowań plastycznych i technicznych,
Cele operacyjne:
uczeń:
- dba o swoją klasę, sprzęt i urządzenia szkolne,
- organizuje prace na rzecz klasy, stara się o jej estetyczny wygląd,
- umie współdziałać na rzecz klasy i szkoły,
- systematycznie zbiera materiały i na bieżąco uaktualnia gazetkę klasową,
- obiektywnie ocenia wystrój sal lekcyjnych,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zapoznanie uczniów z celem konkursu.
- Omówienie zasad przebiegu konkursu:
- trwa przez cały rok,
- sprawdzanie odbywa się 3 razy w semestrze,
- wyniki wpisywane są do tabelki i eksponowane na gazetce SU.
- Klasy i pracownie będą oceniane według następujących kryteriów:
- estetyka wnętrza ( ogólne wrażenie po wejściu do klasy),
- wystrój klasy ( wygląd okien, kwiaty, dekoracje),
- aktualność gazetek ściennych,
- eksponowanie prac i osiągnięć uczniów,
- Wspólna analiza wyników.
24. ANGAŻOWANIE SIĘ W KONKURSY I AKCJE OGÓLNOPOLSKIE
Cel ogólny:
- organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy, dzielnicy, miasta, kraju,
Cele operacyjne:
uczeń:
- osobiście angażuje się w działania w imię dobra innych i dobra społecznego,
- uczy się współpracować z innymi,
- uczy się wrażliwości na potrzeby innych,
- rozwija w sobie i wśród rówieśników świadomość ekologiczną,
- propaguje zachowania prozdrowotne,
- kształtuje właściwą postawę społeczną - odpowiedzialność za swoje środowisko,
- dba o porządek i estetykę własnego otoczenia,
- przygotowuje plakaty informacyjne,
Przebieg zajęć:
- Ustalenie harmonogramu akcji na cały rok szkolny:
- "Sprzątanie świata" - wrzesień,
- " Święto drzewa" - październik,
- " Góra grosza" - listopad,
- " Zbiórka baterii" - cały rok,
- " Zbiórka puszek" - marzec - maj,
- " Zbiórka butelek plastikowych typu PET" - cały rok,
- Zredagowanie informacji dotyczących poszczególnych akcji, które zostaną odczytane we wszystkich klasach naszej szkoły w wyznaczonym czasie.
- Przygotowanie plakatów informacyjnych do poszczególnych akcji.
- Wybranie osób odpowiedzialnych za przebieg kolejnych akcji.
- Wnioski i odpowiedzi na pytania uczniów.
25. PODSUMOWANIE CAŁOROCZNEJ PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Cel ogólny:
- kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności,
Cele operacyjne:
uczeń:
- przygotowuje się do samooceny swojej pracy jak i pracy kolegów,
- z odpowiedzialnością przyjmuje informacje na temat swojej pracy ( pochwały i uwagi)
- potrafi dokonać samooceny,
- uczy się wyciągać wnioski na przyszłość,
- wzmacnia swoje poczucie wartości wynikające z przynależności do zespołu,
- zna poczucie odpowiedzialności,
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa wprowadzająca - "Powiedz mi coś miłego"
Dzieci rzucają do siebie piłeczkę i mówią miłe słowo tej osobie, do której rzuciły, ta rzuca dalej i powtarza się tę samą czynność tak długo, aż wszystkie osoby usłyszą o sobie coś miłego.
- Analiza podsumowująca całoroczną pracę.
- Ewaluacja - przeprowadzenie ankiety wśród uczniów Samorządu Uczniowskiego. ( załącznik)
|