Od kilku lat prowadzę zajęcia w ramach edukacji teatralnej. Do nowych pomysłów zabaw zainspirował mnie program pt. ,,Dzieci uczą misie wiersza’’opracowany przez E. Gruszczyk- Kolczyńską i E. Zielińską. Przedstawiam scenariusz zajęć, na których dzieci ucząc swoje misie na pamięć wiersza, same szybko zapamiętują jego treść, jednocześnie świetnie bawią się. Jest to bardzo ciekawy i atrakcyjny sposób na naukę wierszy, podoba się dzieciom i rodzicom.
Temat : Nauka na pamięć wiersza Jana Brzechwy pt. "Koziołeczek". Cele :
- troska o to, aby dzieci dostrzegały piękno utworów poetyckich ;
- opanowanie na pamięć wiersza z repertuaru dziecięcego ;
- zapewnienie dzieciom satysfakcji i radości poprzez ciekawy sposób szybkiego opanowania treści wiersza ;
- wspieranie dzieci w skupianiu uwagi na czynnościach występujących w sytuacji: Mam nauczyć się wiersza na pamięć ;
- pomaganie dzieciom w wyciszeniu niepokoju ruchowego i skoncentrowaniu na realizacji obranego celu ;
- przyuczanie dzieci do takiego prezentowania wyuczonego wiersza , aby inni obdarzali je uwagą i z zainteresowaniem słuchali;
- zwracanie uwagi na treści wychowawcze zawarte w wierszu.
Formy : praca z całą grupą praca indywidualna Pomoce : pluszowe misie dla każdego dziecka oraz prowadzącego, odbitki wiersza pt. " Koziołeczek" na ksero, tektura, plastelina, kolorowe tkaniny, klej, patyczki o długości 30 cm, taśma, nożyczki. Przebieg zajęć :
- Dzieci ustawiają krzesełka w półkolu i przynoszą misie (mogą też siedzieć na dywanie ).
Nauczyciel mówi: opowiem wam dzisiaj o małym koziołeczku, któremu często brakowało odwagi. Tata koziołka chciał, aby jego synek był dzielny i odważny. Kto z was chciałby taki być ? Prowadzący recytuje głośno wiersz inscenizując go gestem i ruchem, dzieci i misie uważnie słuchają. Potem pyta dzieci : dlaczego koziołek nie kupił bułeczek ? za co tata ukarał koziołka ? dlaczego koziołek beczał ? czy on był posłusznym synkiem?
- Następnie prowadzący bierze misia siedzącego najbliżej – i pyta go: Czy podoba ci się wiersz o koziołeczku ? A może chcesz się go nauczyć ?
Przykłada pyszczek misia do swojego ucha ( na niby słucha, co miś mówi ), a potem oświadcza: On mi powiedział, że wierszyk o koziołeczku podoba mu się i bardzo chce się go nauczyć na pamięć. Następnie zwraca się do dzieci z propozycją : Wszystkim misiom wierszyk podoba się i chcą się go nauczyć. Misiów jest dużo a każdego trzeba uczyć osobno. Sama sobie nie poradzę i dlatego proszę was o pomoc. Niech każde z was weźmie misia i usiądzie na swoim krzesełku.
- Każde dziecko sadza misia na swoich kolanach, tuli do siebie, mocno trzyma za łapki, co pomaga dzieciom w redukowaniu niepokoju ruchowego i skupianiu uwagi na słuchaniu wiersza.
- Prowadzący recytuje wiersz w całości, a dzieci uważnie słuchają.
- W trakcie drugiego słuchania wiersza, inscenizowanego przez prowadzącego gestem i ruchem, wiele dzieci próbuje już mówić wiersz, wtórując prowadzącemu ( jest to pierwsze powtórzenie ).
- Spoglądając w oczy swojemu misiowi, mówią wiersz razem z prowadzącym ( drugie powtórzenie ), który także patrzy w oczy swojemu misiowi.
- Prowadzący proponuje dzieciom: Niech wasze misie popatrzą na mojego misia i zobaczą, jak on uczy się wiersza. Mogą cichutko mówić wiersz razem z nim; Dzieci odwracają misie w stronę prowadzącego i razem z nim mówią cicho wiersz ( trzecie powtórzenie ).
- Teraz dzieci mówią wiersz najpierw do lewego, a potem do prawego ucha swojego misia ( czwarte i piąte powtórzenie ), oczywiście dorosły także mówi wiersz do uszu swojego misia.
- Prowadzący chce sprawdzić, czy misie zapamiętały wiersz. Proponuje, aby najpierw powiedziały wiersz misie dziewczynek, a potem misie chłopców. Dziewczynki wstają i głośno w imieniu misiów mówią wiersz, to samo zrobią potem chłopcy ( siódme i ósme powtórzenie ). Misie mogą w tym czasie siedzieć na dywanie, natomiast dzieci recytują razem z prowadzącym, jednocześnie ilustrując treść wiersza gestem i ruchem. Gesty i wykonywane czynności powinny być wyraźne i naturalne.
- Prowadzący chwali wszystkie misie i mówi: Proszę, aby wszystkie misie razem powiedziały wiersz. Dzieci recytują wiersz ( dziewiąte powtórzenie ), a potem chwalą swoje misie.
- Dzieci siadają przy stolikach, na których są przygotowane materiały do pracy plastycznej i wykonują kukiełki koziołków. Wycinają narysowane na tekturze sylwety koziołków i pokrywają powierzchnię tkaniną i plasteliną. Następnie mocują kukiełki na patyczkach.
- Teatrzyk kukiełkowy : Dzieci urządzają przedstawienie z kukiełkami według własnych pomysłów. Wykorzystane są wykonane przez dzieci wcześniej dekoracje i rekwizyty.
- Utrwalanie wiersza " Koziołeczek". Pod koniec zajęć prowadzący wręcza dzieciom kartki z wierszem i mówi: To jest wierszyk " Koziołeczek". Gdy będziecie rodzicom opowiadać, jak uczyłyście misia wiersza, dajcie im tę kartkę. Będą mogli podpowiedzieć wam, jeżeli coś zapomnicie.
W ten sposób dzieci będą mogły powiedzieć wiersz w całości, bo rodzice podpowiedzą, jeśli dziecko zapomni. Na następny dzień trzeba sprawdzić, czy misie zapamiętały to, czego się nauczyły. Dzieci sadzają misie na podłodze przed sobą i recytują wiersz gestykulując. Literatura :
- Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania, WSiP, Warszawa 2005.
- Jan Brzechwa, Koziołeczek, Czytelnik, Warszawa 1985.
Opracowała : Irena Jędruszczak nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Rejowcu |