Aby uatrakcyjnić ćwiczenia gimnastyczne z moją grupą pięciolatków wprowadziłam nietypowy przybór - gąbkę kąpielową. Z doświadczenia wiem, że wykorzystanie innych przedmiotów, jako przybory gimnastyczne powoduje wzrost zainteresowania dziecka. Zajęcie wówczas zyskuje w oczach przedszkolaka, uchodzi za fajne, ciekawe, inne. Wychowankowie cwiczą efektywniej, doskonale się przy tym bawiąc.
TEMAT: Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne z nietypowym przyborem ( gąbka kąpielowa ) z zastosowaniem toru przeszkód. CELE:
- Doskonalenie motoryki w zakresie zręczności, zwinności i szybkości.
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
- Wdrażanie do ćwiczeń z przyborem nietypowym, wyrabianie zręczności manualnej.
CELE OPERACYJNE: Dziecko potrafi:
- Wykonać poszczególne ćwiczenia zgodnie z instrukcją i pokazem nauczycielki, oraz własnymi możliwościami.
- Podrzucać i chwytać gąbkę w rożnych pozycjach.
- Reagować na umówiony sygnał.
- Utrzymywać prawidłową postawę - maszerować we wspięciu z gąbką na głowie.
- Przeliczać do 6.
- Podskakiwać obunóż z gąbką pomiędzy kolanami, do przodu, do tyłu, w bok; podskakiwać jednonóż za przesuwana gąbką; przeskakiwać miedzy gąbkami i przez nie.
- Pokonywać tor przeszkód.
- Czworakowac
FORMA ORGANIZACYJNA: Zajęcie z całą grupą. METODY: naśladowcza, zabawowa, zadaniowa oraz zastosowanie toru przeszkód. PRZYBORY: gąbka kąpielowa dla każdego dziecka, tamburyno, bębenek, trójkąt; krzesło, gumowy „jeż”, duża obręcz, 5 małych obręczy PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Zabawa orientacyjno – porządkowa. Po otrzymaniu gąbki każde dziecko wykonuje dowolne rzuty i chwyty, a na sygnał zatrzymuje się w bezruchu.
- Zabawa „Ile razy” . Dzieci podrzucają gąbkę tyle razy ile usłyszały uderzeń w bębenek.
- Zabawa „Krasnoludki i Wielkoludy”. Dzieci spacerują z gąbką na głowie do rytmu wystukiwanego na bębenku - wielkoludy, na dźwięk trójkąta chodzą jak krasnoludki ( w przysiadzie ).
- Rzut gąbki w górę i przed chwytem klaśnięcie w dłonie, wykonanie przysiadu, obrotu dookoła siebie.
- W marszu i biegu przekładanie gąbki z ręki do ręki wokół siebie, pod kolanem ( przy dźwięku tamburyna ).
- Układanie gąbki na stopie, podrzucanie jej w górę i chwytanie.
- W staniu rozkrocznym rzut gąbki między nogami w tył ponad siebie, tak aby przeleciała w przód ponad głową.
- Rzut gąbki do celu – obręczy.
- Podskoki obunóż z gąbką między kolanami, tak aby jej nie zgubić.
- W siadzie skrzyżnym z gąbką na głowie zrzucić gąbkę w przód, w tył, w lewo, w prawo.
- Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy wzniesione w górę i częścią podeszwową skierowane do sufitu, a na nich gąbka – prostowanie i zginanie nóg tak aby gąbka nie spadła.
- Leżenie tyłem, gąbka na klatce piersiowej – wdech nosem, wydech ustami.
- „Zajączki w kapuście”. Skoki dzieci – zajączków między gąbkami i przez nie.
- „Raki”. Chodzenie w podporze tyłem naokoło gąbki.
- Podskoki jednonóż za przesuwaną gąbką prawą i lewą nogą.
- W siadzie skrzyżnym mocne ściskanie gąbki rękami.
- W siadzie podpartym unoszenie gąbki do góry przytrzymywanej stopami.
- Tor przeszkód:
bieg do gumowego jeżyka i przejście po nim, bieg do obręczy wskok obunóż i wyskok z niej, bieg slalomem między gąbkami, czworakowanie do krzesełka, przejście pod nim pełzając, bieg do linii mety
- Wyścig „Piramidki z gąbek”. Dwie grupy na hasło budują piramidę z gąbek.
- Marsz we wspięciu z gąbką na głowie.
Zajęcie przeprowadziła mgr Cecylia Lisowska |