Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie 2b
Blok tematyczny:
Technika na co dzień
Temat dnia: Czy umiemy korzystać z telewizji?
Zapis w dzienniku: Opracowanie regulaminu korzystania z telewizji. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „Czy korzystać z telewizji, czy nie?” Zapisywanie wniosku-apelu do telewizjomana. Porządkowanie zdań zgodnie z wydarzeniami zapisanymi w pamiętniku Kasi. Wykonanie telewizora z pudełka. Kreska jako główny środek wyrazu w filmie animowanym. Wymyślanie filmów tzw. „kreskówek”. Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych z przekroczeniem progu dziesiątkowego-obliczenia zegarowe. Minipiłka ręczna.
Cele ogólne:
Ø dostrzeganie wartości mas mediów w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy,
Ø kształtowanie umiejętności świadomego odbioru programów telewizyjnych,
Ø bogacenie słownictwa o wyrazy związane z telewizją,
Ø kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania liczb dwucyfrowych z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Ø rozumie konieczność wyboru programu telewizyjnego, wybiera programy odpowiednie do jego wieku zgodne z zainteresowaniem,
Ø zna zasady korzystania z telewizji,
Ø umie zrezygnować ze zbędnych programów dostrzegając zagrożenia związane z bezkrytycznym korzystaniem z telewizji,
Ø dokonuje oceny postępowania bohaterów,
Ø trafnie dobiera słownictwo do rodzaju wypowiedzi,
Ø dodaje i odejmuje liczby dwucyfrowe z przekroczeniem progu,
Ø dokonuje obliczeń zegarowych,
Ø potrafi zagospodarować wolny czas,
Ø podejmuje twórcze próby plastyczne i techniczne,
Ø doskonali elementy gry minipiłki ręcznej,
Ø umie współdziałać w zespole,
Ø dokonuje samooceny.
Metody pracy:
*oparte na słowie,
*oparte na działaniu,
Formy pracy:
*zbiorowa,
*zespołowa,
*indywidualna
Środki dydaktyczne: podręcznik, karty pracy, program TV rozsypanka wyrazowa, historyjka obrazkowa, kartony.
Rodzaje edukacji i ogniwa zajęć
|
Kluczowe kompetencje
|
Sytuacje dydaktyczne
|
Środki dydaktyczne
|
Część wstępna.
|
Tworzenie miłej atmosfery pracy.
|
Czynności organizacyjno- porządkowe: -sprawdzenie obecności, -wyznaczenie dyżurnych, -zabawa integrująca: „Przyjazd nieśmiałych drugoklasistów do miasteczka filmowego- Hollywood” Niesiemy ciężkie walizy i nieśmiało patrzymy tylko na pięty, na kolana, teraz na szyję, w oczy i wreszcie witamy się ze wszystkimi szczerym uściskiem.
|
|
Wprowadzenie do tematu zajęć.
|
Kształtowanie umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy. Sformułowanie tematu dnia.
|
Odczytanie hasła z rozsypanki wyrazowej i zapis w zeszytach. Czy umiemy korzystać z telewizji? (hasło w kopertach w trzech kolorach, co umożliwi podział na grupy)
|
Rozsypanka wyrazowa(zał.1)
|
Edukacja polonistyczna.
|
Kształtowanie kompetencji posługiwania się językiem w zakresie mówienia.
|
Rozmowa o roli telewizji: -Jakie programy telewizyjne najchętniej oglądacie? -W jakich godzinach oglądacie telewizję? -Ile czasu przeznaczacie na oglądanie telewizji? -Z kim oglądacie programy telewizyjne? Wypowiedzi oceniające postępowanie Jarka i Marka- bohaterów historyjki obrazkowej. -Który z chłopców przestrzega zasad korzystania z telewizji?
|
Historyjka obrazkowa (podręcznik)
|
Edukacja polonistyczna.
|
Kształtowanie umiejętności organizowania pracy w grupie.
Kształtowanie kompetencji posługiwania się językiem w zakresie czytania i pisania.
|
Opracowanie regulaminu korzystania z telewizji. Praca w grupach z wykorzystaniem metody metoplanu. -Na jednym kartonie uczniowie piszą jak jest, na drugim- jak być powinno. -W grupach dyskutują na temat: Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? -Na innym kartonie zapisują wnioski. -Każda grupa przedstawia swoją pracę i wspólnie ustalamy zasady korzystania z telewizji. .Uzasadnianie wyboru programu telewizyjnego. Ciche czytanie ze zrozumieniem. -Zaznaczanie każdego dnia dwóch programów, które uczniowie chcieliby obejrzeć. -Wypowiedzi uczniów na temat wybranych programów. -Odpowiedź uczniów na pytanie: Jak myślisz, czy twoi rodzice wyraziliby zgodę na ich oglądanie?
|
Kolorowe kartony.
Program TV na sobotę i niedzielę.
|
Elementy dramy
|
Kształtowanie umiejętności komunikowania się w języku pozawerbalnym.
|
Wybrana osoba z każdej grupy losuje kartkę z tytułem filmu, następnie za pomocą gestu próbuje pokazać kolejne wyrazy, a pozostała część dzieci odgaduje tytuł filmu.
|
Kartki z tytułami filmów.(zał.2)
|
Edukacja matematyczna.
|
|
Rozwiązywanie zadań z treścią -obliczenia zegarowe.
|
Karty pracy(zał.3)
|
Edukacja polonistyczna.
|
Wyciąganie i formułowanie wniosków.
|
Zalety i zagrożenia wynikające z oglądania telewizji- drzewko decyzyjne. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czy korzystać z telewizji, czy nie? -Dlaczego warto oglądać telewizję? -Jakie są pozytywne strony oglądania telewizji? -Jakie są negatywne strony oglądania telewizji? -Porządkowanie informacji – ustalanie i zapis wniosku. Mądrze korzystaj z telewizji, wybierając odpowiednie do swojego wieku programy.
|
Kartony
|
Edukacja plastyczno-techniczna.
|
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
|
Wykonanie telewizora z pudełka. Planowanie, łączenie elementów kartonu i cienkiej tektury przez sklejanie.(Praca grupowa) Wymyślanie krótkich filmów animowanych tzw. „kreskówek”. Pokaz z wykorzystaniem wykonanych wcześniej telewizorków.
|
Pudełko, karton, cienka tektura, klej, nożyczki, mazaki.
|
|
Wdrażanie do uważnego słuchania, czytania i analizy tekstu.
|
Zdawanie sprawy z treści wysłuchanego tekstu popierane głośnym jednostkowym czytaniem odpowiednich fragmentów pamiętnika Kasi. Pytania: -Jak Kasia spędzała wolny czas we wtorek, środę i czwartek? -Jakie to przyniosło skutki? -O czym mogli rozmawiać rodzice Kasi w piątek wieczorem? -Co zmieniło się w ich domu po tej rozmowie? .Porządkowanie zdań zgodnie z wydarzeniami zapisanymi w pamiętniku Kasi.
|
Tekst, rozsypanka zdaniowa.(zał.4)
|
Edukacja ruchowo-muzyczna
|
|
Inne formy spędzania wolnego czasu. Minipiłka ręczna. Nauka rzucania piłką do bramki z miejsca i po kozłowaniu. Zabawa: „Zgadnij, kim jestem”.
|
Piłki
|
Podsumowanie zajęć
|
Kształtowanie umiejętności porządkowania informacji.
|
Uzupełnianie niedokończonych zdań. Wyobraźcie sobie, że nasze zajęcia to film lub program telewizyjny. Waszym zadaniem będzie wyrazić opinię na temat tego filmu. Temat filmu był................................. Scenariusz był.................................... Aktorzy grali....................................... Oskara przyznaję................................. Będę pamiętać.......................................
|
Karty samooceny(zał.5)
|
Opracowała Bożena Malinowska
Zał.1.
Czy umiemy korzystać z telewizji?
Zał.2.
„Pszczółka Maja”
„Mała Syrenka”
„Mój brat niedźwiedź”
„Miś Uszatek”
„Śpiąca Królewna”
„Trzy świnki”
Zał.3.
Zad.1.
Ola oglądała telewizję rano od godziny 900 do 925, a po południu
od godziny 1400 do 1437.
Ile czasu Ola spędziła przed telewizorem?
Rozwiązanie: ............................................................. Odpowiedź: ............................................................... Zad.2. Oblicz, ile minut trwa każda audycja telewizyjna.
Tytuł audycji
|
Początek audycji
|
Koniec audycji
|
Czas jej trwania
|
Jedyneczka |
8:45
|
9:10
|
.................min
|
Budzik
|
9:40
|
10:10
|
.................min
|
Ulica Sezamkowa
|
13:50
|
14:20
|
.................min
|
|
Zał.4.
Uporządkuj zdania zgodnie z kolejnością wydarzeń.
Dziewczynka ucieszyła się z wideo.
Cały dzień oglądała filmy.
Dostała uwagę w dzienniczku.
Była na wycieczce w lesie.
Spóźniła się do szkoły.
Dziewczynkę rozbolały oczy i głowa.
Obejrzała film przyrodniczy.
Powiesiła regulamin korzystania z telewizji.
Zał.5.
Wyobraź sobie, że nasze zajęcia to film lub program telewizyjny.
Twoim zadaniem będzie wyrazić opinię na temat tego filmu.
Temat filmu był ...........................................................................
Scenariusz był .............................................................................
Aktorzy grali ................................................................................
Oskara przyznaję ..........................................................................
Będę pamiętać ...............................................................................
Bożena Malinowska