W roku szkolnym 2005/2006 (marzec, kwiecień) uczniowie mojej klasy realizowali opracowany przeze mnie, we współpracy z koleżankami nauczania zintegrowanego projekt edukacyjny : „ Ratujmy naszą planetę Ziemię”. Jego głównym założeniem było przybliżenie uczniom tematyki dotyczącej konieczności ochrony przyrody oraz zintegrowanie uczniów, nauczycieli i rodziców wokół wspólnych działań związanych z projektem. Działania te realizowane były poprzez konkursy, spotkania, wycieczki, akcje i prezentacje.
Projekt dydaktyczny z zakresu edukacji ekologicznej dla klas I - III
pt. „Ratujmy naszą planetę Ziemię”
"...bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt
więc musi być bardzo zadbany..."
(z piosenki pt. „Ziemia- zielona wyspa” muz. A. Nowak, sł. H. A. Cenarska) Opracowanie: mgr Danuta Krysiak – marzec/kwiecień 2006 r. SP Radymno
Uczestnicy: klasy: Ib, IIb, IId IIIa, IIIb
Czas przygotowań: 15 II do 22 IV 2006r.
Termin prezentacji: od 21 III do 22 IV
Odbiorcy: nauczanie początkowe
Miejsce prezentacji: sala gimnastyczna
Osoby odpowiedzialne: wychowawcy klas i uczniowie
Źródła informacji: Encyklopedie, Internet, mapy, foldery, zbiory biblioteki szkolnej oraz biblioteczek domowych, videoteka, zbiór fotografii, wywiady
Formy prezentacji: gazetka tematyczna na korytarzu szkolnym, scenografia tematyczna do inscenizacji, recytacja wierszy, śpiewanie piosenek, prace plastyczne. ogólnoszkolny konkurs ekologiczny
Ocena pracy uczniów, grup przy realizacji projektu, ocena wkładu pracy, samoocena – huśtawka odczuć: satysfakcja-niezadowolenie.
Uczniowie dopinają do odpowiedniej szalki kartki z narysowanymi własnymi odczuciami. Ostatecznie następuje „odczytanie” wypowiedzi, zastanowienie się nad powodem przeciągnięcia jednej z szalek, wyciągnięcie wniosków.
Cele główne:
- Zorganizowanie szkolnej uroczystości dla nauczania początkowego z okazji Święta Ziemi.
- Poznanie podstawowych pojęć ekologicznych,
- Poszerzanie wiedzy uczniów na temat stanu naszego środowiska i zagrożeń, jakie niesie ze sobą cywilizacja,
- Uczenie się mądrego korzystania z zasobów natury,
- Rozbudzanie i podnoszenie świadomości ekologicznej,
- Czynna ochrona przyrody,
- Wytworzenie mody na ekologiczny styl życia,
- Wyrabianie nawyku porządku, segregowania odpadów i oszczędnego korzystania z materiałów,
- Integracja społeczności klas podczas przygotowań do prezentacji projektu oraz całego nauczania zintegrowanego w czasie pokazu wyniku końcowego, powtarzania przykazań ekologicznych zapisanych jako Dekalog św. Franciszka oraz podpisywaniu się pod nim przez przewodniczących klas.
Cele szczegółowe:
- Uczeń zbiera informacje o ochronie przyrody.
- Korzysta z przewodników, encyklopedii, map, folderów; rozwijając umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
- Rozwija poczucie odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań w zespole.
- Efektywnie współpracuje w grupie.
- Prezentuje zadania zespołu.
Zadania Klasa Ib
- montaż słowno-muzyczny na temat „Przyszła Ziemia do doktora”,
- śpiewanie piosenek pt. „Ziemia – zielona wyspa”, „Eko-eko-ekologia”, „Każdy kwiat, to mały świat”,
- wykonanie scenografii i rekwizytów do przedstawienia,
- zapoznanie z pomnikami przyrody w mieście,
- zdawanie sprawy z akcji „Sprzątanie Świata”,
Klasa IIb i IId
- przygotowanie pytań dla klas I, II i III na konkurs ekologiczny,
- zapowiedź konkursu ekologicznego i jego przeprowadzenie,
- pozyskiwanie sponsorów celem zakupienia nagród,
- zakup roślin doniczkowych dla uczniów, którzy zdobyli I, II i III miejsca z poszczególnych klas,
- wręczenie nagród zwycięzcom podczas szkolnej uroczystości z okazji Święta Ziemi,
- wykonanie pamiątkowych fotografii i zamieszczenie ich na korytarzu szkolnym,
Klasa IIIa
- przygotowanie słowa wstępnego z okazji ogólnoszkolnego Święta Ziemi, wiadomości o stopniowym niszczeniu przyrody, dialogu między bocianem i wroną na temat sadzenia drzewek, dokarmiania ptaków, zbierania śmieci itp.,
- przygotowanie podkładów muzycznych – utwór A. Vivaldiego „Cztery pory roku – wiosna” , płyty z nagraniem odgłosów przyrody oraz śpiewu ptaków
- śpiewanie piosenek „Zdecydujmy my”, „Moja planeta”, „Śmieciu, precz”,
- wykonanie dekoracji, strojów i rekwizytów przy pomocy rodziców i wychowawcy,
Klasa III b
- przygotowanie regulaminu konkursu plastycznego pt. „Ratujmy naszą planetę Ziemię”, przeprowadzenie konkursu i nagrodzenie zwycięzców dyplomami i nagrodami rzeczowymi,
- przyznanie tytułu „Zielonej klasy” uczniom, którzy mieli największy udział podczas realizowania omawianego projektu,
- zorganizowanie zbiórki makulatury i surowców wtórnych pod hasłem „Na ratunek Ziemi”,
- wykonanie gazetki tematycznej na korytarzu szkolnym zawierającej między innymi wołania Ziemi o pomoc,
W roku szkolnym 2005/2006
(marzec, kwiecień) uczniowie mojej klasy realizowali opracowany przeze mnie, we współpracy z koleżankami nauczania zintegrowanego projekt edukacyjny
: „ Ratujmy naszą planetę Ziemię”. Jego głównym założeniem było przybliżenie uczniom tematyki dotyczącej konieczności ochrony przyrody oraz zintegrowanie uczniów, nauczycieli i rodziców wokół wspólnych działań związanych z projektem. Działania te realizowane były poprzez konkursy, spotkania, wycieczki, akcje i prezentacje.
Uczniowie realizowali założenia projektu podczas zajęć lekcyjnych oraz spotkań.
Tematyka zajęć obejmowała między innymi:
- naukę wierszy i piosenek o ochronie przyrody,
- słuchanie odgłosów przyrody,
- oglądanie i analiza albumów, pozycji książkowych, ilustracji, plansz z układem słonecznym itp.,
- wykonywanie gazetki tematycznej na korytarzu,
- zorganizowanie w klasie kącika edukacyjnego o tematyce ekologicznej,
- przygotowania uczniów do udziału w konkursie wiedzy,
- redagowanie wierszy i tekstów twórczych,
- wykonywanie prac plastycznych na temat: „Na ratunek Ziemi”;
- wykonanie strojów, rekwizytów i dekoracji, w których dominował kolor zielony,
Realizacja projektu zakończyła się jego prezentacją – imprezą ogólnoszkolną, która odbyła się 22 kwietnia 2006 r. W uroczystości uczestniczyli zaproszeni goście: dyrekcja szkoły, rodzice, nauczyciele.
Prezentacja projektu miała oryginalny przebieg. Jedna z dziewczynek była Ziemią, z którą inni uczniowie – dziennikarze – przeprowadzali wywiad. Uczniowie biorący udział w projekcie zaprezentowali efekty swojej dwumiesięcznej pracy. Nastąpiło ogłoszenie wyniku konkursu ekologicznego. Dzieci recytowały wiersze i śpiewały piosenki.
Podsumowaniem zrealizowanego projektu była jego ewaluacja – opinia dyrekcji, nauczycieli, rodziców obecnych podczas prezentacji efektów poszczególnych działań oraz samoocena działań uczniów i nauczycieli. Przeprowadzona ewaluacja potwierdziła celowość projektu.
Wszyscy uczniowie byli zaangażowani w pracę nad realizacją projektu. Nauczyli się współpracować z kolegami i koleżankami, poszerzyli swoją wiedzę i wykorzystywali ją w działaniu twórczym. Dzieci po raz kolejny mogły pokazać się na tle szerszego środowiska, pokonywać bariery tremy, nabywać coraz to większych doświadczeń i umiejętności.
Tego typu przedsięwzięcie wymagało szczególnego przygotowania, dobrej współpracy w zespołach i odpowiedzialności za powierzone zadania.
Uczniowie, którzy pod moim kierunkiem przygotowywali projekt „Kochajmy naszą planetę Ziemię” zyskali:
- Poszerzenie wiedzy o nowe treści i przydatne umiejętności.
- Rozbudzenie zainteresowań.
- Poczucie udziału w nadzwyczajnej przygodzie edukacyjnej.
- Umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy.
- Świadomość rzetelnego wywiązywania się z przyjętego zadania, co było szczególnie widoczne podczas prezentacji.
- Możliwość szlifowania swoich umiejętności aktorskich.
- Umiejętność współpracy w zespole.
- Możliwość osiągnięcia sukcesu w różnych rodzajach aktywności.
Rodzice uczniów:
- Zyskali pewność, że dziecko jest podmiotowo traktowane, angażowane do trudnych i odpowiedzialnych zadań.
- Zrozumieli jak cenna jest ich pomoc i wsparcie.
Efektem dla mnie było:
- Lepsze poznanie możliwości uczniów oraz pozyskiwanie informacji na temat relacji między dziećmi.
- Poczucie satysfakcji z dziecięcej aktywności.
- Wzbogacenie doświadczenia pedagogicznego.
Efekty dla szkoły :
- Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
- Integracja nauczycieli, uczniów i rodziców wokół wspólnych działań.
- Podwyższenie stanu wiedzy społeczności uczniowskiej.
Dzięki metodzie projektu edukacyjnego uczniowie uczą się: wyszukiwania informacji, wyrażania swoich myśli i opinii, efektywnej współpracy, organizowania pracy, dyskusji, kreatywności, oceniania pracy własnej i innych, znajdowania związków między różnymi treściami itp.