Roczny plan pracy opracowałam dla istniejącej od kilku lat grupy „Akademia Przedszkolaka”, której uczestnikami są dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Ta wersja planu wskazana jest dla dzieci pięcioletnich. Jest o tyle prosta w zastosowaniu, że podane zabawy czy tańce znane są ogólnie pod nazwą „pląsy” a do ich realizacji potrzebuję zaledwie magnetofonu, kasety z nagranymi melodiami tanecznymi, wstążek, instrumentów perkusyjnych oraz pomponów, które wykonałam samodzielnie z foliowych reklamówek i taśmy samoprzylepnej poświęcając na to zimowe wieczory.
Bardziej zainteresowanych tym planem odsyłam do zasobów specjalnych Biblioteki Pedagogicznej w Mrągowie, gdzie znajduje się przygotowana przeze mnie kaseta VHS z zajęciami przeprowadzonymi w tej grupie.
ROCZNY PLAN PRACY ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH W DOMU KULTURY „AKADEMIA PRZEDSZKOLAKA” Opiekun – mgr Ewa Kowalewska Ilość godzin – 3/tygodniowo
Cele:
- nabycie umiejętności wykonywania podstawowych kroków i figur w tańcach i zabawach,
- wyrobienie poczucia rytmu i płynności ruchów,
- wyrobienie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu,
- rozwinięcie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań,
- poprawa wydolności układu krążenia i oddychania,
- wyrobienie umiejętności stosowania form tanecznych jako sposobu walki ze stresem.
Cel operacyjny: Uczestnik :
- wykonuje podstawowe kroki i figury w tańcach i zabawach,
- Porusza się płynnie i rytmicznie,
- potrafi aktywnie spędzać wolny czas,
- rozwija indywidualne zainteresowania i zamiłowania,
- potrafi oddychać prawidłowo.
Miejsce realizacji: sala tańca. TREŚCI EDUKACYJNE I OSIĄGNIĘCIA:
Uczestnicy poznają tańce i zabawy ludowe takie jak: krakowiak, polonez, Trojak, Szewc, Pofajdok, Zajączek, A nogami drap, drap, drap. Ponadto poznają pląsy: Labada, Trzy kółeczka, Ole, ole Janko, Latała sroczka, Ojciec Abraham, Karuzela, Pingwin, Koło młyńskie, Mało nas, Mam chusteczkę haftowaną, Uciekaj myszko do dziury. Uczą się i śpiewają piosenki o babci, o mamie, o Mikołaju, o zimie. Wynikiem pracy będzie przygotowanie do publicznych prezentacji i występy na imprezach masowych i wewnętrznych placówki. PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW:
- ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne i gimnastyczne,
- motywowanie do jak najszybszego opanowania tekstu na pamięć,
- ćwiczenia śpiewu z jednoczesnym wykonywaniem gestów i kroków tanecznych,
- pozytywne motywowanie do wytężonej pracy.
EWALUACJA
Po zakończeniu semestru rodzice uczestników odpowiadają na pytania zawarte w opracowanej przeze mnie ankiecie i oceniają potrzebę prowadzenia takich zajęć oraz wyrażają opinię na temat doboru repertuaru.
lp.
|
tematyka zajęć
|
formy realizacji
|
metody
|
termin realizacji
|
pomoce
|
uwagi
|
1.
|
Zajęcia organizacyjne: zapoznanie z programem nauczania, regulaminem pracowni,
|
pogadanka
|
|
IX
|
plan pracy
|
|
2.
|
Rozgrzewka, „Koło młyńskie” – nauka tekstu i interpretacja ruchowa, ćwiczenia rytmu i tempa
|
pokaz, praca zbiorowa jednolita z całą grupą
|
kompleksowa
|
IX
|
kaseta, magnetofon
|
|
3.
|
Rozgrzewka, „Karuzela” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, ćwiczenia relaksacyjne
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna kompleksowa
|
IX
|
kaseta, magnetofon, materace
|
|
4.
|
Rozgrzewka, „Orzeszki” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, zmiana kierunku obrotów
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
X
|
kaseta, magnetofon
|
|
5.
|
Rozgrzewka, „Pingwin” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, skoki, kierunki: w przód i w tył
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
X
|
kaseta, magnetofon
|
|
6.
|
Rozgrzewka, „Nie chcę cię znać” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, walczyk w przód, w tył i do boku
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
X
|
kaseta, magnetofon
|
|
7.
|
Rozgrzewka, „Kaczuszki” – nauka refrenu, interpretacja ruchowa, ćwiczenia oddechowe
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
X
|
kaseta, magnetofon, materace
|
|
8.
|
Rozgrzewka, „Siała baba mak” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, ćwiczenia rytmizujące z instrumentami perkusyjnymi
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
XI
|
kaseta, magnetofon, instrumenty perkusyjne
|
|
9.
|
Rozgrzewka, „Ojciec Wirgiliusz” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, własne pomysły na ćwiczenia
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
XI
|
kaseta, magnetofon
|
|
10.
|
Rozgrzewka, „Stary niedźwiedź mocno śpi” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, taktowanie na „dwa”
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
XI
|
kaseta, magnetofon
|
|
11.
|
Rozgrzewka, „Stoi różyczka w czerwonym wieńcu” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, ukłony, skłony, skręty tułowia
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
XI
|
kaseta, magnetofon
|
|
12.
|
Rozgrzewka, „Mam chusteczkę haftowaną” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, ćwiczenia na koordynację ruchów
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
XII
|
kaseta, magnetofon, chusteczka
|
|
13.
|
Rozgrzewka, „Mało nas” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, zaproszenie do tańca, podziękowanie za taniec
|
pokaz,
praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
XII
|
kaseta, magnetofon
|
|
14.
|
Rozgrzewka, „Piosenka o zimie” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa z wykorzystaniem pomponów
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
XII
|
kaseta, magnetofon, pompony
|
|
15.
|
Rozgrzewka, „Piosenka o Mikołaju” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa z wykorzystaniem wstążek
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
XII
|
kaseta, magnetofon, wstążki
|
|
16.
|
Rozgrzewka, „Piosenka o babci” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
I
|
kaseta, magnetofon, instrumenty perkusyjne
|
|
17.
|
Rozgrzewka, „Uciekaj myszko do dziury” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, krakowiak – cwał, zeskoki, przytup
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
I
|
kaseta, magnetofon
|
|
18.
|
Rozgrzewka, „Chodzi lisek koło drogi” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, krakowiak – kaszka krakowska, podskoki
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
I
|
kaseta, magnetofon, pompon
|
|
19.
|
Rozgrzewka, krakowiak – nauka wybranego tekstu, krok do boku z akcentem, obroty w prawo i w lewo
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
I
|
kaseta, magnetofon
|
|
20.
|
Rozgrzewka, krakowiak – mini – układ taneczny ze śpiewem
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
II
|
kaseta, magnetofon
|
|
21.
|
Rozgrzewka, ‘Trzy kółeczka” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, zmiana kierunku ruchu
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
II
|
kaseta, magnetofon
|
|
22.
|
Rozgrzewka, polka „Pięta –palce” – nauka kroku, koordynacja ruchowa, zmiana kierunku
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
II
|
kaseta, magnetofon
|
|
23.
|
Rozgrzewka, „Ole le Janko” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, krok podst. Poloneza
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
II
|
kaseta, magnetofon
|
|
24.
|
Rozgrzewka, „Latała sroczka” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, polonez – mosty i tunele
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
III
|
kaseta, magnetofon
|
|
25.
|
Rozgrzewka, „Dwum tańczyć się zachciało” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, polonez-ukłony, kółeczka, korowód par
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
III
|
kaseta, magnetofon
|
|
26.
|
Rozgrzewka, „Ojciec Abraham” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, polonez – układ taneczny
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
III
|
kaseta, magnetofon
|
|
27.
|
Rozgrzewka, zabawa z pomponami –orientacja przestrzenna, „Trojak” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa
|
pokaz, praca zbiorowa
|
syntetyczna
|
III
|
kaseta, magnetofon, pompony
|
|
28.
|
Rozgrzewka, „Kalinka” – interpretacja ruchowa, koordynacja ruchów, walc ang.- krok podstawowy
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
IV
|
kaseta, magnetofon
|
|
29.
|
Rozgrzewka, „My jesteśmy krasnoludki” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
IV
|
kaseta, magnetofon
|
|
30.
|
Rozgrzewka, „Labada” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, koordynacja ruchów rąk i nóg
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
IV
|
kaseta, magnetofon
|
|
31.
|
Rozgrzewka, „Podajmy sobie łapki” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, zmiana rytmu
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
IV
|
kaseta, magnetofon
|
|
32.
|
Rozgrzewka, „Piosenka o mamie” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa z wykorzystaniem pomponów
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
V
|
kaseta, magnetofon, pompony
|
|
33.
|
Rozgrzewka, „Szewc” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, zmiany tempa
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
V
|
kaseta, magnetofon
|
|
34.
|
Rozgrzewka, „Pszczółka Maja” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, ruch przestrzenny
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
V
|
kaseta, magnetofon
|
|
35.
|
Rozgrzewka, „Pofajdok” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, zmiana kierunku ruchu, koordynacja
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
V
|
kaseta, magnetofon
|
|
36.
|
Rozgrzewka, „A nogami drap, drap, drap” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, zmiana tempa
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
VI
|
kaseta, magnetofon
|
|
37.
|
Rozgrzewka, „Zajączek” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, zwiększanie tempa
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
VI
|
kaseta, magnetofon
|
|
38.
|
Rozgrzewka, aerobic – ćwiczenia z wykorzystaniem wstążek i pomponów, zmiana tempa,
rytmu
|
pokaz, praca zbiorowa
|
analityczna
|
VI
|
kaseta, magnetofon, wstążki, pompony
|
|
39.
|
Rozgrzewka, „Mała Marysia” – nauka tekstu, interpretacja ruchowa, indywidualne pokazy
|
pokaz, praca zbiorowa
|
kompleksowa
|
VI
|
kaseta, magnetofon
|
|
mgr Ewa Kowalewska |