|
Program wspólpracy z rodzicami
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1616 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Szkoła Podstawowa im. Józefa Gielniaka w Niwnicach PROGRAM WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI Opracowała mgr Halina Janiszyn- Drużga Wstęp Rodzina i szkoła są środowiskami, które mają niewątpliwie największy wpływ na wychowanie i rozwój dzieci. Do niedawna uważano, że wszystko czego oczekuje się od szkoły, sprowadza się tylko do nauczania. Obecnie dąży się do ścisłej współpracy szkoły i rodziny, ponieważ nawet najlepsi nauczyciele nie są w stanie samodzielnie rozwiązywać wszystkich problemów dzieci. W rodzicach można znaleźć sojuszników we wspólnej sprawie jaką jest wychowanie i wspólnie dostarczać dzieciom pozytywne bodźce do ich pełnego rozwoju. Współpraca ta powinna odbywać się na różnych polach funkcjonowania szkoły i rodziny. Możliwość współpracy ze szkołą powinna dawać rodzicom poczucie wpływu na to, co dzieje się w szkole, jak funkcjonują w niej ich dzieci, czego i jak są uczone, jak są traktowane. Owa współpraca powinna opierać się na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu. Rodzice powinni być blisko szkoły, a także uczestniczyć w życiu szkoły, w której ich dzieci spędzają większość swojego czasu. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem to podstawa dobrej współpracy tych dwóch środowisk wychowawczych- szkoły i domu. Program został stworzony w celu pogłębienia relacji na płaszczyźnie szkoła- rodzice i pokazania rodzicom, że szkoła to nie tylko nauka, ale także instytucja wychowująca i przygotowująca młodych ludzi do dalszego życia. CEL GŁÓWNY Rozwijanie współpracy z rodzicami. CELE SZCZEGÓŁOWE
- Kształtowanie pozytywnych relacji na płaszczyźnie szkoła- rodzina.
- Zachęcanie rodziców do uczestniczenia w życiu szkoły.
- Pogłębianie wspólnych działań wychowawczych.
- Poznanie funkcjonowania szkolnego dzieci przez rodziców.
- Edukacja pedagogiczna rodziców.
- Pomoc w doborze właściwych oddziaływań wychowawczych i pokonywaniu trudności.
- Aktywne uczestnictwo w uroczystościach i imprezach szkolnych.
OBSZRY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI I. SFERA DYDAKTYCZNA ZADANIA
- Poszukiwanie efektywnych form współpracy szkoła- dom.
- Systematyczne przekazywanie informacji na temat postępów w nauce ucznia.
- Obserwacja zajęć przez rodziców i udział ich w zajęciach edukacyjnych.
- Rzetelna informacja o programach nauczania, metodach pracy, o kryteriach oceniania.
FORMY
- Spotkania z rodzicami.
- Konsultacje indywidualne.
- Udział rodziców w zajęciach otwartych.
- Karty ocen ucznia.
- Proponowanie rodzicom różnych form współpracy np. organizowanie imprez i uroczystości wewnątrzklasowych.
II. SFERA WYCHOWAWCZA ZADANIA
- Przeprowadzanie diagnozy środowiska rodzinnego.
- Rozpoznawanie potrzeb ucznia i rodziny- formy pomocy.
- Tworzenie atmosfery zaufania i współodpowiedzialności za wychowanie.
- Pedagogizacja rodziców.
- Wspólne tworzenie modelu absolwenta, wypracowanie modelu rodzica i nauczyciela.
- Powiadamianie rodziców o realizacji różnego rodzaju przedsięwzięć i programów.
FORMY
- Indywidualne kontakty z rodzicami- udzielanie porad i wskazówek.
- Ankiety wśród rodziców.
- Spotkania z rodzicami.
- Organizowanie imprez z udziałem uczniów i ich rodzin.
- Opiniowanie przez rodziców planów wychowawczych.
- Organizowanie prelekcji dla rodziców ze specjalistami.
- Warsztaty dla rodziców.
III. SFERA OPIEKUŃCZO – ORGANIZACYJNA ZADANIA
- Współudział rodziców w organizacji pracy szkoły.
- Organizowanie wspólnie z rodzicami imprez integracyjnych- wyjazdy na zawody, wycieczki.
- Przeprowadzanie ankiet wśród rodziców.
FORMY
- Wybór i praca „trójek klasowych”.
- Przygotowywanie tablic informacyjnych dla rodziców.
- Powiadamianie rodziców o sukcesach ich dzieci.
ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA
- Pogłębienie współpracy z rodzicami.
- Wspólne oddziaływanie na dzieci.
- Większe angażowanie się rodziców w życie szkoły.
EWALUACJA
- Rozmowy z rodzicami.
- Ankiety dla rodziców.
- Opis powyższych działań.
Bibliografia
- Pawlus M. (red.), Encyklopedia „Rodzice i dzieci”, Bielsko- Biała 2002
- Koletyńska K, Sitko H., Spotkania z rodzicami- inaczej, ciekawiej, skuteczniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004
- Cindy J. Christopher, Nauczyciel- rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004
- Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?,Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2002
- Koźmiński G.(red.), Efektywna współpraca nauczycieli i rodziców, Pracownia Wydawniczo- Edukacyjna K&K, Złotów 2002
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|