Jesień jest porą roku, która zachwyca nas bogactwem barw, różnorodnością zjawisk przyrodniczych oraz obfitością darów. Stało się to dla nas inspiracją do zorganizowania w szkole Święta Pieczonego Ziemniaka dla uczniów klas 0–III. Była to ciekawa i udana impreza, oto jej scenariusz. ŚWIĘTO PIECZONEGO ZIEMNIAKA
Przed wejściem na salę dzieci losują kolorowe kółka, które naklejają na ubranie. W ten sposób tworzą sześć drużyn, rywalizujących w dalszej części imprezy. Rywalizacji przygląda się i ocenia komisja składająca się z nauczycielek klas młodszych.
1. Wejście pani Jesieni z wielkim zakrytym koszem pełnym darów (za panią Jesień przebrana uczennica). · Powitanie 2. Krótka rozmowa z dziećmi: · Czy mnie znacie? · Jak myślicie, co mam w tym koszyku? · Dlaczego moje dary są potrzebne ludziom? 3. Zgaduj – zgadula
Pani Jesień zaprasza do ,,jesiennych zagadek”. Lider każdej drużyny losuje dwie kartki z zagadkami. Po krótkim zastanowieniu się uczestnicy udzielają odpowiedzi. Za dobrą odpowiedź komisja przyznaje punkty – kasztany.
Nauczycielka prowadząca zaprasza panią Jesień do zajęcia honorowego miejsca. Pani Jesień, tłumacząc się brakiem czasu, żegna się z dziećmi, życzy miłej zabawy i wychodzi (po jakimś czasie wraca jako dziewczynka i włącza się do wspólnej zabawy). 4. Zabawa ,,Co to jest?”
Do zabawy typowane jest dziecko z każdej drużyny. Ma ono dotykiem poznać, co znajduje się pod ściereczką.
· Ziemniak i pomidor · Ziemniak i gruszka · Ziemniak i marchew · Ziemniak i papryka · Ziemniak i por · Ziemniak i burak
Za prawidłową odpowiedź komisja przyznaje punkty – kasztany. Jakie warzywo znalazło się we wszystkich grupach?
Dzieci dochodzą do wniosku, że w każdym zestawie był ziemniak.
5. Prowadząca nauczycielka zaprasza wszystkich do wystawki
i prezentuje różne gatunki ziemniaków, które są zgromadzone w pojemnikach. Pyta dzieci, czy wiedzą, skąd u nas wzięły się ziemniaki?
6. Teatr na stole pt. ,,Historia ziemniaka” (materiał zaczerpnięty z książki Reginy Dąbrowskiej ,,Dni aktywności dla dzieci od 3 – 6”).
Na stołach przykrytych niebieską bibułą, stoją dwie palmy, okręt typu karawela, grupa Indian, koszyk z ziemniakami, papryką i pomidorami, grupa białych z wyraźną postacią Kolumba, para królewska na tronie, globus do pokazania drogi Kolumba.
Nauczycielka prowadząca opowiada ,,Historię ziemniaka” z równoczesnym pokazywaniem sylwet wyeksponowanych na stole.
7. Rozmowa na temat: Jakie potrawy można przygotować z ziemniaków?
A to, o czym zapomnieliście podpowie wiersz H. Łochockiej pt. ,,Co można zrobić z ziemniaka?”.
(Każda grupa otrzymuje tekst wiersza do samodzielnego zapoznania się. Najszybciej pracująca grupa otrzymuje punkt).
8. Rozstrzygnięcie konkursu na fantastyczną ziemniaczaną postać.
(Chętni uczniowie mieli z ziemniaków i innych drobnych elementów typu: kapsle, koraliki, nakrętki, szyszki, skrawki materiału, piórka itp. wykonać w domu dziwną postać i ją nazwać).
Komisja wybiera kilka najciekawszych prac. Nagradza je dyplomami i owocami.
9. Konkurs: Rozpoznawanie warzyw i owoców po smaku.
Z każdej drużyny wybranych jest dwoje dzieci. Z zawiązanymi oczami smakują kawałki poszczególnych warzyw lub owoców.
Za trafne rozpoznanie otrzymują punkty – kasztany.
10. Konkurs: Pieczątki z ziemniaków.
W określonym czasie dzieci w grupach wykonują pieczątki z ziemniaków i stemplują nimi kartkę.
Komisja ocenia pomysł i estetykę wykonania prac.
11. Konkurs: Obieranie ziemniaków.
Wytypowane z każdej drużyny dziecko otrzymuje ziemniaka i nożyk. Zadanie polega na obraniu ziemniaka. Wygrywa ten, czyja obierka jest najdłuższa. Drużyny otrzymują punkty od 1 do 5 (proporcjonalnie do długości obierki).
12. Niespodzianka.
Mamy przynoszą ugotowany kisiel wszystkim uczestnikom zabawy.
13. Pieczenie ziemniaków w ognisku.
14. Dyskoteka.
Barbara Jatkowska, Danuta Kotowska Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Augusta w Tajnie Starym
|