- ćwiczenia ruchowe mające na celu poznawanie własnego ciała z elementem: skłonów, obrotów spaceru na palcach, ćw. rozciągających, oddechowych,
D. Krzywoń „Choreoterapia z elementami relaksacji”
wg K. Komińskiej-Bayer , A. Wacławskiego
- „Zabawy ekologiczne” wg U. Pakuły
Gdy patrzymy na kolorowe kwiaty , drzewa jesteśmy pełni życia.
Gdy dzielimy się szczęściem z przyjaciółmi nasze serca wypełnia radość.
Kontakt z naturą sprawia , że dzieci jak i dorośli uczą się patrzeć na świat z miłością. )
2. „Spacerowy taniec” – zaproszenie na kwiecistą łąkę - podkładem muzycznym jest rytmiczna melodia , która krokiem
tanecznym przenosi dzieci na łąkę
( ustawienie w rozsypce –parach, wykonywanie elementów tanecznych:
skłony, obroty na palcach, marsz w parach , podskoki w parach)
3. „Kolorowa łąka” – zabawa rytmizowana z elementem wizualizacji
- uświadamianie dzieciom szczęścia i radości płynących z kontaktu
z naturą, uzdrawiającego wpływu barw , kolorów w przyrodzie
(naśladowanie dźwięków zjawisk atmosferycznych : deszczu ,burzy,
oraz wesoło bawiących się dzieci)
- podkład muzyczny: melodia z brzmieniem natury( stukanie - deszcz,
uderzanie - burza, klaskanie , bieganie w rozsypce – wesołe dzieci )
- w momencie zabawy zwinięte kolorowe chusty dają wyraz kwiatów
4. „Taniec kwiatów” – improwizacja ruchowa na tle melodii z użyciem
kolorowych chust
(swobodna ekspresja taneczna w celu redukcji napięcia mięśniowego, chusta jest rekwizytem umożliwiającym wykonywanie ruchówzamaszystych, kolistych, z akcentem, zarówno prawą jak i lewą ręką- pod wpływem muzyki)
5. „Zapach łąki” – faza relaksacji z elementami wizji( jestem kolorowym, pachnącym kwiatem) dzieci po ostatniej zabawie zamieniają się chustami jest to istotne dla kontaktu dzieci z różnymi barwami, rozkładają chusty wykonują na nich klęk prosty –relaks przy dźwiękach natury, ćw. oddechowe
kwiat otwarty (otwieramy)- ręce w górę ,wdech
kwiat zamknięty ( zamykamy)- dziecko opuszcza ręce i jednocześnie tułów,
wydech
kwiat na wietrze (kołyszemy)
- dzieci pozostają w klęku prostym,
swobodnie kołyszą tułowiem
- wprowadzamy dzieci w stan relaksacji afirmacją typu :
„spokojnie rosnę , jestem niepowtarzalny, jestem piękny, jestem
pachnący”
- zakończenie zabawy ,dzieci siedzą (po turecku) nakładają chusty na głowę ,nauczyciel wącha kwiaty –potwierdza afirmacje
( dzieci składają chusty na środku sali)
6. „Przygoda na łące”- dzieci poszukują ukrytego obrazka (postać Murzynka,
ukryta pod chustami)
- wysłuchują opowiadanie wg pomysłowości nauczyciela (Na łące spotykamy chłopczyka ,wygląda inaczej niż my, ma ciemną skórę ale jest też piękny- smutno mu bo nie ma się z kim bawić.
Zabawimy się z nim?
Zatańczymy razem ?
Jaki taniec wybierzemy dla Murzynka?
Melodia dżungli - będzie w sam raz:taniec murzyński
- skłony, tupanie, uderzanie w klatkę piersiową
tekst do ilustracji ruchowej:
Dżungla ,dżungla taka wielka dżungla –poplątane zwoje dzikich lian
Mieszka sobie w bambusowej chatce Mambo –Sambo wielkiej dżungli pan
Strusie mu się w pas kłaniają ,małpy na ogonach grają
Mambo tu – Mambo tam , Mambo tu i tam
7. Odmiana zabawy
„Zapach łąki”
( afirmacja
„ Jesteśmy szczęśliwi, zadowoleni –że potrafimy bawić się
ze wszystkimi dziećmi”
- dzieci ustawione w kole ( w środku leżą barwne chusty) , trzymają się za
ręce
( wszystkie tworzą piękny kwiat)
-relaksacja z muzyką (powtarzamy wcześniejsze elementy:
kwiat otwarty
itd.)
8. Ilustracja ruchowa piosenki
„Rosną sobie kwiatki”
tekst do ilustracji ruchowej:
Rosną sobie kwiatki na łące , na łące – maki , chabry i bławatki pachnące
Nazrywamy kwiatków ,kwiateczków –nazwijamy , nasplatamy wianeczków
Zaniesiemy mamie te dary, uściskamy ,ukochamy bez miary.
- dziewczynki na głowach maja opaski kwiatów , chłopcy na ramionach –
zielone peleryny
( nauczyciel zachęca dzieci , aby opowiedziały rodzicom o swej przygodzie
na łące)
9. Na zakończenie wspólnej zabawy – nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu dziękując ,że razem z nimi mogła ucieszyć się na kwiecistej łące.
Zachęca by wszyscy położyli się na brzuchu , (dłonie podparte pod brodą) , otacza dzieci kolorowymi chustami- zamykając krąg , sama
kładzie się na końcu- wyjaśnia ,że wszyscy teraz tworzymy wzór mandali .
( Mandala świat zamknięty w okręgu ,pozwala dziecku na wchodzeniew stan medytacji , w którym osiąga ono poziom wewnętrznej integracji i zatapia się jakby w czynność kolorowania. W ten sposób następuje regeneracja psychicznych sił dziecka , które usposabia się do twórczego wyrażania swojej osobowości.
Reguła I : koloruj obrazek zawsze w określonym kierunku, albo od środka koła –ruchem spiralnym w stronę okręgu lub rozpoczynasz na
okręgu koła i zmierzasz ruchem spiralnym do środka koła.
Reguła II : koloruj tylko takimi kolorami , które lubisz.
( wiadomości zaczerpnięte z książki autorstwa Ireny Degenhardt pozwalają nam odkrywać choć cząstkę duchowego świata naszych wychowanków)
10. Zaproszenie do kolorowania mandali przy użyciu kredek świecowych -dzieci kolorują przy dźwiękach wyciszonej muzyki , jest to motyw kwiatu , związany z wcześniejszymi przeżyciami.
Opracowała: nauczyciel Elżbieta Rochowska