Gry i zabawy ruchowe to bardzo lubiana przez dzieci w wieku szkolnym forma aktywności ruchowej. Z myślą o wszystkich nauczycielach, szczególnie nauczania zintegrowanego, którzy nie mają dostępu do sali gimnastycznej przedstawiam zabawy, które mozna przeprowadzić w klasie lekcyjnej jak równiez podczas dyskotek klasowych.
ZABAWY W MAŁEJ SALI
1. Przedstaw się. Uczniowie siedzą w kręgu po turecku lub na krzesełkach. Nauczyciel lub jeden z uczniów stoi w środku trzymając w ręce piłkę (lub woreczek, kulkę z papieru). Rzuca do uczniów w dowolnej kolejności, którzy po złapaniu muszą podać swoje imię z przymiotnikiem lub inną częścią mowy, które go określają. Cel: integracja z innymi przedmiotami.
2. Wąż na krzesełkach. Dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach. Jedno miejsce jest wolne. Jedno dziecko stoi wewnątrz koła. Na sygnał dzieci kolejno siadają na przesuwającym się wolnym miejscu. Dziecko stojące w środku stara się dogonić puste krzesełko i usiąść na nim zanim zostanie zajęte. Cel: kształtowanie refleksu.
3. Prowadzenie niewidomego. Dzieci dobierają się parami. Jedno ma zawiązane oczy- jest niewidome, drugie jest przewodnikiem. Przewodnicy używając zwrotów: w prawo, w lewo, stój… przeprowadzają niewidomych w inne miejsce sali. Najlepszy przewodnik to ten którego niewidomy najmniej razy trącił się z innym. Cel: kształtowanie zaufania do kolegi.
4. Znaki zodiaku ( miesiące). Dzieci siedzą w kręgu po turecku lub na krzesełkach. Do ustawionego w środku koszyczka wrzucamy jednego cukierka mówiąc znak zodiaku (nazwę miesiąca). Dzieci urodzone w tym czasie próbują zabrać cukierek. Najszybszy zwycięża. Cel: wyrabianie szybkiej reakcji
5. Kim jestem? Osoba, która ma na plecach kartkę z nazwą zwierzęcia zadaje grupie pytania, np. Czy jestem ptakiem (ssakiem)? Czy mam futerko? Zabawa kończy się gdy pytający odgadnie jakim jest zwierzęciem. Cel: ćwiczenie umiejętności zadawania pytań, integracja z innymi przedmiotami.
6. Zagroda. Przygotowujemy po 2 kartki z tą samą nazwą zwierzęcia, np. kot, kot, pies, pies. Każde dziecko losuję jedną kartkę, którą nikomu nie pokazuje. Potem ruchem naśladuje swoje zwierzątko i szuka swojej pary. W ten sposób zwierzęta – dzieci odnajdują się. Cel: umiejętność naśladowania i rozpoznawania zwierząt. 7.Zabawa z balonami. Ustawienie w dwóch rzędach. Nadmuchane, ale nie zawiązane balony podajemy między nogami. Ostatnia osoba w rzędzie siada na balonie, aby pękł. Zwycięża rząd, któremu pęknie balon. Cel: umiejętność współdziałania w zespole, rozwijanie sprawności manualnej.
8. Taniec z balonem. Nadmuchane balony dziewczyny przywiązują do nogi, potem szukają partnera do tańca. W czasie tańca partner chroni balon partnerki, ale zadeptuje innej parze. Zwycięża para, która najdłużej zachowa swój balon. Cel: rozwijanie zwinności, gibkości i sprytu.
9. Wirujący krąg. Podwójny krąg- po tyle samo osób. Wewnętrzne koło odwraca się na zewnątrz a zewnętrzne do wewnątrz. Dzieci stojące naprzeciw siebie tworzą parę. W czasie trwania muzyki koła wirują, każde w inną stronę. Gdy muzyka milknie pary muszą się odszukać. Wygrywa para, która odnajdzie się najszybciej. Cel: rozwijanie zdrowej rywalizacji, kształtowanie szybkiej reakcji.
10. Krokodylki- zabawa przy muzyce. Każdy dostaje klamerkę i stara się przypiąć ją komuś. Należy szybko umykać przed klamerkami i szybko pozbywać się ich. Gdy muzyka ucichnie, liczymy ile kto ma klamerek. Wygrywa osoba, która ma ich najmniej. Cel: doskonalenie sprytu i zwinności.
11.Wirująca czapeczka- zabawa przy muzyce. Dzieci siedzą w kręgu po turecku lub na krzesełkach. W czasie trwania muzyki dzieci szybko przekazują sobie czapkę, w której na karteczkach napisane są różne zadania. Gdy muzyka cichnie dziecko trzymające czapkę losuje zadanie i wykonuje je. Cel: kształtowanie szybkości, integracja z innymi przedmiotami.
12.Klepanka. Dzieci siedzą w kręgu po turecku. Na sygnał dzieci po kolei uderzają 1 raz o podłogę, np. w prawą stronę. Aby zmienić kierunek uderzeń (klepnięć) któreś dziecko musi klepnąć 2 razy. Teraz kolejka idzie w lewą stronę. Osoba, która nie zauważy zmiany kierunku uderzeń odpada. Zwycięża dziecko, które nie popełni żadnego błędu. Cel: uspokojenie i wyciszenie dzieci, kształtowanie uwagi i spostrzegawczości
Zabawy opracowały: Danuta Jarocha Beata Kubaczyk
|