Uczeń został zgłoszony na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez rodziców w związku ze spostrzeżeniami dokonanymi przez nauczyciela. Chłopiec wykazywał trudności w czytaniu i pisaniu. Plan ten napisałam dla ucznia mojej klasy.Wykazywał on specyficzne trudniści w pisaniu i czytaniu.Moja praca z tym dzieckiem miala na celu wyrównanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych.
Uczeń został zgłoszony na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez rodziców w związku ze spostrzeżeniami dokonanymi przez nauczyciela. Chłopiec wykazywał trudności w czytaniu i pisaniu. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono:
- aktualnie rozwój umysłowy w normie,
- utrwalenia wymaga orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, przed) i w schemacie ciała,
- wybiórcza znajomość liter,
- nieprawidłowy kierunek pisania niektórych liter,
- deficyty w zakresie percepcji słuchowej,
- deficyty w zakresie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej,
- obniżony poziom sprawności manualnej i grafomotorycznej,
- lateralizacja skrzyżowana,
- niska aktywność manualna,
- trudności w ujmowaniu związków przyczynowo-skutkowych,
- zwolnione tempo pracy,
- posiada przeciętny zakres wiadomości ogólnych.
Zajęcia będą się odbywały raz w tygodniu (50-60 minut) Ogólne zalecenia pracy terapeutycznej
- Wyrównywanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych.
- Doprowadzenie ucznia do poprawnego posługiwania się mową czytaną i pisaną.
- Kształtowanie społeczno-emocjonalnej sfery rozwoju ucznia.
- Kształtowanie korzystnych postaw wychowawczych rodziców i likwidacja zasadniczych błędów wychowawczych środowiska domowego.
- Zapoznanie rodziców z ćwiczeniami umożliwiającymi wyrównywanie trudności szkolnych w domu.
- Współpraca z nauczycielami zmierzająca do ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych.
Cel terapii – przykłady ćwiczeń I. Usprawnienie motoryki. Sprawności manualnej i ogólnej koordynacji ruchów
- Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną:
- zabawy rzutne i zręcznościowe np. rzucanie woreczków do celu,
- biegi i skoki np. bieg ze skakanką,
- zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie miejscowe np. drzewo na wietrze,
- zabawy i ćwiczenia lokalizacji i orientacji w przestrzeni np. orientacja w schemacie ciała.
- Ćwiczenia kształcące zaburzoną sprawność manualną:
- ćwiczenia rozmachowe np. oburęczne malowanie farbami na dużych płaszczyznach,
- ćwiczenia ruchliwości i sprawności palców np. ugniatanie kul i małych kulek z bibułki.
- Ćwiczenia rozluźniające – zazwyczaj odbywają się w pozycji leżącej np. przy muzyce.
II. Rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa
- prowadzenie rozmów z dzieckiem
- słuchanie treści bajek i wierszy
- zachęcanie do opisów przedmiotów znajdujących się przed dzieckiem, a następnie na obrazku
- odgadywanie, który z przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu, gdzie jest dziecko, jest właśnie opisywany przez terapeutę
- wyjaśnianie niezrozumiałych słów, zdarzeń, faktów
- opowiadanie treści obrazków
- układanie historyjek obrazkowych i opowiadanie
- układanie zdań z podanych wyrazów.
III. Ćwiczenia korygujące skutki skrzyżowanej lateralizacji
- ćwiczenia w orientacji w schemacie ciała
- układanie kompozycji z klocków wg wzorów przestrzennych
- dobieranie obrazków, figur geometrycznych o takim samym lub różnym położeniu
- dobieranie części obrazka do całości
- układanie obrazków, liter i figur geometrycznych z części
- układanie kompozycji przestrzennych z kółeczek, patyczków, obrazków przedstawiających przedmioty o różnym położeniu
- rysowanie szlaczków, elementów literopodobnych
- rozpoznawanie liter, wyrazów.
IV. Usprawnianie słuchu fonematycznego i percepcji słuchowej na materiale obrazkowym i słownym
- prawidłowe, wzorowe, czyste wymawianie głosek przez nauczyciela
- powtarzanie głosek przez dziecko
- powtarzanie głosek o podobnym brzmieniu w zestawieniach
- dobieranie obrazków do głosek i głosek do obrazków
- rozpoznawanie dźwięków i szmerów np. eksponowanie głosów zwierząt, przelewanie cieczy z naczynia do naczynia
- odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu np. przy pomocy skoków obunóż
- odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych np. układ i liczba klocków powinna odpowiadać liczbie stuknięć
- wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach sylab w słowach - analiza
- wyodrębnianie głosek w sylabie, odpoznawanie sylab
- tworzenie wyrazów z sylab – synteza
- rozpoznawanie głosek: spółgłosek, samogłosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie na podstawie nazw obrazków lub podanych wyrazów
- segregowanie, wyróżnianie, eliminowanie przedmiotów lub wyrazów wg podanej głoski
- wyodrębnianie kolejnych głosek – analiza
- łączenie głosek w słowa – synteza
V. Usprawnianie percepcji wzrokowej na materiale bezliterowym i literowym
- rozpoznawanie obrazków i ich elementów np. domino obrazkowe
- składanie pociętych obrazków z części wg wzoru
- dobieranie obrazków do ich konturów
- szukanie braków na obrazku
- wyszukiwanie różnic między obrazkami pozornie identycznymi
- dobieranie figur geometrycznych o różnych kolorach, wielkości, kształcie, grubości
- porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości
- odwzorowywanie układów wzrokowo – przestrzennych np. układanie z zapałek figur wg wzoru, wykreślanie za pomocą szablonu różne figury
- dobieranie takich samych liter
- wyszukiwanie liter napisanych różnymi kolorami, o rożnej wielkości, grubości, ukrytych w tle
- lepienie z plasteliny liter
- utrwalenie kształtu i położenia liter
- wyszukiwanie sylab w tekście, podkreślanie ich
- wyodrębnianie kolejnych liter w wyrazie – analiza i łączenie liter w wyrazy – synteza
- zaznaczanie mylonych liter w różnych tekstach – głośne ich nazywanie
VI. Usprawnianie techniki czytania
- rozpoznawanie i nazywanie liter
- dobieranie takich samych samogłosek
- wyszukiwanie spółgłosek miękkich – głośne ich czytanie
- układanie i czytanie sylab
- wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie
- wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście
- układanie i czytanie wyrazów jednosylabowych, dwusylabowych i wielosylabowych
- kształcenie umiejętności czytania metodą sylabową
- uzupełnianie liter, sylab w wyrazach
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
- praca nad poprawnością i płynnością czytania – kształcenie umiejętności głośnego czytania ze zrozumieniem
VII. Doskonalenie techniki pisania
- ćwiczenia motoryki dużej rąk, dłoni, palców
- wycinanie po linii prostej liter, sylab, wyrazów z makulatury
- kreślenie linii poziomych, pionowych, falistych, zamkniętych
- obrysowywanie szablonów
- rysowanie linii w polach i bez ograniczenia pola
- łączenie kropek
- pisanie wzorów literopodobnych, liter po śladach, palcem, kredką, ołówkiem, kredkami, pisakami, na czystych konturach, a następnie w liniach
- samodzielne pisanie liter z zachowaniem kierunku pisania, miejsca rozpoczynania liter, łączenia poszczególnych elementów
- pisanie sylab z zachowaniem łączenia
- kształcenie umiejętności pisania w oparciu o metodę sylabową
- utrwalanie liter wchodzących w skład alfabetu
- tworzenie sylab otwartych i zamkniętych, łączenie ich w wyrazy
- ćwiczenia w różnicowaniu liter o podobnym kształcie graficznym np. b-d, n-u
- ćwiczenia w pisaniu (przepisywanie, pisanie z pamięci)
- kształtowanie świadomości ortograficznej (np. mylenie liter, opuszczanie ich, pisanie wielką literą imion)
- podpisywanie obrazków
VIII. Usprawnianie tempa pracy
- ćwiczenia dłoni, rąk, palców w różnych układach ze stopniowym zwiększaniem szybkości
- ćwiczenia w zakreskowywaniu rysunków w coraz szybszym tempie
- kreślenie znaków literopodobnych na kartkach bez liniatury w coraz szybszym tempie
- pisanie liter początkowo bez liniatury, a następnie w liniach ruchem płynnym
- szybkie pisanie sylab
- kształtowanie umiejętności szybkiego pisania wyrazów
IX. Postępowanie psychoterapeutyczne
- należy stworzyć atmosferę sprzyjającą dobremu samopoczuciu dziecka
- nauczyciel pracując z uczniem powinien być przekonany o tym, że jest on w stanie przezwyciężyć swoje trudności
- nauczyciel powinien różnymi metodami pochwalać aktywność dziecka,
- należy zachęcać ucznia do samokontroli
- nauczyciel powinien zwracać się do dziecka głosem spokojnym i opanowanym i zawsze służyć mu swoją pomocą
- należy często podkreślać mocne strony ucznia i wskazywać sposoby radzenia sobie z trudnościami
X. Współpraca z domem rodzinnym
- konsultacje i rozmowy z rodzicami zmierzające do zmiany niekorzystnych postaw wychowawczych i likwidacji błędów wychowawczych (perswazji, tłumaczenie, pochwala dziecka, podkreślanie jego dobrych stron)
- pokazy ćwiczeń przeznaczonych do realizacji w domu i kontrola ich wykonania
Autor: mgr Dorota Trudzińska |