Europa nowych wyzwań, jednoczenia się i koniecznych przewartościowań przeszłości i teraźniejszości, wymaga także nowych i śmiałych koncepcji pedagogicznych. Różnorodność idei, wartości i dążeń stawia potrzebę stworzenia europejskiego ideału wychowania.
REGULAMIN DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGOprzy Publicznej Szkole Podstawowej w Konopkach Pokrzywnicy "MAŁY EUROPEJCZYK - TO JA" Wstęp Europa nowych wyzwań, jednoczenia się i koniecznych przewartościowań przeszłości i teraźniejszości, wymaga także nowych i śmiałych koncepcji pedagogicznych. Różnorodność idei, wartości i dążeń stawia potrzebę stworzenia europejskiego ideału wychowania. W sześcioletniej szkole podstawowej tematykę europejską odnajdujemy w celach i treściach kształcenia zintegrowanego oraz w klasach IV-VI. Oczywiście, zakres wiadomości dostosowany jest do predyspozycji i wieku. W kształceniu zintegrowanym służą temu np. tematy: obrazy z życia w innych krajach, podobieństwa i różnice między ludźmi, zrozumienie a tolerancja oraz zagadnienia regionalne - dziedzictwa kulturowego. W klasach IV-VI zakres treściowy rozbudowuje się - zarówno w przedmiotach nauczania jak i poprzez ścieżki edukacyjne. Innowacyjne projekty kształcenia i wychowania propagują kluby europejskie, które są formą współpracy uczniów i nauczycieli na rzecz upowszechniania wiedzy o Europie. Klub europejski pełni rolę "kółka zainteresowań", w którym organizowane są wystawy, sztuki teatralne, współorganizowane festyny szkolne, imprezy artystyczne lub redagowane konkursy i gazetki, których celem jest poznanie Europy, jej kultur, historii, sztuki, literatury itd. Dla dzieci i młodzieży zajęcia w klubie to dobrze wypełniony wolny czas. Można być pomysłowym, samodzielnym i zadowolonym ze statusu ucznia swojej szkoły, organizując np. "Dzień Szkoły", "Dzień Europy", "Dzień Unii Europejskiej" lub inną uroczystość ciekawą dla własnej miejscowości czy regionu. Realizacja planów w środowisku szkolnym wymaga od nauczycieli odpowiednich kwalifikacji, wiedzy, doświadczenia, entuzjazmu i zaangażowania. § 1. Postanowienia ogólne.
- Klub nosi nazwę "Mały Europejczyk – to Ja".
- Siedzibą Klubu jest Publiczna Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy.
- Teren działania – Rzeczpospolita Polska.
- Opiekunkami Klubu są nauczycielki: Agnieszka Szymańska i Jolanta Waszkiewicz.
- Klub powołano na czas nieokreślony.
- Przynależność do klubu jest dobrowolna dla wszystkich uczniów naszej szkoły, chętnych do pracy, aktywnych w działaniu i zainteresowanych edukacją europejską.
- Członkiem klubu może zostać każdy uczeń, bez względu na wyznania i poglądy polityczne.
- Warunkiem przyjęcia do klubu jest złożenie deklaracji członkowskiej potwierdzonej zgodą rodziców.
- Każdy uczeń otrzymuje legitymację.
- Członkostwo w klubie wygasa w przypadku braku zaangażowania w pracę klubu, bądź wykluczenia z powodu nieprzestrzegania Regulaminu, działanie na szkodę Klubu (uchwała większością członków).
§ 2. Prawa i obowiązki członków. Członek ma prawo:
- Wybierać władze klubu,
- Być wybranym do władz klubu,
- Wyrażać wnioski oraz opinie dotyczące działalności klubu,
- Realizować własne pomysły,
- Uczestniczyć we wszystkich formach działalności klubu.
Obowiązki członka SKE:
- Regularne uczestnictwo w spotkaniach Klubu,
- Znajomość i przestrzeganie Regulaminu Klubu,
- Aktywne angażowanie się w działalność SKE
- Propagowanie idei klubu, realizacja celów,
- Świadome i godne reprezentowanie pracy SKE.
§ 3. Cele i zadania.
- Zachęcanie do poznawania innych narodów europejskich, ich kultury, stylu życia, języka.
- Kształtowanie postaw proeuropejskich przy jednoczesnym propagowaniu historii i kultury miejscowości, regionu, kraju.
- Szerzenie wiedzy na temat powiązań Polski z państwami europejskimi i roli, jaką nasz kraj może odegrać w procesach zachodzących na kontynencie.
- Rozwijanie tożsamości europejskiej opartej na wspólnym dziedzictwie, poszanowaniu kulturowej odmienności, praw człowieka, tolerancji, fundamentalnych zasad humanistycznych.
- Budzenie odpowiedzialności za pokój.
- Budowanie wśród uczniów poczucia własnej godności w oparciu o wartości duchowe, tradycje regionalne, ojczyste i europejskie oraz świadomość językową.
- Pobudzanie kreatywności, rozwijanie asertywności, twórczego rozwiązywania problemów i samodzielności.
- Zintegrowanie dzieci i młodzieży zainteresowanych problematyką europejską.
- Propagowanie działań Klubu na forum szkoły i społeczności lokalnej.
- Współpraca z rodzicami w zakresie edukacji proeuropejskiej.
- Nawiązanie kontaktów ze szkolnymi klubami europejskimi w Polsce, z młodymi Europejczykami, instytucjami i organizacjami pracującymi na rzecz integracji europejskiej.
- Zdobywanie umiejętności sprawnego komunikowania się z wykorzystaniem możliwości jakie stwarzają nowoczesne technologie.
§ 4. Formy działalności.
- Organizowanie spotkań informacyjnych.
- Informowanie społeczności szkolnej o działalności klubowej:
- założenie kroniki Szkolnego Klubu Europejskiego,
- zamieszczanie wiadomości na gazetce na korytarzu,
- zorganizowanie "Kącika Europy",
- organizowanie spotkań o charakterze dydaktycznym, poświęconych krajom europejskim, instytucjom i historii Wspólnoty itd.
- gromadzenie, segregowanie i aktualizacja materiałów dotyczących miasta, regionu, Polski, Europy (teczki, albumy, wystawy tematyczne).
- opracowanie własnych materiałów szkoleniowych, referatów,
- organizowanie imprez ogólnoszkolnych, angażujących całą społeczność uczniowską, nauczycieli i rodziców, np.: "Dzień Europejski" w ramach obchodów "Dnia Dziecka" ,
- organizowanie wydarzeń kulturalnych:
- wieczory znanej i lubianej poezji, prozy i muzyki różnych państw,
- spotkania z baśnią z różnych stron Europy,
- "europejskie dyskoteki" (charakterystyczna muzyka lub strój),
- wystawianie mini - sztuk i inscenizacji, pokaz mody szkolnej,
- tworzenie wystaw prac plastycznych, kart świątecznych, stroików, pisanek itp.
- przygotowanie i przeprowadzenie konkursów.
- wyszukiwanie wiadomości poprzez internet, wykorzystanie puzzli, gier i zabaw dydaktycznych,
- współpraca z biblioteką szkolną,
- Uczestnictwo w konkursach, olimpiadach itp.
§ 5. Struktura organizacyjna.
- Zebrania członków (wszyscy uczniowie wpisani na listę),
- Opiekunowie klubu
- Zarząd klubu: prezes, sekretarz, skarbnik, kronikarz.
Do kompetencji zebrań klubu należy:
- opiniowanie programu działania SKE,
- wybór prezesa klubu i członków zarządu,
- podejmowanie uchwał w sprawach zmian regulaminu lub rozwiązania klubu.
Zebranie członków kluby odbywa się raz na dwa tygodnie, a częściej w razie potrzeby z inicjatywy Zarządu.
Do kompetencji Zarządu należy:
- godne reprezentowanie klubu,
- działanie w imieniu klubu,
- prowadzenie kroniki Klubu,
- zwoływanie zebrań,
- zatwierdzanie programu działania SKE,
- przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków.
§ 6. Efekty pracy Klubu.
Ukształtowane wartości:
- Intelektualne zdobywanie wiedzy
- Tolerancja wobec cudzych zachowań i postaw.
- Uczenie bycia komunikatywnym.
- Oddziaływanie na rozwój osobowości.
- Wytwarzanie poczucia przynależności do Europy.
- Pogłębianie tożsamości narodowej i europejskiej.
- Szacunek dla dziedzictwa kulturowego we własnym państwie i Europie.
- Utwierdzanie w szacunku i trosce o dziedzictwo ogólnoludzkie.
- Kreowanie otwartych postaw na zasady ustroju demokratycznego.
Opiekun SKE "Mały Europejczyk – to Ja" przy PSP w Konopkach - Pokrzywnicy: mgr Agnieszka Szymańska |