Zajęcia przeprowadzone zostały w świetlicy szkolnej. Miały na celu uświadomić dzieciom potrzebę dbania o własne zdrowie i przestrzeganie zdrowego stylu życia. Temat: Żyjemy zdrowo Cele operacyjne:
- uczeń rozumie potrzebę dbania o zdrowie i przestrzega zdrowego stylu życia,
- ma poczucie współodpowiedzialności za własne zdrowie,
- rozumie potrzebę i ma nawyk mycia rąk przed wykonywaniem posiłku,
- przestrzega zasad współdziałania w grupie
- rozumie przeczytany tekst
Metody:
- pogadanka, elementy dyskusji
- praktycznego działania
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
- arkusz papieru technicznego, blok rysunkowy
- pastele, ołówek, nożyczki, klej
- magnetofon, kaseta magnetofonowa
- gra dydaktyczna – zagadki
Przebieg zajęć:
- Powitanie dzieci - gimnastyka do wierszyka:
Gimnastyka świetna sprawa
przy niej dobra jest zabawa.
Ręce w górę, w przód i w bok
skłon do przodu, w górę skok.
Głowa, ramiona, kolana, kostki
kolana, kostki, kolana, kostki
głowa, ramiona, kolana, kostki
oczy, uszy, usta, nos.
- O kosmatej rękawicy, o mydle i Grzesiu –straszydle - czytanie fragmentu książki M. Kownackiej KUKURYKU NA RĘCZNIKU. Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące przeczytanego fragmentu.
- Rozmowa na temat : Dlaczego mamy dbać o swoje zdrowie i jak to robimy - z uwzględnieniem higieny osobistej i zdrowego odżywiania.
- Zabawa dramowa - Dzieci po kolei mają za zadanie przedstawić, jakie zabiegi higieniczne wykonały od rana? Pozostali uczniowie odgadują i nazywają czynności.
- Zagadki tematyczne:
W piekarni piekarz go wypieka,
by potem na nas w sklepie czekał, świeżutki, całkiem już gotowy, pszenny, na miodzie lub razowy. (chleb)
Jest czerwony z każdej strony, a barszcz z niego też czerwony. (burak)Co pokrojono w plasterki oraz skropiono śmietaną, zanim do stołu na obiad jako mizerię podano? (ogórek)
Teraz jarzynową zadam ci zagadkę: jest pomarańczowa, ma zieloną natkę. Do ogródka, w którym rośnie ta roślina, królik i zajączek przychodzą ją wcinać(marchewka)Za takie pyszne klapsy nikt nigdy się nie gniewa: soczyste, słodkie klapsy z owocowego drzewa. (gruszki)
Jest od pomarańczy mniejsza, Bardziej żółta i kwaśniejsza. Pod jej skórką mieści się mnóstwo witaminy C. (cytryna)Żółciutkiej skórki tego owocu, gdy go obierasz, nie spuszczaj z oczu. Ta skórka groźna jest niesłychanie, łatwo się można poślizgnąć na niej. (banan)
No, a teraz kulinarną mam zagadkę, o jarzynie, co jest bardzo wzruszająca. Kiedy siekasz tę jarzynę na sałatkę, możesz nad nią łzy wypłakać aż do końca.(cebula)
- Piramida zdrowia – przygotowanie elementów (produktów żywnościowych) – kolorowanie pastelami, umieszczenie ich na odpowiednim poziomie. Powieszenie piramidy na gazetce ściennej.
- Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach. Gimnastyka do wierszyka na zakończenie zajęć.
Małgorzata Namsołek n-l świetlicy SP Gdynia |